2012. szeptember 16. - Az szárazság miatti ínség hajtja az állatokat a
lakott területek közelébe. Az utakon is könnyen gondot jelenthetnek. Több olvasónk is jelezte, hogy kifogyott az ötletekből, ami a vaddisznók távoltartását illeti. Mánfán a belterületi utakon csordákban masíroztak, Pécs több pontján is felbukkantak már, és a bükkösdi szőlőkben is gyakran tesznek kárt. A panaszosok szerint nem kímélik a veteményeseket, a gyümölcsöst és kukoricát sem.
Nem hat ellenük semmi: a drótfonatos kerítését szétszedik vagy alatta bújnak át, a szag- és zajkeltő eszközöket pár nap után megszokják, így azok sem riasztják el őket. Nem is beszélve arról, hogy az autóutakon áthaladva gyakran okoznak balesetet: akár több százezer forintos kárt okozhat a gépjárműben egy jól megtermett példány.
A Mecsekerdő Zrt.-nél azt a tájékoztatást adták, hogy a nagyszámú megjelenések oka a száraz időjárás lehet. Az erdőben található élelem ugyanis már nem elég, az állatok ezért merészkednek közelebb a településekhez, kertekhez. Ha nagy az ínség, valóban nem állja útjukat a kerítés sem, csak a masszív, hegesztett drót vagy a villanypásztor. Szijártó Tibor, a Mecsekerdő Zrt. Vadgazdálkodási és Turisztikai Osztályának vezetője megerősítette azt a szubjektív benyomást, hogy egyre több a vaddisznó a Mecsekben.
A szakember elmondta, a vaddisznók száma évről évre nő, a vadászati hatóság azonban még nem rendelt el kilövést. Erre lakott területen belül amúgy sincs mód, legfeljebb külön rendőri engedéllyel, 1-2 órás intervallumban. Azt a felvetést viszont, hogy a vaddisznók az erdőirtás miatt menekülnek a lakott területekre, vagy azért, mert az erdőben nem etetik őket, Szijártó Tibor cáfolta.
Ki fizeti a baleseti kárt?
Ha egy autós vad miatt szenved balesetet, nem mindegy, hogy ki viseli a károkat. Ha az autósé a felelősség, akkor a vad értékét is meg kell térítenie. Nem minden eset kerül a bíróságra, többször peren kívül jut dűlőre a kocsi vezetője és a vadásztársaság.
Tévhit, hogy a felelősség megállapítása szempontjából döntő, hogy volt-e vadveszélyre figyelmeztető tábla. Ekkor sem zárható ki ugyanis, hogy a vad volt a „hibás”. Amennyiben féktávolságon belül ugrott a kocsi elé, és a sofőr nem hajtott a megengedettnél gyorsabban és ittas sem volt, akkor a vezető ritkán okolható.
Katus Eszter