A drága szarvasbőgés (Vas Népe)

Csillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktív
 
2007. szeptember 24.
Szeptember-október a legveszélyesebb időszak - A kárt legtöbben zsebből fizetik
Megyei körkép (ra) - Egy szempillantás az egész: az addig szabad úton hirtelen egy szarvas terem.' Az ütközés gyakran elkerülhetetlen. Jó esetben ember nem sérül meg, ám ott marad egy összetört autó és egy elhullott állat...

Megyénkben 2006 márciusa és ez év februárja között 108 szarvas, 211 őz és 40 vaddisznó múlt ki közúti balesetben. Az őzek és a vaddisznók eszmei értéke százezres nagyságrendű, a szarvasoké olykor milliós. A nagyvadakkal való ütközés során azonban nem csak a tulajdonosi jogokat gyakorló állam kára jelentős, hanem az autósé is.
Ilyentájt a legnagyobb és ütközés szempontjából legveszélyesebb vad, a szarvas okozhat roppant kellemetlen meglepetéseket a közlekedőknek. A szarvasbőgés ideje alatt, ami szeptember elejétől megközelítőleg október közepéig tart, mozgásuk kiszámíthatatlan, főleg szürkületkor (kora este) és a hajnali derengésben találkozhatunk velük az utakon. Személygépkocsival azért különösen veszélyes elütni őket, mert a többmázsás állat teste olykor becsúszik az utastérbe, s a bent ülők halálát okozhatja.
Korábban vadbaleset esetén a gépjárműben keletkezett kárt a területen vadászásra jogosult szervezet állta - vadásztársaság, vagy a jogot bérlő termelőszövetkezet, például. Az 1996. évi LV-ös törvény óta a kár az autósé, s bizonyos esetekben még az elhullott vad árát is perelhetik rajta.
- A vaddal való ütközés most szaknyelven két veszélyes üzem találkozásának minősül - magyarázza Kovács László, a megyei földművelésügyi igazgatóság vadásza ti és halászati osztályának vezetője. – Ez azt jelenti, hogy mind az autósra, mind a vadat gondozó szervezetre vonatkoznak szabályok, melyek be nem tartása esetén a balesetért felelősségre vonhatók. Az autóstól az útviszonyoknak megfelelő közlekedést várják el, vagyis azt, hogy ha tábla figyelmezteti a vad mozgására, akkor azt vegye komolyan, és lassítson. Ha megállapítható, hogy túl gyorsan közlekedett,-, akár az elpusztult állat árának megtérítésére is kötelezhető. A vadásztársaságok akkor hibásak, ha elővigyázatlan hajtással az útra terelték az állatot, vagy például etető kihelyezésével ahhoz közeli területre szoktatták..
Kevés példa akad olyan polgári peres eljárásra, ami a vadászszervezet és a gázoló között zajlott volna. A vadászok helyzete nehezebb, hiszen aki tisztában van azzal, hogy gyorsabban közlekedett a megengedettnél, az rendszerint nem jelenti az esetet a
rendőrségnek, hanem elmenekül a helyszínről. (Rosszabb esetben az elpusztult ál-latot is magával viszi, ami lopásnak számít.) Olyan esetről tudunk, amikor a személygépkocsi vezetője kártérítést kapott a vadásztársaságtól, ám a biztosítótársaságok szerint ez egyáltalán nem jellemző. Az esetek nagy többségében mindkét fél tudomásul veszi és állja a saját kárát. Személyautók esetében ez gyakran nem kevés, ha azonban a tulajdonosnak van cascója, akkor csak a kötelező önrész összegét kell kifizetnie - feltéve, hogy nem közlekedett gyorsan, illetve nem volt ittas.
- A rendőrség a tudomására jutott vadbalesetekről jelentést készít - mondja Ferenczi Attila rendőr alezredes, megyei baleseti fővizsgáló. - Amennyiben súlyos sérüléssel járnak, közigazgatási eljárásban vizsgáljuk a körülményeket, s ha megállapítható a sebességtúllépés, büntetőeljárás indul a sofőr ellen. A vadveszélyt jelző tábla nem kötelez sebességkorlátozásra, ahogy az éjszakai sötétség ténye sem, de mindenképpen elővigyázatosságra szólít fel. Sajnos sokan figyelmen kívül hagyják.
A szakemberek szerint a balesetek jelentős része elkerülhető lenne, ha az erdőkkel szegélyezett utakon (különösen, ha a fák közvetlenül az út' mellett is nőnek - ilyen megyénkben a váti szakasz) fokozott figyelemmel és mérsékelt sebességgel közlekednének az autósok.
- A vadállatoknak általában meghatározott mozgási útvonalaik vannak - meséli László Győző, a Vas Megyei Vadászkamara elnöké. -Ezekről még az ivarzási időszakokban sem térnek le, tehát a táblával megjelölt részeken úgy kell közlekedni, hogy bármelyik pillanatban  meg tudjunk állni. Arra is figyelni kell, hogy ha egy szarvas átfutott előttünk, ne induljunk rögtön tovább! Ezek az, állatok általában csapatokban járnak, némi késéssel akár harminc-negyven másik követheti a vezértehenet. Nappal ritkán járnak, de olyankor sincs biztosíték: ha felzavarják őket, menekülőre fogják. A vadriasztó, bár hasznosságáról megoszlanak a vélemények, a vadászok szerint hatásos lehet, javasolják, hogy mindenki szerelje fel vele autóját. Már csak azért is, mert nem nagy befektetés - alig néhány száz forintba kerül. Még a novemberben-decemberben mozgolódó vaddisznók ellen is hatásos lehet...


 


© 2024 Forestpress. All Rights Reserved.