Szilvásváradi Állami Erdei Vasút fejlesztése

Csillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktív
 
2012. december 28. - Az ÉMOP-2.1.1/B-09-2009-0012 számú, a Szilvásváradi Állami Erdei Vasút fejlesztése című nyertes pályázat A program részletes leírása
A beruházás célja
Évről évre több család tölti szabadidejét a természetben, sok a kisgyermekes, nyugdíjas, valamint a mozgásában korlátozott látogató. Ezért fogalmazódott meg erős igényként a szilvásváradi erdei vasút szolgáltatásainak – és az ezekhez kapcsolódó kiszolgáló infrastruktúra – fejlesztése és akadálymentesítése. Megújul a kisvasút indító és végállomásának épülete, a volt erdészház jelenleg kihasználatlan tömbjében új szolgáltatásként információs pont és elsősegélynyújtó hely létesül.
Valamennyi megállóhelyen akadálymentesített vizesblokk szolgálja majd a látogatókat. Korszerűsítik és bővítik a vasúti pályát, utakat és járdákat építenek, egy mozdonyt korszerűsítenek, két nosztalgia kocsit pedig felújítanak. Földkábelek révén megoldják a Gloriette tisztás áramellátását is.
Két év múlva a programnak köszönhetően a Szalajka-völgy végig járható lesz kerekes székkel és babakocsival is.
A fejlesztések célja az öko-centrikus üzemeltetésen keresztül a szemléletformálás is.
Az elsősegélynyújtó helynek és tourinform irodának helyet adó volt erdészházban ezért egy környezetvédelmi és megújuló energiát használó bemutató teret is kialakítanak, ami a látogatók számára információkkal szolgál környezetünk védelméről, az energiatakarékos épület előnyeiről, a megújuló energiák felhasználhatóságáról. Itt az épület fűtési és melegvíz igényét egész évben biztosító kültéri levegőkazán, földalatti szennyvízlebontó egység, valamint az erdészeti múzeum és szolgáltatóház közötti területen a két épület esővizét kommunális célból gyűjtő berendezés kap helyet.

Az ÉMOP-2.1.1/B-09-2009-0012 számú a Szilvásváradi Állami Erdei Vasút fejlesztése elnevezésű projekt célja a turisták igényeinek megfelelő színvonalú kiszolgáltatásán túl az erdei vasút utasforgalmának, valamint a Szalajka-völgy látogatottságának és jövedelemtermelő képességének növelése. Ezzel közvetve hozzájárulnak a régió gazdasági fejlődéséhez, a turizmusban foglalkoztatottak számának bővítéséhez, valamint a jövedelemszerzési lehetőségek bővítéséhez is.

A program összes költsége 513 010 934 forint.
A vissza nem térítendő támogatás összege: 432 238 180 Ft

A beruházás előzményei
Az Egererdő Zrt. Magyarország legnagyobb összefüggő erdővel borított hegyvidéki tájának, az Északi-középhegységnek három, egymástól eltérő arculatú és egyben a lelátogatottabb területein gazdálkodik. Tájegységei: a Mátra-hegység teljes területe, a Bükk-hegység nyugati része és a Hevesi dombvidék.
Az Egererdő Zrt. közel 74 ezer hektár állami erdőterület kezelője, ahol erdő- és vadgazdálkodási feladatokat, valamint ezekhez kapcsolódó szolgáltatásokat végez. Területén működik a Bükki Nemzeti Park egy része, a Mátrai Tájvédelmi Körzet és a Tarnamenti Tájvédelmi Körzet is.
Az Egererdő Zrt. Szilvásváradi Erdészete üzemelteti a Szalajka-völgyben az erdei kisvasutat. Az üzemeltetés során K-2-2-s támogatásokból 2007-ben sor került egy dízelmozdony teljes felújítására, s mozgássérültek szállítására is alkalmas kocsi kialakítására, vasúti rámpákkal. 2002-ben pályafelújítás, a mozdonyok üzemanyagtartályának korszerűsítse történt meg, s ekkor alakították ki a vasúti jegypénztárakat is. A szilvásváradi erdészet a Szalajka völgyben üzemelteti a Zilahy Aladár Erdészeti Múzeumot, a Szabadtéri Erdei Múzeumot, az erdei iskolát és a közjóléti berendezéseket. Támogatott forrásból újították fel a múzeumokat, és saját költségvetésükből áldoztak szabadtéri padok, asztalok, korlátok, hidak, földutak felújítására.  

A beruházás részletei
1. Indítóállomás épületének felújítása
Az épület jelenlegi funkcióját megtartja, de a beruházásnak köszönhetően professzionálisabban szolgálja ki a látogatókat. Akadálymentes, pelenkázóval felszerelt vizesblokk, kisvasúti váróterem és jegypénztár épül, s kicserélik a nyílászárókat. A használathoz szükséges melegvizet nyáron a napkollektorok, az év további részében pedig a kültéri levegőkazán és a melegvíztartály biztosítja. A jelenlegi zúzottkő helyett térkő burkolatot kap az épület környéke, és kiépítenek egy járdaszakaszt is a kerekesszéket használóknak, valamint a babakocsival közlekedő kismamáknak, hogy az akadálymentes szerelvényre könnyen felszállhassanak.
Ugyancsak ezt segíti a jegypénztárhoz kapcsolódó peronon egy kültéri emelőlap korlátokkal, amelyet önállóan kezelhetnek a mozgásukban korlátozottak. Az épület előtti környezetben kerti padokat, két ivó kutat, valamint hulladékgyűjtőket helyeznek el.
Az akadálymentes megközelíthetőséget szolgálják a tervezett kültéri rámpák, ezek teremtenek kapcsolatot az épület és a létesítendő külső térburkolat, valamint a kisvasúti peron között. A meglévő akadálymentes parkolók 100 méteren belül találhatók.

