Erdészek a budapesti rádiómúzeumban (ForestPress)

Csillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktív
 
Image
Fotó: Greguss László Géza

2012. április 4. – A stúdiókba nem jutottunk be, de a Pagodát kipróbáltuk 2012. március 13-án az Országos Erdészeti Egyesület Közönségkapcsolatok szakosztálya együtt az Erdők a közjóért szakosztállyal meglátogatta a Rádió és Televíziótörténeti Múzeumot.
Image
Az eredeti elképzelés az volt, hogy munkalátogatást teszünk a Magyar Rádió stúdióiban, de végül a tervünket nem tudtuk valóra váltani. A múzeumban Mátyus Kati, a Kossuth Rádió bemondó-műsorvezetője kalauzolt bennünket. A hangrögzítés kezdeteitől a televíziózásig áttekintettük a hazai audiós és vizuális tömegkommunikáció eszközeit.
Mielőtt átvonultunk a MR Márványtermének VIP helyiségébe, útba ejtettük a rádió nevezetes Pagodáját, ami nem más, mint az intézmény büféjének előtere. Ez a közösségi tér sok nevezetes rádiós történetnek adott helyet, és sok híres személyiség várakozott, beszélgetett az üvegfalak között a stúdiós jelenés előtt.
Image
A VIP-teremben virággal és Radnóti-verssel köszöntöttük a hölgytagokat, majd megemlékeztünk 1848. március 15-éről egy Wass Albert remekkel. A költeményeket Kertész József tagtársunk mondta el.
Image
A szakmai programot Czifra Szilvia, a MR kiemelt szerkesztője nyitotta. Tájékoztatója során bepillantást nyújtott a Hajnal-táj és a Napközben műsorainak műhelytitkaiba, a műsorkészítés folyamatába, az információgyűjtéstől az adásig.
A szerkesztő beszélt a rádióban zajló műsorstruktúra-váltásról, arról, hogy a leghallgatottabb magyar rádió is törekszik a korszerű műsorszerkezet kialakítására, amely a korábbi hosszú műsorblokkok helyett rövidebb, pörgős, információgazdag műsorok felé mozdul el.
Az ismert rádiós évek óta rendszeres résztvevője az erdészek szakmai programjainak, többek között az Erdészeti Lapok sajtókirándulásainak.
Image
Baricz Árpád, a Gemenc Zrt. sajtófőnökének előadása következett GEMENC ZRT. – MÉDIA – TÁRSADALOM avagy tájékoztatás, tudatformálás és PR az erdészeti kommunikációban címmel.
A szakember elöljáróban leszögezte, hogy az állami vállalatoknak a társdalommal elsősorban a médián keresztül van kapcsolata. Ezek a csatornák lehetőséget nyújtanak bizonyos tudatformálásra is.
Előadása mottója: „Nem lehet nem kommunikálni.” (Watzlawick-Beawin-Jackson)
E sorok írója tapasztalatai szerint szerencsére, ezt az „aranymondást” egyre több erdészeti társaság felelős vezetői teszik magukévá.

