Kistérségi márka lett a Csühögő (Dunántúli Napló)

Csillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktív
 
2010. március 9. - CSALOGATÓ Már csak turistákat szállít az almamelléki kisvasút

A Dél-Zselic kiemelt idegenforgalmi attrakciója az almamelléki kisvasút A tartós jó idő megérkezésével újra szállítja majd kiránduló utasait a Csühögő.
Még 1900-ban elkészült a Szigetvárt Kaposvárral összekötő vasútvonal, a terület akkori birtokosa, Báró Biedermann Rezső ekkor határozta el, hogy kisvasutat építtet, hogy a sasréti és lukafai erdőrészekben kitermelt fát az almamelléki állomásra tudja szállítani. Egy év múlva készült el a kisvasút 600 mm-es nyomtávolsággal. A kezdetekben ló vontatta szerelvények szállították a fát és egyéb termenyéket Almamellékre. A kisvasutat a környékben élők a lóvontatás miatt „lórénak vagy pányádlinak" nevezték. Az idősebb környékbeli emberek sokszor napjainkban is így hívják.
A báró nagy gondot fordított a birtokain dolgozó emberek gyerekeinek taníttatására. A sasréti népiskolába szintén a kisvasút segítségével jutottak el a kis nebulók.
A sasréti és lukafai fő vonalak mellett több mellékvonal is működött a pályán, ilyenek voltak a clotz-gödri, és a kis terecsenyi szárny. Azokba az erdőrészekbe, ahol fakitermelés folyt, úgynevezett repülő vágányokat építettek, hogy a faanyagot el lehessen szállítani. 1945-ben állami tulajdonba került a kisvasút, üzemeltetője azóta is a Mecseki Erdészeti Zrt. és jogelődjei.
A lóvontatás nagyon sokáig fennmaradt. Az első gép 1955-ben érkezett a kisvasútra, ez egy Hoffher-mozdony volt, a ma is üzemelő C 50-es mozdonyok első képviselője 1962-ben került Almamellékre. A menetrend szerinti személyszállítás 1961. április 12-én kezdődött a kisvasúton. Ezután érkeztek a pályára a ma is üzemelő Dunakeszin gyártott zárt személyszállító kocsik.
1976. december 31-én, a MÁV megszüntette és felszámolta a Szigetvárt Kaposvárral összekötő vasúti vonalat Ez gyökeresen megváltoztatta a kisvasút addigi életét. Ugyanis mivel a fát nagy vasúttal szállították tovább, ennek megszűnése feleslegessé tetté a kisvasúti faanyagszállítást is. A faanyag fuvarozása folyamatosan csökkent, majd 1991-ben véglegesen be is fejeződött. Ma már teherautók szállítják az erdőkben kitermelt faanyagot.     
A kisebb szárnyvonalakat folyamatosan felszedték. Ma a kisvasút a 6 km hosszú sásréti fő és az 1,4 km hosszú lukafai mellékvonalon közlekedik.
A kisvasút ma teljes mértékben turisztikai célokat szolgál. A mai üzemeltető Mecseki Erdészeti Zrt. folyamatosan végzi a karbantartását. Az 5 és 7 kg-os sínrendszereket napjainkra 9 és 14 kg-os sínek váltották fel. A személyszállítást 2001-től 2 db új nyitott személyszállító kocsi teszi még élvezetesebbé.
Az egykori almamelleki MÁV-állomás épülete szintén megszenvedte a nagyvasúti 1976-os vonalbezárást. Bár ugyan még 1978-ban Zsombolyai János itt forgatta a Kihajolni veszélyes című filmet többek közt Bodrogi
Gyula és Koltai Róbert szereplésével, ezután az állomásépület folyamatos pusztulásnak indult.
Az épület és környéke nagyon elhanyagolt lett 1998-ban a Mecseki Erdészeti Zrt megvásárolta a MÁV-tól a romos épületet és 1999-ben felújíttatta. A felső szinten pályamesteri szolgálati lakást, míg alul kisvasúti és erdészettörténeti múzeumot hozott létre.


© 2024 Forestpress. All Rights Reserved.