A természettudományok megismerésének akadálymentesítése

Csillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktív
 
Bemutatkoznak a díjazottak – „Természettudományok megismerésének akadálymentesítése” pályázat eredményeiről beszélnek a Nyugat-magyarországi Egyetem hallgatói
2011. június 22. - A Nyugat-magyarországi Egyetem Nyári Egyetemén, június 23-án, kerül átadásra a „Természettudományok megismerésének akadálymentesítése” innovációs díj. A pályázat lehetőséget kínált a vállalkozó szelleműeknek, tehetségük kibontakoztatására, melyet az Európai Unió által támogatott TÁMOP 4.2.3- 08/1-2009-001 projekt keretein belül, ösztöndíj támogatás mellett tehettek meg.
A pályázat témájában kutatók és laikusok látásmódja közötti eltérések áthidalására helyezték a hangsúlyt. A megvalósítását, figyelemfelkeltő, kísérleti bemutatóeszközök kivitelezésével álmodták meg. Témáját a Nyugat-magyarországi Egyetemen keletkezett tudományos eredmények képezték, ezek kézzelfoghatóvá, értelmezhetővé tétele volt a cél. Ennek módja a kivitelezőkön, vagyis ebben az esetben a hallgatókon állt. Lehetett konkrét prototípus, vagy akár számítógépes szimulációs rendszer egyaránt. A Nyugat-magyarországi Egyetem minden, BSc, MSc és PhD képzésben részt vevő hallgatója előtt nyitva állt a lehetőség. Nyugat-magyarországi Egyetem – Innovációs pályázat díjazott pályamunkái, és azok alkotói:
Parabolikus napkollektor tervezése
Csitári Csaba (Phd. hallgató) • Kovács Péter (MSc. hallgató) • Szövérfi Tibor (MSc. hallgató)
Jelenleg a fosszilis energiahordozókból fedezzük energiafelhasználásunk túlnyomó többségét. Ezen energiahordozók technikai szempontból nem megújuló energiaforrások, mennyiségük véges, egyes számítások alapján kb. 200-300 évre elegendőek még. A parabolikus napkollektor szerkezeti kialakítása és az alapanyagok számba vétele után, végül a mérési folyamat és a hatásfokbecslés után így értékelnek a tervezők:
„A fent bemutatott rendszer alig 3 hét alatt készült el, beleértve a tervezési és gyártási folyamatot. Bár jelentős gyermekbetegségekkel küzd, elmondható, hogy sikerült egy olyan prototípust fejlesztenünk nagyon rövid idő alatt, mérsékelt költségvetésből, amin komoly termodinamikai méréseket lehet végezni, továbbá számtalan fejlesztési lehetőséget foglal magában.”

Hidrodinamikus csavar virtuális modellezése
Csitári Csaba (Phd. hallgató) • Kovács Péter (MSc. hallgató) • Szövérfi Tibor (MSc. hallgató)
A hidrodinamikus csavar az archimédeszi csavar elvén működik, azzal a különbséggel, hogy a vizet nem az alacsonyabb helyről magasabb pontra szállítja mechanikus energia segítségével, hanem pont fordítva, a magasabb helyen lévő víz helyzeti energiáját kihasználva villamos energiát termel azáltal, hogy a víz alacsonyabb helyre jut el. A hidrodinamikus csavar kis esésű és kisvízhozamú patakokon kiválóan alkalmazható villamos energia termelésére, jó hatásfokkal. A tervezők munkájukkal szeretnék elérni, hogy a téma iránt érdeklődő laikusok és műszaki emberek áttekintést kapjanak erről a témakörről, egyúttal be szeretnék mutatni a rendszerben rejlő potenciális lehetőségeket.
Perforált lemezes fagázgenerátor tervezése, készítése
Sári József (BSc hallgató) • Reisz Lajos (Phd hallgató) • Csitári Csaba (Phd hallgató)
Pályázatukból megismerkedhetünk a fagázzal, a fagázgenerátor elvi felépítésével, majd végigkövethetjük egy saját fagázgenerátor tervezését. A berendezéssel megtermelt fagázt a tervek szerint, egy belsőégésű motor hajtására használják fel. Amit mindenekelőtt figyelembe vettek, hogy minél olcsóbb legyen, szerelés, és esetleges módosítás tekintetében rugalmas legyen illetve méretét tekintve elférjen vagy egy kistraktoron, vagy egy korábbi, szintén egyetemi fejlesztésű pneumobil vázon.
Genetikailag módosított szervezetek honlapja
Kasza András Géza (BSc. hallgató)
A genetikailag módosított szervezetek (GMO) korunk egyik legnagyobb vitatárgyát képezik. Jelenleg az információforrás ezen a téren elég csekély, vagy nem teljes értékű.  A médiában jelenleg a génmódosított növényekről hallunk többet, a génmódosított állatokról jóval kevesebb szó esik. Tapasztaljuk, hogy az emberek tudása kis mértékben származik iskolából, javarészt a médiából tájékozódnak.  Ezen kellene elsősorban változtatni, hogy mindenkihez eljussanak a biotechnológia és géntechnológia alapismeretei. A szerző így nyilatkozik munkájáról:
„A pályázatom célja az volt, hogy egy olyan közösségi weboldalt hozzak létre, melynek érthetősége minden korosztály számára nyilvánvalóvá teszi a GMO elterjedését a világban.

