Jogi mocsárban a quadok (Dunántúli Napló)

Csillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktív
 
2007. október 2.
Veszély Egyre több a súlyos baleset, de hiányos a szabályozás
A jogi terepen kátyúba ragadtak a quadok, ugyanis sok típusról nehéz eldönteni, hogy inkább sporteszköz vagy segédmotoros jármű.

Mindenesetre egyre többen veszik és egyre több a baleset is okoznak.
Valószínűleg az egyre szaporodó balesetek sem fogják csillapítani azt a quadvásárlási lázat, amely pár évvel ezelőtt ütötte fel a fejét Magyarországon. Legutóbb egy kilencéves kisfiú halt bele sérüléseibe szombaton, miután az apja rendszám nélküli négykerekű terepjáró motorjával felborult a Zala megyei Korpavár település egyik utcáján. Ez idén már a második ilyen tragédia. Még márciusban ugyanis szintén életét vesztette az a 44 éves férfi, aki a baranyai Orfű közelében quadjával egy 8 méter magas dombra hajtott fel, majd letérve az útról a szakadékba zuhant. Sokan azt hiszik, hogy egy 50 lóerős quadra fel lehet ülni mindenféle komolyabb előképzettség nélkül, hisz még az is eltöfög vele, aki soha életében nem ült motoron. Pedig pont ez a legnagyobb gond: a négy kerék a kezdőknek is olyan álbiztonságot nyújt, hogy kaszkadőrködni kezdenek vele, és egy pillanat alatt kész a baj. Ugyanis a quadok között akad olyan típus is, amelyik több mint 100 kilométer/órás végsebességre képes, valamint több száz kilogrammot nyom.
„Le kell szögezni, hogy a quad nem kifejezetten aszfaltra vagy közútra való jármű. Az 50 köbcenti hengerűrtartalom vagy 45 kilométer/órás végsebesség alatti quadokat nem lehet regisztrálni, nem is kell hozzájuk jogosítvány. Az e fölötti kategóriákra pedig nagyon szigorú uniós szabályoknak - differenciálmű, világítás, fékek - kell megfelelni ahhoz, hogy típusbizonyítványt és rendszámot kapjanak. Ezeknek nagyon kevés quad felel meg" - mondta lapunknak Szörcsök Sándor. A Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) Stratégiai és Módszertani Igazgatóság Képzési és Vizsgáztatási Főosztályának vezetője hozzátette, hogy ezek nélkül a quadok sporteszköznek minősülnek, tehát a közúti forgalomban nem vehetnek részt.
Szörcsök ugyanakkor felhívta a figyelmet arra, hogy a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium a quadok rendszámosítását tervezi 2009-től, amelyek így segédmotoros kerékpárként közlekedhetnének. A rendszámosítás célja azonban elsősorban nem a jogi probléma megoldása, hanem azoknak a járműveknek a kétséget kizáró azonosítása, amelyek erdőkben, természetvédelmi területeken komoly károkat okoznak.
„A quadokkal kapcsolatban jelenleg káosz van. Ötven köbcenti felett a magyar jogrendszer nem szabályozza egyértelműen a quadokat. Lassú járműként nem lehet vizsgáztatni, mert 25 kilométer/órás járművezetői önkorlátozást feltételezne, holott ennél szinte valamennyi típus nagyobb sebességre képes. Autónak sem minősíthetik, hiszen nincs meg hozzá a kötelező, legkevesebb 550 kilós önsúly -mondta lapunknak Bauer Tibor. A Quad Center Kft. szakembere hozzátette, hogy a quadot a motorkerékpár kategóriába sem lehet beszorítani, mert 20 lóerős teljesítménynél többre képes. Bauer szerint minden gyártó jól látható helyen feltünteti, hogy 16 éves kor alatt nem javasolja a használatot a közvetlen életveszély miatt, ugyanis viszonylag nagy erőkifejtést igényel egy ilyen jármű kormányzása.
Az USA-ból származó quadról tudni kell, hogy eredeti jelentése szerint mindenféle terepen közlekedő jármű (All Terrain Vehicle), most azonban mégis úgy tűnik, a jogi terepen kátyúba ragadt. Az viszont tény, hogy a quadozás évről évre terjed, rendszám és regisztráció nélkül azonban nem biztonságos. A terepre ugyanakkor valahogy el kell jutni, hiszen egyrészt nincs mindenkinek utánfutós autója a szállításhoz, másrészt valószínűleg nem azért veszik meg a quadokat, hogy a garázsban porosodjanak.  Vég Márton

Vannak milliós motorok és olcsó, kínai gagyí is
ÚJONNAN egy 50 köbcentis quadhoz 400 ezer forintért lehet hozzájutni, ellenben egy 650 köbcentis járgányért már 2,5 millió forintot is elkérnek a kereskedők. A hivatalos statisztikák szerint mintegy ezer quad van ma Magyarországon, a valóságban azonban ennek minimum a háromszorosa. Ugyanis a gagyi kínai gyártmányú quadokat feketén, olcsóbban is meg lehet venni a gyereknek karácsonyra. A védőfelszerelés belekerül vagy 150-200 ezer forintba.


 


© 2024 Forestpress. All Rights Reserved.