2012. március 28. - Sokáig lehetetlen vállalkozásnak tűnt egy űrlift kivitelezése, most azonban egy japán vállalat olyan vállalást fogalmazott meg, miszerint 2050-re megépítenek egyet. Az űrlift lényege, hogy az Egyenlítő fölött 35 000 km-es magasságban lévő geostacionárius pályát kötné össze a Földdel. A lift segítségével a pályára könnyedén fel lehetne küldeni a műholdakat, és a kivitelezése is olcsóbb, mint korábbi társaié.
A nanocsövekből álló űrlift kutatása, vizsgálata rengeteg új felfedezést tartogat. A készítők azt mondják, a későbbiekben akár a Holdon és a Marson is lehetne alkalmazni. Egyik nagy előnye, hogy a jelenlegi hordozórakéták költségének töredékébe kerül, segítségükkel akár teljesen leválthatnák azokat. Ezen kívül a teher feljuttatása a kisebb gyorsulás következtében kíméletesebb és alkalmas csillagászati megfigyelésekre is.
Az űrlift működési mechanizmusa a hagyományos liftek mechanizmusával ugyan megegyezik, de megépítése temérdek problémát vet fel. Egyrészt ekkora építmény kivitelezésére még sosem volt példa, tesztelni pedig nem igazán lehet, mivel a modellezése lehetetlen. Másrészt egy működőképes űrliftnek köszönhetően az űrszemét mennyisége drasztikus mértékben megnövekedne. Az OzoneNetwork csütörtöki Egyenlítő műsorának vendége Horvai Ferenc űrkutató szerint aggodalomra semmi ok, az űrlift ugyanis nagy valószínűséggel sosem fog megépülni. Az viszont vitathatatlan, hogy a fejlesztés hatására a tudomány és a technológia rendkívülit léphetne előre.
http://ozonenetwork.hu/ozonenetwork/o3/20120327-egyenlito-108-adas-urlift.html