Az előadó utalt arra, hogy kommunikációnak kell tekintenünk az egyszerű megszólalásunkat, adott esetben a tájnyelv használatot, de a nem szóban kifejeződő nonverbális kommunikációt is.
A PR-cégek tevékenységéről elmondta, hogy a társadalmi kapcsolatok megteremtésétől kezdve a médiakapcsolatokon, a válságkommunikáción át a kommunikációs stratégia kidolgozásáig, a vállalati belső kommunikációig, a médiatréningekig és a kiadványszerkesztésig sok mindennel foglalkoznak.
De szolgáltatásaik között találjuk a beszédírást is, amely kiterjed az üzleti, a politikai és a családi szférára egyaránt.
A kevésbé mindennapos megbízások közé tartozik például a beszédtanítás, a retorika oktatása is.
Vállalnak filmkészítést, és végeznek médiaelemzéseket is.
Egy konkrét feladatról szólva megjegyezte, hogy egy vállalat arculatának, imázsának fölépítése nem egy-két hónapos folyamat.
A Gemenc Zrt esetében munkájuk kiterjed a sajtóközlemények megszerkesztésére és kiadására, sajtótájékoztatók és interjúk szervezésére, médiaesemények bonyolítására, médiafigyelésre és –elemzésre és kommunikációs szaktanácsadásra.
Az előadó a 2011. év médiaszerepléseinek számait is bemutatta. Az 571 megjelenés 67 százaléka az online médiára, 18 százaléka a nyomtatott sajtóra, 8 százaléka a televízióra és 7 százaléka a rádióra esett.
Ezek közül 65 százalék volt országos, 28 százalék helyi és 7 százalék regionális médium. A közlemények 98 százaléka volt pozitív, 2 százaléka tényorientált. Negatív beállítású nem volt. A közlések 86 százaléka saját kezdeményezésű volt, 8 százaléka esetében nem volt korábbi sajtókapcsolat a médiummal, és 6 százaléka újságírói megkeresésre jött létre.
Az elmúlt évben 29 sajtóközleményt adtak ki, és két médiaeseményt szerveztek.
Baricz Árpád hangsúlyozta, hogy a Gemenc Zrt-nél a PR alapja a reputáció menedzsment, vagyis a jó hírnév megteremtése és megőrzése.
Nagyon fontos, hogy minden akció előre megtervezett legyen. Alapvető szempont a kezdeményező, a proaktív jelleg. Meg kell előzni a konkurens kompetencia birtokosokat.
Mindig törekedni kell az integrált kommunikációra, vagyis el kell érni a nyomtatott, az elektronikus és az online sajtót egyaránt.
Elengedhetetlen a felkészült és hiteles médiaszereplők kiállítása: erdőgazdálkodási, vadgazdálkodási, turisztikai szakértők.
Az akciót követi az elemzés és értékelés.
Emlékeztetett az ismert kommunikációs szakíró, Umberto Eco mondására, aki szerint új középkor eljövetelének vagyunk tanúi, a vizuális média dominanciája figyelhető meg. Akárcsak a templomi falfestmények egykor fontos üzenetei.
A legtöbb emberhez ma már a televízió és az internet jut el. A nézők többsége az ott látottakat tekinti igazaknak és fontosaknak.
E médiák jellemzője a gyorsaság és a közbeszéd tematizálása.
Ugyanakkor veszélyeket is magukban rejtenek, mert könnyen félretájékoztatnak. Erre gondolni kell azzal, amikor például az operatőr figyelmét fölhívják a várható eseményre és a lényeges információra.
Nem szabad elfeledni azt sem, hogy a nyilatkozónak hitelesnek kell lennie, mert adott esetben valamennyi magyar erdészt az ő személyén keresztül ítélik meg.
Az igazi kihívás a cég sajtósa számára az, amikor egy negatív eseményt pozitív hírként tud megjeleníteni. Erre sajnos elég gyakori példa az árvíz. Nagy gondot fordítanak a megelőző kommunikációra, a lakosság fölkészítésére. Be kell mutatni az erdőgazdaság ezzel kapcsolatos munkáját, a vadetetést, a mentést. Ugyanakkor távol kell tartani a katasztrófaturistákat. A felfokozott információigényt közleményekkel, sajtótájékoztatóval és helyszíni bejárással kell kielégíteni.

A szakosztályülés zárásaként az ez évi várható programokról esett szó. Májusban kihelyezett szakosztályülésre kerül sor Szombathelyen az Erdészeti Tudományos Intézet meghívására, ősszel pedig a VADEX ZRT lesz a helyszíne az alkalmunknak. Novemberben várhatóan sajtógyakorlati valamint reklámpszichológiai előadást szervezünk, és decemberben megtartjuk az évzáró sajtótalálkozót.

Időközben, a nagy sikerre való tekintettel, Baricz Árpádot az Erdők a Közjóért szakosztály is meghívta előadónak, így április 26-án, Katalinpusztán meghallgathatják mondandóját azok is, akik a rádiós alkalmat elmulasztották. Z.Z.


© 2024 Forestpress. All Rights Reserved.