Együtt a környezetért: erdőpedagógia (Kisalföld)

Csillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktív
 
2010. március 6. - A Nyugat-magyarországi Egyetem Apáczai-kara sikerrel pályázott az NFŰ által koordinált Új Magyarország Fejlesztési Tervben meghirdetett KEOP 6.1.0/A pályázaton

A fenntartható életmódot ösztönző kampány elméleti és gyakorlati alapja a másfél évtizede működő Erdőpedagógia-projekt.
GYŐR-RAVAZD - Az Erdőpedagógia-projekt megvalósulásának elsődleges színtere a természet, az erdő.
A harmadik évezred halaszthatatlan megoldást kívánó problémája a fenntartható fejlődés. Az elmúlt 35 év törvénykezése, egyezményei, programjai, rendezvényei máig nem hoztak kellő eredményt a fenntartható fejlődés, a környezeti problémák megoldása terén. Elsődleges ok, hogy a probléma megoldása szemléletváltást kíván, ugyanis ez nem egy tudományterület, nem egyes nemzetközi vagy nemzeti szervek feladata, hanem a különböző tudományterületek közös, komplex feladatvállalását, nemzeti és nemzetközi egyetértését és cselekvését igényli.
A XXI. század kihívása a fenntartható fejlődés elveinek és gyakorlatának megvalósítása. Az új kultúra közvetítéséhez nélkülözhetetlen a tudomány és az oktatás.
A másfél évtizede indított erdőpedagógiai projekt mint életmód-stratégia egy olyan alternatív oktatási komplex tevékenységre és tevékenykedtetés-re nyújt mintát, mely elősegíti a közoktatás környezeti neveléssel kapcsolatos tanórai és tanórán kívüli tevékenységrendszerének megszervezését.
Elméleti koncepciója a „harmóniaelmélet". Célja a környezettudatos magatartás kialakítása. Ez a magatartás feltételezi az egyén harmonikus viszonyát önmagához, amelynek alapja a testi-lelki egészség; az egyén harmonikus viszonyát embertársaihoz, melyhez elengedhetetlen a viselkedéskultúra, az egyén harmonikus viszonyát a természethez, amihez környezetkultúra kell. Az Erdőpedagógia-projekt megvalósulásának elsődleges színtere a természet, az erdő.
Az integrált ismereteket tartalmazó projekt tartalma gyakorlatorientált. Három fő blokkja: környezetkultúra, egészségkultúra, viselkedéskultúra. Az ismeretszerzés folyamata minden esetben a tanulók konkrét tapasztalatszerzésén, önálló vagy csoportos élményt biztosító tevékenységrendszerén alapul. A projekt gyakorlati színtere a Ravazdi Erdészet területén látogatható Erdei Iskolai Oktatóközpont. KOVÁTSNÉ DR.HABIL N. MÁRIA (A cikk szerzője az Apáczai kar Neveléstudományi Intézetének igazgatója.)



© 2024 Forestpress. All Rights Reserved.