Kisvasút: a várból a Bükkbe? (Északmagyarország)

Csillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktív
 
2010. február 4. - Csaknem harminc év után újra költözhet a kisvasút város felőli végállomása.

Miskolc (ÉM - NSZR) - A 70-es évekig a Szent Anna templomnál szállhattak fel az utasok, mára a végállomás átkerült a Dorottya utcához.
A Zöld Nyíl villamosprojekt miatt pedig még néhány kilométerrel feljebb kerülhet a végállomás. A Szent Anna-megálló megszüntetését is városrendezési terv indokolta, valamint az, hogy megszűnt a városban lévő fáskert, ahova a kisvasút szállította a faanyagot. Csak személyszállításra pedig nem volt értelme megtartani, hiszen a villamosközlekedéssel párhuzamosan már nem volt gazdaságos üzemeltetni a járatokat.
Csak elméletben...
A Zöld Nyíl projekt kapcsán pedig újra költözés várható. Több elképzelés született arról, hol is legyen az új végállomás, de a legéletképesebbnek az látszik, hogy a vasút mostani műszaki telephelyén - ahol a villamos végállomás is lesz - szállhatnak fel az utasok a kisvonatra - tudtuk meg Cserép Jánostól, az Északerdő Zrt. vezérigazgató íjától. Erről tárgyalnak a várossal is, sőt már tervezés alatt van ez az útvonal - tette hozzá.
Cserép János arról is beszélt: egyik munkatársuk ötlete volt, hogy a kisvasút - ha már úgy is költözik a végállomás - összeköthetné a Bükköt és a Diósgyőri várat. A nyomvonal is adott - persze csak elméletben - a 21-es iskola melletti területen, egészen az I. Világháborús emlékműig húzódna a pálya - sorolta. De ez azért csak elmélet, mert ennek a kialakítása akár 100 millió forintba is kerülhetne, amire az évi 40 millió forintos veszteség mellett nincs pénze az Északerdő Zrt.-nek - mondta. Hozzátette: persze turisztikai attrakciónak kiváló gondolat, hiszen a Palotaszálló vendégei kisvasúttal könnyen elérhetnék a Diósgyőri várat, de mérlegelni kell, hiszen, ha pénztemető, akkor el kell vetni. Ezt a tervet az is bonyolítaná, hogy az említett útszakaszok városi tulajdonban vannak, így csak többszörös területcserével oldható meg, hogy a kisvasút a vártól induljon - hangsúlyozta.
Ragyogó ötlet, és növelné a terület turisztikai értékét, de a közeljövőben biztos, hogy nem megvalósítható - mondta lapunknak dr. Tompa Sándor (MSZP), a terület önkormányzati képviselője. Hozzátette: az Integrált Városfejlesztési Stratégiában is szerepelt ez a terv, meg is vizsgálták, melyik nyomvonalon haladhatna az erdei vasút a vártól a Bükkig, de sajnos nem reális az elképzelés. A következőkkel indokolta: „Ebben az esetben a vasútnak a házak között, sűrűn beépített területen kellene haladnia. Amennyiben a forrás meg is lenne rá, a környékbeliek tiltakoznának a tervek ellen. Ezenkívül sem a műszaki, sem a tulajdoni viszonyok nem adottak ahhoz, hogy ez megvalósuljon."
A képviselő sokkal inkább elképzelhetőnek tartja azt, hogy a kisvasút a Vadasparkba szállítana utasokat - tudtuk meg.

Miért nem jár télen a lillafüredi kisvonat?
Észak-Agora fórumunkon a napokban többször téma volt a kisvasút, egészen pontosan az, hogy télen miért nem szállítanak utasokat. Az ok, amiért ez ma már nincs, egyszerű: pénzhiány. Mátrai Imre, a Lillafüredi Állami Erdei Vasút Üzemigazgatóság üzemigazgatója elmondta: az idén először nem indítottak télen járatot, a bizonytalan gazdasági helyzet miatt. Megtudtuk: 2007-ig a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium 32 millió forinttal támogatta a bükki kisvasutat, de ezt megszüntették. Még két évig saját erőből, az erdőgazdaság éves nyereségéből finanszírozták a fejlesztéseket és a működést, de ezt már nem tudták megoldani. Ahogy Mátrai Imre fogalmazott: eddig lendületből vitték.
Elmondta azt is, hogy csoportok szokták bérelni télen a kisvasutat, ilyenkor többen érdeklődnek, hogy felszállhatnak-e a járatra. Igény tehát lenne, de nem akkora, hogy gazdaságos legyen a működés - hangsúlyozta. Hozzátette: végeztek utasszámlálást is, de ilyenkor mindig több volt a személyzet mint az utas. Ha a szaktára támogatná az ország 14 kisvas útját, 250-300 millió forinttal, Miskolcon is megoldható lenne, hogy télen is legyen járat - vélekedett. A város egy alkalommal támogatta pénzzel a kisvasutat, 3,5 millió forinttal ezt akadálymentesítésre költöttük - válaszolta. Elmondta azt is, hogy a napokban született megállapodás az önkormányzattal, hogy a csanyiki erdei iskolába kisvasúttal szállítják a gyerekeket az első negyedévben - tette hozzá.
Mikor indul a kisvasút? Április elsejétől - mondta.


© 2024 Forestpress. All Rights Reserved.