 2. Volt erdészház (Halastó épület) felújítása és funkciókkal való ellátása:
 Az épület régebben erdészházként funkcionált, mostantól közösségi célokat kiszolgáló
létesítményként működik. Az ide tervezett tourinform irodában – mely a Szalajka-völgy és környékének bemutatását szolgálja – egy elsősegélyre alkalmas helyiség és akadálymentes
vizesblokk is helyet kap. Az épületet faszerkezetű hídon közelíthetik majd meg a látogatók, amely a mozgásukban korlátozottak és babakocsival érkezők részére akadálymentes bejutási lehetőséget teremt. Az épület környezetében létesül egy környezetvédelmi és megújuló energiát használó bemutató tér is, amely a látogatók számára környezettudatos információkkal szolgál környezetünk védelméről, az energiatakarékos épület használatról, a megújuló energiák felhasználhatóságáról.

3. Végállomás épület és a peron fejlesztése
A kisvasút terheltsége és a látogatók megfelelő körülményeinek biztosítása igényli egy tájba illő végállomás épület fejlesztését, valamint egy bővített kisvasúti peron létrehozását a Gloriette tisztáson, a Fátyol-vízesés szomszédságában.
A fejlesztéssel a kisvasúti végállomás peronja alkalmassá válik három szerelvény fogadására, a vendégek kulturált kiszolgálására, közösségi illemhelyet, valamint akadálymentes kapcsolatot biztosít a peron és a természetvédelmi terület között. Jegypénztárt, forgalmi pihenőt, személyzeti és látogatói WC-t alakítanak ki, s az épület fedett esőbeállóként is funkcionál majd. A tervezett peronbővítés a végállomáson három kisvasúti szerelvény egymás utáni fogadását hivatott szolgálni, ennek központjában helyezkedik majd el a végállomás kiszolgáló épülete.

4. Gloriette tisztás vizesblokk kialakítása
A völgy látogatói részére kialakított akadálymentes vizesblokkban helyet kap férfi és női mosdó, valamint egy akadálymentes WC, pelenkázó funkcióval.

5. MK-48-as mozdony átalakítása
A program fontos része egy kisvasúti mozdony teljes átalakítása dízel-elektromos hajtásúra. Új mozdonyok vásárlására nincs lehetőség, ezért a meglévő elavultak modernizációja szükséges. A korszerűsítéssel csökken a karbantartási igény, a mozdony élettartama jelentősen megnő, használata környezetkímélőbbé válik. A mozdony teljes átalakítása során új, korszerű, takarékos dízelmotort és villamos hajtást is beépítenek, így megvalósul a hibrid-hajtás. A vezetőfülke hő- és hangszigetelt lesz, a vezetőpultot, a műszereket és a fűtést is korszerűsítik.

 6. Nosztalgia kocsik kialakítása
A működő gőzmozdonyhoz illő, korhű kocsik szükségesek, ezeket két meglévő kocsi átalakításával teremtik elő. Ez magába foglalja a szerkezet felújítását, a fékrendszer átalakítását, fa belsőépítészeti elemek beépítését, üvegezést.

7-8. Erdészeti út aszfaltburkolat megerősítése és földkábel fektetése
Az elmúlt években a kisvasút Fatelepi indító állomásától a Villa Negra Panzióig aszfalt burkolattal kiépült az út, a panziótól a kisvasút Gloriette téri végállomásáig vezető erdészeti utat pedig kohósalak-szórással alakították ki. Ebből egyes szakaszokon jelentős felületek erodálódtak, így biztonsággal csak erdészeti gépjárművek közlekedhetnek rajta.
A tervezett aszfaltburkolat megerősítést indokolja, hogy ez a szakasz a szerviz-útja a Gloriette-téri végállomásnak, valamint csatlakozik a majdani akadálymentesített területekhez is.
Az útfelújítás hossza 1 100 méter, 4 400 m2.
A tervezett járda felújítása térkő burkolattal készül. A kisvasúti végállomás üzemeltetéséhez igényelt összes villamos teljesítmény 25 kVA, ez a múzeum után lévő halastó előtti útban meglévő földkábelről biztosítható.
 
9. Vasúti pálya átalakítása, bővítése
A vasútvonal végénél elhelyezkedő Szilvásvárad-Fátyolvízesés végállomás átépül. A két vágány mellé egy új vágánykapcsolat épül a mozdony körüljárás biztosítására. Ennek előnye, hogy a peronok a nagy tisztás felőli oldalon helyezkednek el, a felszálláshoz nem kell átjárni a vágányokon. A felső végállomáson így egyidejűleg három szerelvény fordítására is lehetőség van a középen megosztott vágánykapcsolatok felhasználásával. Ezáltal növekedhet az egységnyi idő alatt szállítható utasok száma. A peronok használható hossza 45, illetve 40 méter.

10. Játszótér építése a Gloriette tisztáson
Egy körülbelül 1 000 m2-es 1,10 méter magas, fa elemekből álló kerítéssel körülvett, a természeti környezetbe illő játszótér kialakítása valósul meg. A játszótér 12-13 éves korig használható, elemei: kétszemélyes hinta, játszóház, mászófal, sátor, háromvagonos favonat favasúton, a kicsiknek négyszemélyes rugós játékvirág. A játszótéren fakéreg lesz leterítve.




 

© 2024 Forestpress. All Rights Reserved.