Benedek Fülöp: folytatódik az erdei vasút program.
2009. október 10-én tartották a Mátravasút Napját Lajosházán.
Népes vasútrajongó közönség gyűlt össze szombaton, Gyöngyösön, a Mátravasút állomásán a kisvasúti napok soron következő alkalmára. Erre időzítette az Egererdő Zrt a Gyöngyös-Lajosháza vonal meghosszabbításának avatását.
Az alkalomra eljött a társaság tulajdonosa, az MNV ZRT képviseletében Benedek Fülöp vezérigazgató-helyettes, Magda Sándor országgyűlési képviselő, valamint a térség önkormányzatai részéről Hiesz György Gyöngyös polgármestere, dr. Végh Attila alpolgármester, továbbá Szolcsák Gyula Gyöngyössolymos polgármestere. Ott volt a szomszédvár – szintén erdei vasutat üzemeltető – Ipolyerdő Zrt vezérigazgatója, Kiss László is.
A négy vagont megtöltő vendégsereg szállítását két diesel mozdonnyal oldotta meg a vasútüzem. Az időjárás még a nyitott kocsiban ülőknek is megkegyelmezett, mert a reggeli szemerkélő esőt verőfényes napsütés váltotta föl.
Élénk sajtóérdeklődés közepette futott be a szerelvény Lajosháza állomásra. Kellemes fúvószene köszöntötte az érkezőket, és Fridél Veronika sajtóreferens bejelentette az avatóünnepély kezdetét.
Elsőnek Pallagi László, az Egererdő Zrt vezérigazgatója szólt a megjelentekhez, fölidézve a vasútvonal történetét, a néhány évvel ezelőtti súlyos árvízkárt, amely csaknem megpecsételte az erdei vasút sorsát. A 8,5 km-es vasút mintegy másfél km hosszon olyan súlyos károkat szenvedett, hogy fölvetődött a vonalszakasz megszüntetése is. Szerencsére esetükben is érvényesült a jelmondat, „Arccal a vasút felé!”, és végül az erdei vasúti iránti elkötelezettség győzött, nemcsak megmaradt a vonal, hanem a helyreállítás után, elhatározták a fejlesztését is.
A munkálatokat három évre ütemezték, az első időszakban a régi szakaszt állították helyre, majd következett az új, mintegy 3 és fél km-es szakasz alépítményének elkészítése, végül a pálya megépítése.
A vezérigazgató idézte Hedry Lőrinc Heves Vármegye főispánját, aki már a múlt században kijelentette, hogy a Mátra idegenforgalmát a kisvasút fűzi össze.
Pallagi László köszönetet mondott támogatásért a tulajdonosnak, a képviselőknek, a polgármestereknek, a civileknek, a sajtónak.
Benedek Fülöp vezérigazgató-helyettes emlékeztetett, az erdészeti társaságok 160 km-nyi erdei vasutat üzemeltetnek a gazdasági funkcióik mellett. Ez a tevékenység évente mintegy 2 milliárd forintba kerül, amelyből az MNV ZRT egy milliárdot fedez. Az erdei vasutak hazánkban évente két millió embert utaztatnak, elsősorban gyermekes családokat és időseket.
A vezérigazgató-helyettes kijelentette, hogy folytatódik az erdei vasút program. A közeli években várhatóan további 5-10 km-es szakaszok nyílnak és újulnak meg.
Ezzel is segítséget kíván nyújtani a vagyonkezelő az egészséges életmód gyakorlásához, ahhoz, hogy ezúton is élvezhessék és védjék a hazai erdők nyújtotta szépséget és az unokáknak is megőrizhessék ezeket a létesítményeket.
Magda Sándor országgyűlési képviselő azzal kezdte mondandóját, hogy szerények a vasút gazdái, mert egy ilyen katasztrófa kellett ahhoz, hogy felvetődjön a bővítés gondolata. Amikor az ő véleményét is megkérdezték a vasút sorsáról, ő tömören azt válaszolta, hogy a megszüntetés „hülyeség” volna. Felidézte, hogy milyen örömet jelentett a kirándulóknak néhány évvel ezelőtt a Gyöngyi gőzös üzembe állítása. A későbbiekre vonatkozóan azt mondta, hogy nem állnak meg a bővítéssel, hanem szeretnék a mátrai településeket egy összefüggő közlekedési turista-hálózattal egybekapcsolni. Kérte a lakosokat, hogy merjenek álmodni, mondják el, mit szeretnének a térségben megvalósítva látni. Végezetül elismerését fejezte ki a munkát végző kivitelezőnek.
Gáspár János, a Magyar Közlekedési Kultúráért Alapítvány elnöke köszönetet mondott azoknak, akik kiálltak az erdei vasút megmentéséért. Örömmel tölti el az embert, ha egy ilyen alkalmon vehet részt – fogalmazott. 2010 Széchenyi emlékév lesz, és reméli, hogy sok ezer gyermek és diák látogat el a kisvasutakra. Felhívta a figyelmet arra is, hogy ugyancsak jövőre lesz a Kárpát-medencei kisvasutak napja. Emlékeztetett, hogy a Kárpát-medence legszebb tájain épültek annak idején az erdei vasutak, például, az erdélyi Kommandón vagy a kárpátaljai Beregszászon. Végül köszönetét fejezte ki az Egererdő Zrt vezérigazgatójának, hogy a szívén viseli az erdei vasutak ügyét.
Ezt követően az új vonalszakasz elején Benedek Fülöp, Magda Sándor és Pallagi László átvágta a nemzeti színű szalagot, és ezzel fölavatták a Lajosháza és a Szalajka-ház közötti 3,5 km-es pályát.
A vendégek ismét vonatra szálltak, és az új pályaszakaszon először utazva érték el a vonal végén kialakított végállomást, a Szalajka-ház megállót. Itt még az átadás idején is folytak a munkálatok, a vízátereszek építése, a tereprendezés, hogy a tél beállta előtt befejezhessék a végállomás kialakítását.
Az itt rögtönzött tájékoztatón Pallagi László a jövőt illetően elmondta, hogy nem tekintik tényleges végállomásnak azt a helyet, hiszen gondolkoznak egy olyan közlekedési megoldáson, amelynek segítségével a Mátra gerincén található településeket is bekapcsolhatnák a turisztikai vérkeringésbe az erdei vasúthoz kapcsolódva. Erre számításba jöhet a környezetkímélő, a városi, gumikerekű, elektromos kisvonat is.
További elképzelésük egy záportározó kialakítása, amely egyrészt biztonságot nyújtana az özönvízszerű felhőszakadások esetére, valamint újabb turisztikai vonzerőt is jelentene. (Z)