Vadtól veszélyes utak (24 Óra)

Csillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktív
 
2008. április 16. - TRAGÉDIA Egy huszonöt éves fiatalember az életét vesztette
Halálos balesetet okozott egy vaddisznó tegnap hajnalban Ács és Gönyű között. Egy huszonöt éves fiatalember a helyszínen életét vesztette.

ÁCS/GÖNYŰ Kedden reggel negyed hatkor történt a baleset az 1-es főúton, Ács és Gönyű között, a 102-es kilométerszelvényben. Két személygépkocsi, egy Opel Corsa és egy Skoda ütközött frontálisan. 
Egy vaddisznó ugrott ki a Komáromból Győr felé közlekedő opeles elé, aki miután ütközött a vaddal, áttért a bal oldali forgalmi sávba, ahol frontálisan karambolozott a szabályosan közlekedő Skodával. A Skoda huszonöt éves vezetője a helyszínen életét vesztette, a másik, huszonegy éves férfit a győri Petz Aladár Megyei Kórházba szállították a mentők. Mindkét vezető használta a biztonsági övet, de a Skodában ülő fiatalember életét ez sem tudta megmenteni. A baleset helyszínén nemrég emelték 100 km/órára a megengedett sebességhatárt, de emellett vadveszélyre figyelmeztető táblák is vannak.
A sebességemelést alapos vizsgálatokat követően kizárólag olyan útszakaszokon vezették be kísérleti jelleggel, amelyeket megfelelő műszaki adottságaik és kedvező baleseti mutatóik erre alkalmassá tettek. A vadveszélyt jelzőtábla fokozott gondosságra inti a közlekedőket, ám e fokozott gondosság sebességhatárhoz nem köthető, egyes autópályák mentén is kihelyeztek ilyen táblákat - tudtuk meg a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium munkatársától arra a kérdésre, szabályos-e, hogy vadveszélyt jelző tábla és 100 km/órás sebességtábla is kint van az adott útszakaszon.
- A vadászatra jogosultak felmérik azokat a területeket, ahol úgynevezett vadváltás van, azaz ahol a vadak évszázadok óta járnak, és útjuk mára már keresztezi a közutakat. Ezekre a területekre vadveszélyt jelző táblákat tesznek ki. A táblákhoz általában csatlakozik egy kiegészítő tábla is, amely arról tájékoztat, hogy milyen hosszú útszakaszon kell fokozottan készülni vadak felbukkanására. Ezek általában olyan
részek, ahol a közutat füves, erdős terület szegélyezi, ahol a vad elrejtőzhet. Ha valaki még féktávolságon kívül észleli a vadat, akkor erőteljesen lassítson, esetleg álljon is meg. Ilyenkor általában nem történik baleset. Probléma akkor van, ha féktávolságon belül ugrik ki a vad, olyankor szinte lehetetlen elkerülni az ütközést. Ez ellen csak úgy védekezhetünk, ha a táblával is jelzett területeken eleve lassabban megyünk a megszokottnál - mondta Zámbó Zoltán, az FVM megyei hivatalának vadászati osztályvezetője. Hajnal Dóra/Mudri Anna


Ha az autótulajdonosnak nincs cascoja, a vadásztársaságot kell felkeresnie
A VAD OKOZTA baleseteknél is, hasonlóképpen, mint bármilyen más közúti balesetnél, a cascóval rendelkező gépjárművek tulajdonosai tudják érvényesíteni a kárrendezést. A casco önrészét meghaladó kárt fizetik a biztosítók. Ez azt jelenti, hogy például, ha a szerződésben a tulajdonos százezer forintos önrészt vállalt, és a vadkár száztízezer forint, akkor a biztosítótól tízezer forintos kártérítést igényelhet. Ha a gépjármű tulajdonosa egyéb kiegészítő személyi biztosítást is köt, akkor ez alapján fizet a biztosító. Amennyiben a sérült jármű tulajdonosa nem rendelkezik casco biztosítással, akkor az illetékes vadásztársaságot kell felkeresnie - tudtuk meg Borsos Lászlótól, az Allianz Hungária Biztosító Közép-dunántúli Igazgatóságának osztályvezetőjétől. Egy másik biztosítótársaságtól azt is megtudtuk, külön statisztikát a vadkárokra vonatkozóan nem tartanak számon, hiszen csak a töréskárra van nyilvántartásuk, így a vadak okozta balesetek gyakoriságáról nem tudtak nyilatkozni Az azonban megfigyelhető, hogy a káresetek többsége a vadmozgáshoz igazodik.


© 2024 Forestpress. All Rights Reserved.