Veszprém (\n)- Egyre több ügyet intézhetünk a világhálón, most újabb lehetőségről kaptunk hírt: a mezőgazdasági támogatások is elérhetők az interneten.
A Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal (MVH) ebben az évben a területalapú támogatási jogcímek esetében - egységes területalapú támogatások, agrár-környezetgazdálkodási támogatások (AKG), kedvezőtlen adottságú területeken (KAT), a Natura 2000 gyepterületeken történő gazdálkodáshoz nyújtandó kompenzációs támogatások, mezőgazdasági területek erdősítése, valamint energiaültetvények telepítése - minden ügyfele számára megteremti a támogatási kérelmek számítógépen történő elektronikus kitöltésének és benyújtásának lehetőségét. Veszprém megyében tavaly 150 ügyfél már kipróbálta az elektronikus kérelemkitöltést. Mindannyian elismerően nyilatkoztak és csak pozitív tapasztalatokról számoltak be. Az idei évben a rendszer tovább fejlődött. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy az ügyfélkapun keresztül történő bejelentkezés után az adott termelő hozzáférhet az előző évi támogatási kérelmének adataihoz, melyet egy kitöltőprogram segítségével aktualizálhat Behívhatok az elmúlt év parcellaadatai: blokkazonosító, parcellasorszám, terület, hasznosítási kód. Az adatok a 2008-as számokkal átírva aktualizálhatok.
A parcellákhoz le lehet tölteni az elmúlt évben benyújtott blokktérképeket a 2007-es parcellarajzokkal. Ez a lehetőség nagy segítséget nyújt az idei kérelemben igényelt parcellák berajzolásához. A rajzolás során lehetőség van a parcellahatárok szerkesztésére is, például a nem támogatható terület határához, blokkhatárhoz való automatikus igazításra. Ugyanakkor lehet új parcellát felvenni vagy régit törölni. Könnyebbséget és segítséget jelent az is, hogy amennyiben a kérelmező blokkhatáron kívülre vagy nem támogatható területre rajzol, a szoftver jelzi: a rajzolás nem helyes, és egyben lehetőséget biztosít egy „változásvezetési kérelem" benyújtására, melyen az igénylő jelezni tudja: a fizikai blokk térképi kialakítása eltér a valóságtól. Az elektronikus kérelembeadás előnye, hogy a kitöltéssel egy időben a program ellenőrzi a bevitt adatok formai megfelelőségét és hiánytalanságát, így az ügyfeleknek ebben az esetben formai hiba miatt nem kell szankciótól tartaniuk. Az elektronikus kérelembenyújtás alapfeltétele az ügyfélkapu-regisztráció, ami bármelyik polgármesteri hivatal okmányirodájában megszerezhető (a regisztrációhoz személyi igazolvány és lakcímkártya, valamint e-mail cím szükséges). Azok a kérelmezők, akik nem rendelkeznek számítógéppel, az elektronikus kérelem benyújtását falugazdászuk vagy agrárkamarai tanácsadójuk segítségével tudják megtenni.
Az MVH által felkért és megbízott falugazdászok vagy agrárkamarai tanácsadók minden lehetséges támogatásigénylőt nagyon rövid időn belül személyesen felkeresnek és átadják nekik a szükséges dokumentumokat. Egyúttal tájékoztatást adnak az elektronikus kérelembenyújtás folyamatáról és felajánlják segítségüket ennek igénybevételéhez.
Ez az elektronikus kitöltés és benyújtás az adattartalomra vonatkozóan pontosabb, formailag hibátlan kereknek benyújtását biztosítja, mely alapja lehet egy gyorsabb ügyintézésnek, korábbi támogatás-kifizetéseknek, továbbá a formai hibák miatti levonások, illetve szankciók elkerülésének. Végső eredményként a pénz is előbb jöhet.