Zsuzsi-vonat: a százmillióknak lenne helye (Hajdú Online)

Csillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktív
 
2009.01.21 - Egyre nagyobb az igény az utazók részéről az ország legrégebbi erdei kisvasútja, a műszaki műemlékké nyilvánított Zsuzsi-vonat iránt. Tavaly már 33 ezer utast szállítottak (és 450 millió forintra pályáztak).

A támogatásokkal együtt az elmúlt évben összesen 24,5 millió forintból gazdálkodhattunk. Ebből a pénzből arra is futotta, hogy mindhárom vasparipánk „új szívet” kapjon – tekintett vissza a nem is olyan távoli múltra Pintér Gyula, a Zsuzsi Erdei Vasút Kht. ügyvezető igazgatója, akivel egy tavalyi félmilliárdos pályázatuk apropóján beszélgettünk.
Pintér úr éppen most írt levelet az illetékes helyre, melyben azt szorgalmazza, hogy ha már az erdei kisvasutak állami támogatást nem kaphatnak, akkor alkalmazhatnának esetükben is egy, a MÁV árkiegészítő-mechanizmusához hasonló szisztémát.
„A javaslatunk az, hogy miután ezek a kisvasutak idegenforgalmi feladatot látnak el, a menetrendben szereplő vonatok közlekedtetését az idegenforgalmi hivatal rendelje meg, és fizessen azért.
Tavaly ősszel egyébként a földművelésügyi tárca próbaként bevezetett egy ilyen rendszert, melynek révén a Zsuzsi négymillió forint támogatáshoz jutott” – mondta a szakember.
Épülne, szépülne
Pintér Gyula és kollégái úgy gondolják, hogy csak akkor lehet felkelteni az emberek érdeklődését az Erdőspuszták iránt, ha ott rendszeresen programokat szerveznek, ehhez viszont a környéket minél vonzóbbá kell tenni.
Ezt a célt szolgálta az a tavalyi pályázatuk, melynek keretében félmilliárd forintból szerették volna a 17 kilométeres vonalszakasz valamennyi megállóhelyét esőbeállóval ellátni, a mozgássérültek akadálymentes feljutását megoldani, a végállomáson csillagvizsgálót és növényházat kialakítani, a pályát pedig a jelenlegi 30 kilométer/órás sebességről 50-60 kilométer/órás sebességre alkalmassá tenni.
„Tavaly a Hortobágy-halastavi Kisvasút nyerte el a közel félmilliárd forintot, és azt kell mondjam, hogy jó helyre került a pénz. Ezzel együtt nem adjuk fel, és ha idén is kiírják a pályázatot, akkor a tavalyi pályázatunkkal ismét indulunk...”
Még el sem nyerték a pénzt az egyik fejlesztéshez, Pintér Gyuláékat már egy másik elképzelés is foglalkoztatja.
Éppen egy tanulmányon dolgoznak, melynek keretében azt vizsgálják meg, hogy miként lehetne a kisvasút Vekeri-tavi ágát kiépíteni. Az elképzelések szerint Csereerdőnél ágazna le az új szárny, és a Panoráma út mentén haladna a nyomvonala a Vekeri-tóig.
Pontos számok még nincsenek, de Pintér úrék úgy számolnak, hogy a 12 kilométeres új szakasz kialakítása nagyjából két-három milliárd forintba kerülne.


© 2024 Forestpress. All Rights Reserved.