Menetbiztosabb lesz (Zalai Hírlap)

Csillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktív
 
2007. április 12.
Pördefölde - Az idén befejeződik az erdei kisvasút pályájának megerősítése. A Zalaerdő Rt. csömödéri vasútüzemének munkatársai jelenleg a Törösznek és Kámaháza közötti mintegy két kilométeres szakaszon dolgoznak.

A pályaépítés jellegzetes zaja messze elhallatszik, így hamar rátalálunk az erdős-ligetes részen dolgozókra. Bár az egykori reklámfilmből ismert szlogen szerint a krampácsolás már a múlté, a tapasztalatok azonban még azt mutatják, hogy itt szükség van a kétkezi munkára. A vasúti pályaszakasz alépítményén teljes egészében kézi erővel igazítják a talajt, a talpfák és a sínek elhelyezése is hasonló módon történik, a sínek rögzítésére szolgáló csavarok megszorítását viszont egy kifejezetten erre a célra kialakított, sínen használatos eszközzel végzik.
- A Csömödér-Oltárc- Márk fővonalon a pályarekonstrukciós munkálatok már évekkel korábban megkezdődtek, s ha minden a terv szerint alakul, akkor az idén fejeződnek be - mondja a felújítást irányító Lukács Gábor. - Jelenleg egy négy és fél kilométeres szakaszon dolgozunk, Kányavártól egészen a bánokszentgyörgyi elágazóig.
Lukács Gábor hozzáteszi, a rekonstrukciós munkálatokat a forgalom miatt minden esetben szakaszolni, az erőket pedig koncentrálniuk kell. Többnapos előkészítés után az érintett részen egy-két napra leáll a közlekedés, ezen idő alatt kell a síneket és talpfákat lecserélni. A szakaszon ugyanis folyamato-san jár a személyvonat, dea letermelt fát szállító szerelvények is használják a sínpárt.
- Az alépítmény adott, azzal nincs különösebben dolgunk, csupán megfelelően egyenes tükröt kell hozzá készítenünk, hogy a talpfák és a sínek is jól felfeküdjenek rá - kapunk rövid magyarázatot az éppen folyó munkafázisokra. - A régi talpfákat és a síneket azonban teljesen lecseréljük. A talpfákat előírás szerint egymástól 70-80 centiméterre helyezzük el, azaz egy 10 méteres távolságon belül átlagos számítások szerint 13,3 talpfa kerül. Ezeket a talpfákat a csömödéri telephelyen már kellőképpen előkészítettük, majd a felújítási munkák megkezdése előtt az adott helyre ki is szállítottuk, így a forgalmat valóban csak a pályaépítés idejére kell szüneteltetni.
Az egykori beton tartóelemek helyére az olcsóbb megoldás miatt telített tölgyből készült talpfákat fektetnek le a Zalaerdő Rt. munkatársai, a 14 kilogrammos síneket pedig 23 és fél kilósakkal váltják fel. A talpfák cseréjére elsősorban az elhasználódás miatt volt szükség, a betonelemek egy része eltört, a többség pedig mállik szét, így eredeti feladatuknak már kevésbé tudnak megfelelni. Az újonnan lefektetett, az eddiginél jóval vastagabb síneknek természetesen sokkal jobb a teherátadó képességük, ez annyit tesz, hogy a szerelvények alatt nem hajlanak be olyannyira, mint a korábbi vékonyabbak, ezáltal nemcsak az üzembiztossága nő meg a vonalnak, de a zajhatás is csökken. Lukács Gábor szerint egy jó vasutas például hangról is megmondja, hogy adott pillanatban milyen síneken fut a szerelvény.
- Ezek a sínek nem újak, van közöttük olyan is, amit még a XIX. század végén, 1895-ben vagy 1898-ban készítettek Diósgyőrben - mutatja a beléöntött évszámot. - A síneket korábbi átépítések során szedték fel, onnan szereztük be őket. Mi ugyancsak hasznosítjuk a felszedett elemeket, ezeket a 14 kilogrammos síneket még fel lehet használni a gyengébb felépítményű pályaszakaszokon, de a beton talpfák jó része is oda kerül, újak vásárlására ugyanis nincs elegendő pénzünk. Itt bizony még szükség van krampácsolásra.

 


© 2024 Forestpress. All Rights Reserved.