Első sorban kiemelve a növényeket, másod sorban az állatokat. A weboldal létrehozásakor olyan szempontokat vettem figyelembe, mint könnyű rátalálás domain), átláthatóság, kezelhetőség. Idővel több nyelven való áttekintés.”
Módszertani segédlet kidolgozása a természettudományos alapkészségek és -képességek hatékony fejlesztésére
Barcza Attila (MSc. hallgató)
Napjaink jelensége, hogy miközben életünk egyre több területét szövik át a természettudományok fejlődése által kifejlesztett műszaki-tudományos eszközök, a természettudományok iránti érdeklődés, azok népszerűsége csökkenőben van. Feltehető a kérdés, hogy miként érhető el, hogy a gyerekek a számítógép és a vele végezhető virtuális tevékenységek, játékok mellett a valós, manuális tevékenységek iránt is fokozottabban érdeklődjenek? Hogy lehet bevonni, motiválni azokat a tanulókat is a természettudományos problémákat feldolgozó tananyagok elsajátításába, akik hiányos alapismeretekkel, tanulási problémákkal küzdenek?
A problémák egy részének megoldására, az előrelépésre nemcsak az iskolában meghatározónak számító matematika, fizika, kémia tantárgyak keretein belül találhatunk módot, hanem új módszerekkel, eszközökkel a technika tantárgy is segíthet ebben.
A Lego és a Lego Education készletek a nyugat-európai pedagógiai gyakorlatban már hatékony szemléltető-oktató eszközként szerepelnek az oktatásban. Előnyös, hogy az egymással kompatibilis készletek az egyszerű építményektől a robotprogramozásig alkalmazhatók, emellett anyag-, energia- és időtakarékosan tesznek lehetővé természettudományos alaptételekre épülő tapasztalatszerzést, kísérletet és konstrukciót. A kutatás módszertani segédletben egy tervezett akkreditált program részeként ad új javaslatokat a szerző az eszköz felhasználására a matematika, fizika, kémia, környezetismeret, technika, rajz, magyar nyelv és irodalom tantárgyak oktatásában.
Bővebben megismerkedhetünk a díjazottakkal, és műveikkel a Nyári Egyetemen, a Nyugat-magyarországi Egyetem újabb programján, június 23-án. A Nyári Egyetemen napjaink elismert szakemberei beszélnek életpályájukról, szakmájuk gyakorlati jelentőségéről, a tudomány hétköznapi műveléséről.

A díjazottak részletes beszámolói letölthetők az alábbi oldalról:
http://www.nymetudas.hu/letoltesek/

A Nyári Egyetem programjáról bővebben:
http://www.nymetudas.hu/2011/nyari-egyetem-programok/

Bővebb információ a pályázatról:
Dr. habil Németh Róbert, projektmenedzser
E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Tel.: 99/ 518-216


© 2024 Forestpress. All Rights Reserved.