2015. március 25. - A köznevelési tárcának az a szándéka, hogy partneréül hívja az erdészeteket
Pusztavámon, a korábbi fűrésztelep területén adták át 2015. március 20-ikán a társaság Vajda Jánosról elnevezett erdészeti erdei iskoláját.
Kocsis Mihály vezérigazgató után Czunyiné dr. Bertalan Judit köznevelésért felelős államtitkár lépett a mikrofonhoz.
Az államtitkár asszony az erdei iskola szókapcsolat elemzéséről szólva kijelentette, hogy az elmúlt évtizedekben változó tartalommal, jelentéssel és üzenettel működtek az erdei iskolák. Az egyik jelentése maga az objektum, amiben megvalósul a tantermen kívüli oktatási forma. Másodsorban egy pedagógiai módszer, tanulásszervezési folyamat, amely jelentősen eltér attól a tantermi formától, ahol ma már elsősorban digitális módon mutatnak be valamit. Az erdei iskola olyan speciális tanulásszervezési módszer, amely az élménypedagógia segítségével dolgozik, és rávezeti a gyermeket az önálló tanulásra. Továbbá motiváció és közeg, ahol az iskolában könyvekből megszerzett tudás elmélyíthető. Harmadrészt pedig szolgáltatás is az erdei iskola, a szabadidő egyfajta eltöltésének a helyszíne.
Az erdei iskola nem egy tanulmányi kirándulás, nem iskolán kívüli időtöltés, ahol a gyerekek jól érzik magukat. Akkor jó egy erdei iskola, ha be tud épülni a helyi pedagógiai programokba, részévé tud válni az iskolai nevelési programoknak, és kiegészíti a tantervi, diszciplináris oktatást.
Az új erdei iskola értékei mindnyájunk közös kincsei – hangsúlyozta Czunyiné dr. Bertalan Judit. – A mai napon egy égig érő tantermet avatunk Pusztavámon a szó szoros és átvitt értelmében egyaránt, amelynek határait a természet adja – tette hozzá.
Felhívta a figyelmet, hogy az erdei iskolák és erdei tanösvények országos hálózatát az iskolai nevelés-oktatás szolgálatába kell állítani. Arra kell törekedni, hogy ne csupán néhány órára törjék meg a tantermi órák rutinját, hanem több napra látogassanak el az égig érő tantermekbe. Az itteni óráknak nem a fegyelmezés a lényege, hanem éppen ellenkezőleg a lényege az, hogy nézz körül!, keresd meg!, tehát cselekedtető óra. Olyan óra, ahol a gyerek a cselekvésen keresztül tanul és ismer meg dolgokat.
A köznevelési tárcának az az elszántsága, hogy partneréül hívja az erdészeteket, minél több olyan programot tudjunk közösen szervezni az iskolák számára, ahol az élményszerű és tapasztalati erdei iskolai órákat az égig érő tanteremben tölthetik a gyermekek.
Az államtitkár asszony együttgondolkodásra hívta a pedagógusokat, hogy kreatívan fogadják az erdészek által kínált programokat, és alkossanak tartalmas tavaszi-nyári programokat. (z)