Evés közben... (Erdészeti és Faipari Híradó)

Csillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktív
 
2010. május -  ... jön meg az étvágy, tartja a régi közmondás. Azért jutott ez eszembe, mert a Kossuth Rádió egyik április délelőtti „Napközben" című műsorában az erdei vasutak jelene és jövője került terítékre, többek közreműködésével.

Az igen határozott műsorvezető, nem tudni, hogy saját kútfőjéből kipattanóan-e, de érezhetően már jó előre megfogalmazott mondandóját abban foglalta össze: nem jó dolog ez, hogy a kisvasutak zömét az állami erdőgazdasági részvénytársaságok üzemeltetik. Mert ezek a vasutak ma már csak elvétve, egy-két helyen szolgálnak gazdasági célokat (is). Sokkal inkább a turizmus céljait. Következésképpen irányítási és felügyeleti szempontból ott lenne a helyük, ahonnan a turizmus ügyeit országosan igazgatják.
A közreműködők (volt kisvasúti üzemvezető, miniszteriális ügyintéző) nem voltak ugyan ennyire „kerek perec" határozottak az állásfoglalás dolgában, mint a rádiós újságíró, de nem is igen mondtak ellen a felvetésnek. (Alkalmasint nem is ezért citálták őket a stúdióba.) A megszólaló miniszteriális hölgy szerint már valamiféle koncepció született is ebben a témában még 2007-ben.
Elhangzott az is, hogy nem áll rendelkezésre elegendő csatlakozó létesítmény a kisvasutak mentén a nagyérdemű közönség rendelkezésére; úgymint: vendéglátóhely, játszótér, erdei tornapálya, biciklimegőrző stb. (Az erdő csöndje, nyugalma, mint közönségigény, nem merült fel.) Ez is indokolná, hogy minden egy kézben legyen, ami a turizmus céljait szolgálja.
Kritikusan hangzott el az is (már megszokhattuk), hogy sok helyen bizony lesújtó látványt nyújtanak az erdei játszó- és pihenőhelyek tönkretett, szétrombolt berendezései, szemétkupacaikkal. A megoldás: ugyanaz, mint az imént. (Azt nem tudni, hogy akár jelenleg is kicsoda-micsoda tartja vissza az erdők tisztaságáért, rendjéért háborgókat annak önkéntes rendbetételétől?)
Én nem tudom, hogy részvénytár-saságaink vezetői miként viszonyulnak az üzemeltetésükben álló erdei vasutak ügyéhez. Azért nem tudom, mert az ezzel kapcsolatos megnyilatkozások némileg eltérőek, éppúgy, mint az egész jóléti erdőgazdálkodással kapcsolatban. A többség úgy nyilatkozik, hogy ez a kor szava, a társadalom igénye, ez a jövő, és készséggel, becsülettel csinálja. Amiben az eltérés mutatkozik, az, hogy a nagyérdeműt a bakonyszentlászlói favágók, vagy a mátraszentimrei erdősítő asszonyok keresetének, munkájának terhére kell-e szórakoztatni? S hol a határ egyrészről a bakancsos erdőjárás, a szolid családi kikapcsolódás, másrészről a crossozás, kvadozás, erdei autózás, lovaglás, terepkerékpározás, törés-zúzás, gyújtogatás, randalírozás, lemezjátszó-bömböltetés, kutyaeresztés, esztelen „vadvirággyűjtés" stb. között?
Erdőgazdaságaink a rendszerváltás óta (is) sokat tettek az un. jóléti célú erdőgazdálkodás fejlesztéséért. Sok munkát, sok pénzt, sok szakértelmet és lelkesedést fektettek az erdei vasutakba is. Kár, hogy akkoriban nem kaparkodtak a munka után is azok, akik ma szívesen vennék le a sápot annak eredményéből. Ámbár ezen a téren érheti meglepetés azokat, akik szeretnek előre inni a medve bőrére. Olvasom például a Zalaerdő ZRt. üzemi lapjának idei első negyedévi számában, hogy az erdei vasútjukon végzett személyszállításra a múlt évben 23 millió forintot kellett fordítaniuk; ezzel szemben az eladott jegyekből mindössze 7 millió forint árbevétel származott.
Ami az „egy gazda" elméletet illeti, nem hangzott el a műsorban olyan javaslat, hogy minden olyan létesítményt, ami a turizmus érdekét (hasznát) szolgálja, úgymint állami és önkormányzati múzeum, természetvédelmi érték, műemlék, vendéglátó-ipari létesítmény (szálloda, étterem, gépkocsiparkoló) és ki tudná felsorolni, hogy még mi minden -ennek az egyetlen turisztikai főgazdának a kezébe kellene adni a hazai turizmusnak, úgymond, ésszerűbb szervezhetősége, az átgondoltabb, összehangoltabb fejlesztés és a jobb kihasználás érdekében.
Ezt a hatáskört talán még némely egyházra és magángyűjteményre is ki lehetne terjeszteni. A műsorban megjelent logika alapján mindez teljesen indokolt lehetne. De nem, ilyesmi nem hangzott el. Az éles szemű rádiós tekintete, ki tudja, miért, miért nem, éppen csak az erdei vasutakon akadt meg.
Nem egyszer tettem már szóvá szakköreinkben, hogy a szakma olykor mily hanyag könnyedséggel engedi át szakmán kívülállók kezére olyan lehetőségek kihasználását, amelyeket az erdővel együtt az erdőgazda kapott. Szeretném remélni, hogy nagy múltú erdei vasútjaink nem fognak erre a sorsra jutni. Bízom ebben úgy is, mint egykori erdei vasútüzemvezető. K. P.




© 2024 Forestpress. All Rights Reserved.