Az eredeti határidőhöz képest egy-másfél hónapot csúszik a Szob-Márianosztra kisvasút átadása. Az építők bizakodnak, hogy sokan használják majd az új közlekedési lehetőséget.
„Egy újonnan beiktatott útátjáró engedélyeztetése miatt egy-másfél hónapot csúszik a kisvasút átadása" - mondta lapunknak Remiczky Zoltán, Szob polgármestere. Hozzátette, az eredeti tervek szerint a sínek két ponton keresztezték volna: a 12-es utat, de a kivitelezők szeretnék, ha mindez egy helyen törtenne. „így gördülékenyebb lenne a forgalom, és ezzel mindenki jól járna" - vélekedett a polgármester.
A harmincegymillió forintból épülő pálya első osztályú anyagokból készül, így ipari célokra is igénybe lehet venni. Erre azért lehet szükség, mert Márianosztra határában áll egy kőbánya, amelynek a tulajdonosa esetleg érdeklődhet a közútinál olcsóbb szállítási lehetőség iránt.
A szobi állomás közvetlenül a MÁV-pályaudvar mellé kerül, így a turisták kényelmesen átszállhatnak az apró szerelvényekre. A felső végpont alig százötven méterre található Márianosztrától. „Az eredeti tervek szerint két mozdonyt és két személyvagont akartunk beállítani, ám már most látható, a pénzünkből csak egy mozdonyra telik" - mondta Remiczky Zoltán.
A hiányzó vontatót az önkormányzat Erdélyből szeretné megvásárolni. Ott viszonylag olcsón lehet hozzájutni egy-egy mozdonyhoz.
A pálya a MÁV tulajdonában van, az üzemeltető önkormányzati társulás - amely Nagybörzsönyt, Márianosztrát és Szobot foglalja, magában - tőle bérli azt.
„Azt szeretnénk, ha jövőre már Nagybörzsönyig tudnánk vonatozni" - mondta a polgármester. Erre amúgy jó esély van, hiszen a közelmúltban a Közlekedési Főfelügyelet is áldását adta az előzetes tervekre. A hivatal korábban azért zárkózott el a vonal meghosszabbításától, mert az Márianosztra felett, a Büntetés-végrehajtás Országos Parancsnoksága (BVOP) lőtere mellett vezetett el. Ám amióta a BVOP is pozitívan nyilatkozott a kérdésről, elhárulni látszanak az akadályok.
Lázin Miklós András
Tetszhalálból éledtek újra
A Börzsöny legszebb tájain futó, hajdan egységes hálózat felső, Nagybörzsöny és Nagyirtáspuszta közötti részén hosszú szünet után 2002-ben indult el a forgalom. Az alsó, Szobtól Márianosztráig kanyargó pályán 1999-ben álltak le a vonatok. Ez utóbbi „felélesztését" már akkor tervezte a két érintett önkormányzat, ám pénz hiányában ezt csak most sikerült megvalósítani. Márianosztra és Nagyirtáspuszta között is volt valaha vasút, ám azt 1975-ben egy baleset nyomán leállították: Felbontási engedélyt azóta sem adtak ki a szakaszra, ám a síneket a lakosság időközben elhordta, a töltéseket pedig visszafoglalta az erdő.