Tűzoltás levegőből (Népszabadság)

Csillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktív
 
2007. szeptember 24.
Az idei európai, amerikai és ausztráliai erdőtüzek oltásakor egyaránt jeleskedett egy különös repülőgép, a CanadAir CN-215-ös. Az 1991 óta gyártott kétmotoros kétéltű jármű gyorscsónak-kiképzésű testével vízre és kibocsátható kerekeivel talajra is képes leszállni. A repülő tűzoltó hatezer literes tartályait a vízen való siklás közben lehet egy előrenéző csövön át a feltorlódó vízzel feltölteni. (Az idei oltásoknál két ilyen gép is odaveszett.) A kanadaiak sikerei nyomán a kétéltű repülőgépek gyártására specializálódott orosz Berijev-gyár kibocsátotta a tengerentúli modellhez nagyon hasonló Be-40-es tűzoltógépet. Sőt, 2000-ben az ottani katasztrófavédelmi minisztérium kérésére egy jóval nagyobb és már sugárhajtású gázturbinás kétéltű gépet is kezdtek gyártani. A Berijev Be-200-as csónaktestének aljába nyolc tartály fér el, amelyek repülőtéren, vagy nagyobb nyílt vízfelületen összesen 12 000 liter vizet képesek felvenni. Ha a tartályokat egyszerre kinyitja, 300 km/órás sebességgel repülve is koncentráltan tudja az oltófolyadékot a tűzfészkekre zúdítani.
Két gázturbinás sugárhajtóművét a szárny tetejére és hátulra építették, hogy azokat a vízen siklás közben felcsapódó víz ne érhesse el. Harmincméteres szárnyai alatt kis támasztóúszók akadályozzák meg, hogy a szárnyvégek a vízre billenjenek. Hatalmas törzsének víztartályok feletti részébe 120, katasztrófa sújtotta területről kimenekített személyt vehet fel, vagy 50 teljesen felszerelt tűzoltót szállíthat.
Télen kerekei alá szerelhető siklótalpaival havon-jégen is fel-, illetve leszállhat.
Tűzoltásra egyébként helikoptereket is használnak. Ezek egy vízfelület felett alacsonyan lebegve egy alábocsátott flexibilis csövön keresztül szivattyúzhatják tele tartályaikat. Előnyük, hogy a vizet a tűzfészek felett egy helyben lebegve, kis átmérőjű célokra is lezúdíthatják.
Szűcs József

© 2024 Forestpress. All Rights Reserved.