Közúton a vad (Kisalföld)

Csillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktív
 
2008.06.21. - Talán az egyik legtöbb problémát felvető kérdés a vadgazdálkodásban, mikor a vad és a gépjármű ütközik, mindkét fél komoly károkat szenved, mindkét fél szeretné a kárát megtéríttetni.

Magyarországon a vad állami tulajdonban van, az állomány kezelésére, fenntartására vonatkozóan az állami felügyelet hozza a döntéseket. Míg a szélsőséges természetvédők számára a vadászat betiltása, addig a gépjármű-tulajdonosoknak a vadállomány teljes felszámolása lehet a kívánatos megoldás. A vadászat célja az vadállomány megőrzése, ésszerű hasznosítása a fenntartható vadgazdálkodás keretein belül. A saját kárát külön biztosítás nélkül – ha nincs felróhatóság egyik fél részéről sem – mindkét károsult maga viseli.

Gyakorta látni az úton elütött állatokat, védettet és vadászhatót egyaránt. Kevés emberben tudatosul, de naponta milliós természeti érték esik áldozatául a közlekedésünknek. Ezek eszmei vadgazdálkodási értéke sok esetben jelentősebb, mint a gépjárművekben keletkező kár, egy elgázolt fogolykakas (felvételünkön), egy mezei nyúl 20 ezer forint vadgazdálkodási értékkel bír, egy jobb képességű őzbak akár a 600 ezer forintos, egy gímbika a 3 millió 750 ezer forintos értéket is elérheti.
Persze az emberi életet nem lehet forintokban kifejezni, ezért pár gondolat a biztonságosabb közlekedésről. Az Állami Közútkezelő feladata az utak, útpadkák karbantartása, gondozása, mivel a méteres fűből kilépő vaddal az ütközést nem lehet elkerülni. Ahol szükséges, az utak mellett optikai kémiai vadriasztók, figyelmeztető táblák kihelyezése szükséges, indokolt esetben kerítés. Fontos ezek folyamatos ellenőrzése és karbantartása. Mit tehetünk mi, vezetők? Vannak gépjárműre szerelhető ultrahangos készülékek, amelyeket a vad elriasztására fejlesztettek ki (ez zajszennyezést okoz). Vezetéskor figyelembe kell venni az út mellett belátható felület nagyságát. Erdő vagy növényzettel fedett terület mellett fokozott óvatossággal vezessünk. Nem árt, ha ismerjük a vad általános viselkedését szokásait, fokozottan figyeljünk a kora reggeli, alkonyati időszakban. A legtöbb sérüléssel járó vadütközést az őz okozza. Fokozottan veszélyes a párzási időszak, július végén augusztus elején szinte bármikor találkozhatunk vele. Kimozdíthatják a vadat rejtekéből a mezőgazdasági munkálatok is, elsősorban a betakarítási munkák végzésekor ügyeljünk. Ha vadat észlelünk, azonnal lassítsunk, még ha láttuk áthaladni az úton, akkor is várjuk meg, hátha követi a következő, a sutát a gidája vagy esetleg a bak stb. Esti vezetésnél figyeljük az út mentén felcsillanó szempárokat, a megszokottnál kisebb forgalom esetén se növeljük, inkább csökkentsük a sebességet. Baj esetén semmi esetre se rántsuk félre a kormányt, hiszen az útról lehajtva sokkal súlyosabb sérülést szenvedhetünk.
Közhely, de óvatos, körültekintő vezetéssel az ütközések döntő többsége elkerülhető. Orbán Henrik


© 2024 Forestpress. All Rights Reserved.