Új lehetőségek az unió közös agrárpolitikájában (VILÁGGAZDASÁG)

Csillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktív
 
2007. november 23.
Az Európai Bizottság kedden tette közzé az unió közös agrárpolitikájának (KAP) „egészségügyi felülvizsgálatát". Ebből az alkalomból szeretném ismertetni önökkel a rendszer egyszerűsítésére és modernizálására kidolgozott tervemet.

A KAP úgynevezett „egészségügyi felülvizsgálata" a 2003 óta összegyűlt tapasztalatok alapján azt igyekszik elérni, hogy javuljon a politika működése és a közös agrárpolitika készen álljon az előttünk álló új kihívások leküzdésére és a lehetőségek megragadására. A 2003-ban megkezdett reformok széles körben eltörölték a támogatás és a termelés között korábban fennálló kapcsolatot. A gazdálkodók a piac jelzéseire adott válaszukat szabadon választhatják meg, nagyon szigorú környezetvédelmi és állatjóléti előírásokat kell betartaniuk, a hírhedt élelmiszer-hegyekről pedig már csak múlt időben beszélhetünk. A reform a vidékfejlesztési politikát is megerősítette. Ennek célja az EU területének 90 százalékát kitevő vidék jólétének elősegítése, a gazdálkodás versenyképességének javítása, környezetvédelmi projektek finanszírozása.
A kiindulópont tehát egy modernizált és sokkal fejlettebb KAP, ami nem jelenti azt, hogy kényelmesen pihenhetünk a babérjainkon. Az egészségügyi felülvizsgálat nagyszerű lehetőség a még mélyebb átalakításra.
Lényegében három fő kérdést akarok feltenni. Hogyan lehet a közvetlen támogatási rendszert hatékonyabbá és egyszerűbbé tenni? Hogyan lehet az eredetileg hattagú közösségre kidolgozott piactámogatási eszközöket a mai világban is relevánssá tenni? És hogyan nézzünk szembe az éghajlatváltozástól a bioüzemanyagokig, a vízgazdálkodásig és a biológiai sokféleség megóvásáig terjedő új kihívásokkal?
Javaslataimmal hat hónapig tartó, széles körű konzultációt szeretnék elindítani. Jövő tavasszal pedig jogalkotási javaslatokat fogok előterjeszteni, és remélem, hogy a miniszterek 2008 végéig megállapodnak a változtatásokkal kapcsolatban, amelyek ezután azonnal hatályba léphetnek. Természetesen az egészségügyi felülvizsgálatot nem szabad az Európai Unió költségvetésének tervezett felülvizsgálatától elkülönítve szemlélni: előbbi a jelennel foglalkozik, azaz a 2009-2013 közötti időszakkal, utóbbi a 2013 utáni időszakot érinti.
Nos tehát, miben is állnak a javaslataim egész konkrétan? Először is meg kell néznünk, hogyan lehet a gazdálkodók közvetlen kifizetéseinek rendszerét egyszerűbbé és hatékonyabbá tenni. Először is el kell térnünk a megszokott bevételeken alapuló kifizetések rendszerétől. A támogatás és a termelés szétválasztásának arányát növelni kell azokban az országokban, amelyek egy sor gazdálkodási ágazatban a támogatás és a termelés közötti kapcsolat fenntartása mellett döntöttek. Tisztában vagyok azzal, hogy ez a kérdés vitatott, de ismét szeretném felvetni azt az elgondolást, hogy korlátozni kell a méretgazdaságosság miatt előnyben lévő nagy gazdálkodóknak nyújtott kifizetéseket. Ennek során természetesen különbséget kell majd tennünk a több tulajdonosú és sok alkalmazottat foglalkoztató gazdaságok, illetve az egyetlen tulajdonossal rendelkező és csak kevés alkalmazottat foglalkoztató gazdaságok között.
Az a felvetés, hogy az EU által nyújtott támogatásra való jogosultság feltételét képező földterület mennyiséget meg kellene növelni, kevesebb vitát váltott ki, de itt is körültekintően kell eljárnunk, hogy ne kerüljenek hátrányos helyzetbe a valóban kistermelő gazdaságok. A közvetlen kifizetések rendszerével kapcsolatban jó alaposan meg kell vizsgálnunk azokat a követelményeket is, amelyeket a gazdálkodók nak teljesíteniük kell a brüsszeli   támogatás odaítélésének feltételeként. Ez azt is jelentheti, hogy el kell hagyni a szükségtelen feltételeket, de újabbakat kell meghatározni az olyan új kihívások leküzdésére, mint a vízgazdálkodás javítása vagy az éghajlatváltozás hatásainak mérséklése.       
A második fontos terület a KAP korai időszakából fennmaradt piactámogatási eszközök kérdése lesz. Mára egyértelművé vált, hogy az exporttámogatások ideje lejárt. De mi a helyzet az intervencióval, vagyis a többlettermelés
felvásárlásával? Meggyőződésem, hogy vissza kell állítani ennek a rendszernek az eredeti, vagyis biztonsági háló funkcióját, különösen, amikor a piaci árak ilyen magas szinteket érnek el.
A területpihentetést az 1980-as évek végén vezették be a termelés korlátozása érdekében, de ez mára elavult. Mi-közben teljes mértékben meg vagyok arról győződve, hogy ezt a rendszert el kell törölni, azzal is tisztában vagyok, hogy meg kell találnunk a módját a területpihentetés által előidézett kedvező környezeti hatások fenntartásának.
A tejkvóták teljes eltörlése a terveknek megfelelően 2015-re következik be, de gondoskodnunk kell arról, hogy ez ne okozzon túl nagy megrázkódtatást a tejágazatnak. Az én olvasatomban ez azt jelenti, hogy a termelést mostantól fokozatosan kell emelni. A tejárak igen magasak és óriási a kereslet. Addig kell ütnünk a vasat, amíg meleg. De emellett meg kell vizsgálnunk azt is, milyen intézkedésekkel lehet támogatni a tejágazati gazdálkodókat az EU olyan területein - például a hegyvidékeken -, ahol a gazdaság nagymértekben függ a tejtermeléstől.
A KAP 2007-ben új kihívásokkal kénytelen szembenézni: kockázatkezelés, az éghajlatváltozás elleni küzdelem, hatékonyabb vízgazdálkodás, a bioenergiában rejlő lehetőségek lehető legjobb kihasználása és a biológiai sokféleség megóvása. Ha meg akarunk ezeknek felelni, annak ára van. A megvalósítás legjobb módja pedig a vidékfejlesztési politika. Ezért javaslom, hogy növeljük az eredetileg a nagygazdálkodóknak szánt közvetlen kifizetések átcsoportosítását a vidékfejlesztési költségvetésbe. Ha valóban cselekedni akarunk, akkor pénzre van szükség.
A KAP már több területen bizonyított: segítségével biztonságosabb élelmiszerhez juthatunk, rendezett vidéki tájaink vannak, mezőgazdaságunk versenyképes, és a vidéki közösségek megerősödtek. De tudom, még ennél sokkal többre is képesek vagyunk. Kezdődjön meg tehát a vita. MARIANN FISCHER BOEL

 


© 2024 Forestpress. All Rights Reserved.