Szagolják csak meg - biztat Kató úr a túrabusz kipufogójára mutatva, a G8-csúcstalálkozó margóján rendezett sajtótúrán - étkezésnél elhasznált olajjal megy a jármű. Gyerekkoromból megismert módon, a busz mögött nagyokat szippantottam, de még úgy sem éreztem a sült garnélarák illatát. Azért bólogatva ismertem el az energiatakarékos technológiát.
Észak-Japán Hokkaidó szigetén a július elején rendezett G8-csúcs témái között szerepelt a környezetvédelem, a klímaváltozás és a hatékony energiagazdálkodás, a szigetország cégei pedig bemutatták, hogy mire képesek a fenti területeken. A főszerepet persze a közlekedés és az autók kapták.
A csúcsot biztosító rendőrök kétkerekű villanymotoros Segwayeken járőröztek, a rendezvény résztvevőit és az újságírókat pedig elektromos, illetve hibrid hajtású járműveken szállították. A helyi áramszolgáltató által kifejlesztett elektromos busz 150 kilométert tett meg egy feltöltéssel, de egy közeli városka egy céggel karöltve még tűzifa-meghajtású busszal is előrukkolt (utóbbi 1,3 kilogramm fát tüzel el kilométerenként).
Bemutatták a Hokkaidó szigetén egy éve próbajáratként üzemelő dízel busz-vonatot, amely sínen és úton is egyaránt működik, és szintén megoldást jelenthet a kis forgalmú vasútvonalakon.
A fő attrakció azonban a sajtóközpont előtti tesztpálya volt, ahol még a First Ladyk is kipróbálhatták a nagy japán autógyártók energiatakarékos modelljeit. A Toyota bemutatta például a 2010-ben piacra kerülő új hibrid Priusát, amelybe extraként egy otthon is feltölthető akkumulátort építettek. A cég szerint a Hokkaidón debütált gyorstöltő segítségével már öt-tízpercnyi töltés is elég negyven kilométernyi úthoz, 60 kilométernél pedig körülbelül negyedórát kellene a konnektoron hagyni az autónkat. Igaz, az akksi egyelőre csak 13 kilométert bír elektromos üzemmódban.
Más cégeknél is a közeljövőben piacra kerülő elektromos autók domináltak. A Mitsubishi elhozta négyszemélyes i-MiEV modelljét, ami egy feltöltéssel 160 kilométert mehet. Ebből egyébként tíz teljesített szolgálatot a G8-csúcs alatt. A Subaru elektromos Stellája a Mitsubishiéhez hasonlóan kompakt autó, és várhatóan már 2009-ben kereskedelmi forgalomba kerülhet.
A Nissan elhozta legújabb, környezetbarát Nissan X-Trail "tiszta" dízelautóját, a Honda pedig a tavaly novemberben, Los Angelesben bemutatott újgenerációs, energiacellás, hidrogénmeghajtású autóját, az FCX Clarityt, melynek limitált sorozatgyártása júniusban kezdődött. A Suzuki is egy hidrogénes-energiacellás autóval, mégpedig az SX4 környezetbarát változatával jött. Ahogy a Suzuki fejlesztőcsoportjának helyszínen tartózkodó vezetője, Szaitó Hirosi lapunknak elmondta, az autó most, Hokkaidón debütált, és egyelőre nincsenek tervek arra, hogy kereskedelmi forgalomba hozzák.
Az újságírók körében a legnagyobb sikert talán a Mazda RX-8 sportautó hidrogén-benzin kettős üzemű változata aratta, amelyet egyelőre nem árulnak ugyan, de átszámítva havi 580 ezer forintért lízingelhető az anyacégtől.
A hidrogén üzemmódban 109, benzinesben pedig 210 lóerős autó egyébként 100 kilométert bír a 110 literes hidrogéntartály teletöltésével, utána automatikusan átkapcsol benzinüzemre. A szépséghiba a dologban az, hogy a hidrogén még mindig nagyon drága, és kevés az utántöltő-állomás. A hokkaidói csúcson például mozgó utántöltő-kamionokkal oldották meg a hidrogénes buszok tankolását. Az elérhetőbb és olcsóbb hidrogéntechnológia kifejlesztésével kapcsolatban pedig a Mazda nemrég a norvég államnak adott harminc RX-8-at. Palanovics Norbert