2016. május 1. - Az Országos Erdészeti Egyesület Erdőrendezési Szakosztálya 2016. április 19-én tartott alkalmán rendkívül időszerű témát tűzött napirendre.
A jelenleg is zajló erdőtörvény-módosítási folyamat mellett az erdészeti igazgatás további átalakítása is napirenden van.
Czirok István szakosztályelnök bevezetőjében rövid helyzetképet adott az erdőtervezésről. Érzékeltette, hogy nincs karrierlehetőség, minimális az anyagi előmenetel, nehezek a munkakörülmények, a családtól való távollét. A szakmán belül sem ismerik el, hogy speciális szakterületről van szó, amelyet elsősorban a gyakorlatban lehet elsajátítani. Speciális jogi, műszaki-technikai ismeretek szükségesek a gyakorlatban.
A személyi állomány minimálisra csökkent, betöltetlen állások vannak. Ezzel együtt – horribile dictu - mélyépítő mérnök is dolgozik erdőtervezőként.
Referátumában Szalay Károly (FM) kiemelte, hogy az erdőtörvény módosítására már korábban szükség lett volna. Az elmúlt nyáron született döntés arról, hogy felülvizsgálják az erdőtörvényt. Bitay Márton Örs államtitkár az Országos Erdészeti Egyesületet bízta meg a koncepció kidolgozásával. Az egyesület 2015 októberére készült el a tervezettel.
Változásként jelenik meg többek között a törvény hatályának módosulása, kiterjesztik a külterületen található valamennyi, fával borított területre.
Kérdés, hogy milyen mértékben vonatkozzék a fásításokra? Csak a jogszerűséget kellene vizsgálni és a fakitermelést. Mi legyen a helyzet az olyan területekkel, amelyeken nem kimondottan erdőgazdálkodás folyik? Mi legyen a sorsuk az önerdősült területeknek? Ez utóbbiakat szabadrendelkezésű erdőknek kellene tekintenünk.
Kérdéseket vet föl az Adattár és az ingatlan-nyilvántartás viszonya is.
Az erdészeti hatósági feladatokról szólva elmondta, hogy felelős kezdeményező, díjmentesen hoz határozatot és be kell építeni az ingatlan-nyilvántartási adatokat.
Az erdők természetességi állapotához kapcsolódó szabályozásról elhangzott, hogy ezt a témát nem bolygatják.
Erre vonatkozóan két adatra lenne szükség, egy, a jelen állapotot leíró és egy pedig a jövőre vonatkozó.
A folyamatos erdőborítás szabályozása körüli viták miatt hiúsult meg 2012-ben a módosítás.
A természetvédelmi törvény 33-34. §-ai nem biztos, hogy abba a törvénybe valók, inkább az erdőtörvénybe illenek.
Nem könnyű az erdők elsődleges rendeltetésének megállapítása. Ennek érvényesítése nem egyszerű.
A tervezetben új rendeltetések jelennek meg: a kegyeleti erdő és a legeltetés.
Az üzemmódok területén is vannak kényes pontok: vágásos üzemmódon belül a folyamatos erdőborítás felé haladva az átmeneti üzemmód.
A magántulajdonú erdők esetében elvárások megfogalmazódtak, de kompenzáció nem született.
A körzeti erdőtervek rendre késnek, ezért ezen a helyzeten is kellene változtatni.
Jagicza Attila a szakosztály titkára elmondta, hogy a mai napig nincs erdőrendezési szabályzat. Nincs a körzeti erdőtervezés szintjén hozamszabályozás.
Véleménye szerint a birság és a büntetés nem eredményes.
A felkért hozzászólókat követően élénk vita bontakozott ki. Elhangzott, hogy az átalakító üzemmódot jobban meg kellene határozni, mert sok a visszaélés. Ugyanakkor az átmeneti üzemmód bevezetése a természetvédelmi igényeket nem biztos, hogy kielégíti. A lakossági tervtárgyalásoknak nincs értelmük, mert teljes az érdektelenség – szögezték le.
A bürokráciáról elhangzott, hogy évente 15-20 ezer levél megy ki, öt különböző ügyben. Ugyanakkor az előzetes tervtárgyalásokon számos olyan ügyben fordulnak hozzájuk, ami nem az ő illetékességükbe tartozik.
Elhangzott az is, hogy nincs komoly fatömegbecslés.
Külföldi példa is előkerült a vita során: az USA erdőrendezési útmutatójában már 25 évvel ezelőtt is 2/3 részben a társadalmi kapcsolatokról volt szó. Ugyanis ezt is meg kellett tanulniuk az amerikai kollégáknak.
A hatósági munkának is meg kell teremteni a társadalmi támogatottságát.
Kiderült, hogy egyes megyei kormányhivataloknál már elvették ennek a szakterületnek az évszázados munkaköri elnevezéseit, a kollégák már nem erdőfelügyelők és erdőtervezők, hanem birtokpolitikai ügyintézők.
A szakosztály tagsága úgy döntött, hogy a vezetőség létrehoz egy bizottságot, amely összefoglalja a fórum legfontosabb megállapításait. (zé)