2012. április 10. - A vetélkedő a Magyar Hidrológiai Társaság Szolnoki Területi Szervezete, a KÖTIVIZIG és a NEFAG Zrt. Erdei Művelődési Ház és Iskola közös szervezésében zajlott A „Térségünk a Közép Tisza” címmel szervezett, erdei sétával egybekötött vetélkedőt, akadályversenyt 2012. március 28.-án (csütörtökön) rendezték.
A vetélkedő során az iskolákat képviselő csapatok „akadályverseny”- szerű formában, több helyszínen ismerkedtek meg a város és annak életében fontos szerepet betöltő víz sokrétű kapcsolatával, a vizes élőhelyek világával, majd a rendezvény végén a megszerzett információkról záró vetélkedőn adtak számot.
A csapatoknak 6 állomást kellett megkeresniük térkép és tájékozódást segítő szalagos útvonal igénybevételével. Minden állomáson egy-egy érdekes területről láthattak-hallhattak információkat, és szerezhettek tapasztalatokat kérdések és feladatmegoldás útján.
1. Ivóvíz ellátás
Ezen az állomásponton a gyerekek képekkel illusztrált előadáson ismerkedhettek meg a víz nélkülözhetetlen szerepével. Az előadás célja az volt, hogy felhívják mindenki figyelmét, a bolygónk édesvíz készlete nem kifogyhatatlan forrás. Napjainkban számos ország küzd az iható víz hiányával. Felhívja a figyelmet arra, milyen pazarlóan bánunk az egyik legfontosabb természeti erőforrásunkkal, a vízzel. Ezzel együttesen megismertette a csapatokat, hogyan jut a víz a felhasználókhoz.
2. Vadaspark és a víz
A csapatok bejárták a vadasparkot, eközben önálló megfigyelésük alapján számot kellett adniuk a vaddisznó, a baromfik és a varjúfélék tisztálkodási szokásairól. Az állomás másik pontján pedig az év fája (zselnicemeggy) került bemutatásra, majd a fa népies nevei alapján a gyerekeknek fel kellett ismerniük a kihelyezett különböző fák hajtásai közül a megfelelőt.
3. Erdő és a víz
Az állomáson egy általános madárvédelmi előadás során ismerkedhettek meg a versenyző csapatok a mesterséges madárodúk kihelyezésének szabályaival , valamint a madarak vízzel való kapcsolatával. Ezek után az előre, helytelenüll kihelyezett madárodúknál kellett a kihelyezés hibáit felfedezni.
4. Vízirendőrség- Révkapitány
A ponton a vízirendőrség munkatársai bemutatták a járőrhajót, majd megismertették a gyerekekkel a vízi közlekedés alapszabályait.
5. Felszín alatti kincs – geológia
Dankó Erika hidrogeológus előadásában megismertette a csapatokat földünk kincseivel, kiemelve a vizet, mint legfőbb kincsünket, majd feltett kérdéseivel rögzítette azokat a gyerekekben.
6. Térségi vízátvezetés, öntözés
A Vízügyi Igazgatóság munkatársai itt szemléltető plakátokon mutatták be a vízgazdálkodási rendszert – a TIKEVIR-t.
Az erdei séta és állomáskeresés után a gyerekek és kísérőik finom ebéddel zárták a délelőttöt. Ebéd utáni pihenésként pedig lovas kocsikázásra is volt lehetőségük.
A verseny második részében totó kérdések kitöltésével rögzíthették az állomásokon hallottakat, s kiderült, mindenki jól figyelt-e.
Amíg a tesztet javították, addig még két feladat várt a résztvevőkre: az egyik feladat 3 puzzle kép kirakása és a képen szereplő élőlény megnevezése, míg a másik a rablókérdés elnevezést kapta, ahol minden csapat kapott egy kérdést, amelyre, ha helyesen válaszolt, 2 pontot kapott. Ha a kérdést nem tudta, gyorsasági felállással rabolhatta el egy másik csapat.
Ha ők helyesen válaszoltak, akkor plusz egy ponttal gazdagodtak, ha azonban elhibázták, pontlevonás járt érte .Ezzel a izgalmas feladattal zárult a verseny.
Minden résztvevő csapat oklevéllel, értékes ajándékokkal és élményekkel távozott a megmérettetésről.