A MAGYAR VIDÉKI TURIZMUS NAPJAI
A szomszédos települések, porták összefogását, közös turistacsábító akciók szervezését segíti az Európai Unió Leader programja - ennek keretében startol a hét végén a Magyar Vidéki Turizmus Napjai elnevezésű rendezvény.
Alighogy megjelent a honlapon a program, vendégházunk mindegyik szobáját azonnal lefoglalták" - büszkélkedik Schreiner Károly, a Győr-Moson-Sopron megyei Écsen élő fafaragómester, aki mestersége tanítására is vállalkozik, és az érdeklődőket néhány hete már el is tudja szállásolni a pannonhalmi apátság közvetlen közelében lévő panziójában. A Leader - Magyar Vidéki Turizmus Napjai című országos rendezvény résztvevőinek listája, az árakat - a hétvégi, legalább 30 százalékos engedményekkel - és programokat tartalmazó, részletes keresési funkciókkal felvértezett adatbázis a világhálón a hazajaro.hu címen érhető el, és a portált augusztus végi indulása óta több mint 403 ezren látogatták meg.
Az idén első ízben megrendezendő eseménysorozatba az ország mintegy 950 szolgáltatója kapcsolódott be. „Egyrészt az eddig felfedezetlen látványosságokra, a változatos vidékre kívánjuk felhívni a figyelmet, másrészt pedig a térségi együttműködést szeretnénk megerősíteni" - summázta a HVG-nek Simon László, a programot az agrár- és az önkormányzati tárcával, illetve a Magyar Turizmus Zrt-vel közösen szervező Magyarországi Leader Központ vezetője. A francia elnevezésének kezdőbetűiből Leadernek rövidített, magyarul „akciók közötti kapcsolat a vidék gazdasági fejlesztése érdekében" elnevezésű, uniós támogatással működő program a szomszédos települések, porták összefogására épít, és ennek megfelelően a hét végi ajánlatban a panziók, borospincék, lovastanyák és éttermek mellett íjászat, kézműves foglalkozás, túrázás vagy nagyvadkövetés is felbukkan.
A vidékfejlesztést segítő, közösségi kezdeményezésként működő Leader második, 2005-2008 közötti szakaszában már teljes jogú szereplőként vesz részt a 960 magyarországi településből - helyi önkormányzatokból, civilszervezetekből és vállalkozókból - alakult 186 úgynevezett akciócsoport. Közülük tavaly hetvenen egyenként 90-100 millió forint beruházási támogatást nyertek el 2400 helyi program megvalósítására abból a 4,5 milliárd forintos uniós pályázati keretből, amelyet a magyar költségvetés 1,9 milliárd forinttal egészített ki. A támogatott projektek több mint fele turisztikai célú - jelezve az EU által is kívánatosnak tartott vidéki szerkezetváltás irányát.
A nyertesek sikere a Leaderből kimaradt települések idegenforgalmán is lendíthet valamelyest, ebben bízik például a bőszénfai Szarvasfarmot üzemeltető Kaposvári Egyetem egészségtudományi centruma vadgazdálkodási tájközpontjának ágazatvezetője, Nagy János is. A 4 hektárnyi területen öt nagyvadfaj 12 ezer példányával büszkélkedő Szarvasfarm azért nem juthat uniós támogatáshoz, mert állami tulajdonban van, ám a programokat a Bőszénfából és 26 másik településből verbuválódott Zselica akciócsoportot irányító Bányai Panoráma Egyesület kínálja. Az érdeklődők a gazdaság dolgozóinak vezetésével - gyalog vagy traktoron - bejárhatják az erdőt, állatsimogatóban barátkozhatnak a honos négylábúakkal, de hódolhatnak kulináris élvezeteknek is: a vendégek családias hangulatban, közösen készítik el a vadhúsfogásokat.
Nem mindenkinek jött be azonban a Leader: a Tolna megyei Decs óvodája például mindössze 1,1 millió forint támogatást pályázott meg, hogy nyolc település 150 óvodásának 2006 karácsonyán és idén húsvétkor foglalkoztató napokat tartson. „A tavaly meghirdetett program pályázatát még tavaszra sem bírálták el az agrártárcánál, ezért vissza kellett lépnünk" -mondta a HVG-nek Kapási Józsefné óvodavezető, amit azzal indokolt, hogy a visszavonásig eltelt hónapokban bekövetkezett áremelkedések miatt nem voltak biztosak benne, beleférnének-e még a keretbe. „Leaderre soha többé nem pályázunk"- vonta le a tanulságot az óvodavezető.
Jóllehet a Leaderből kimaradt az átlagosan 40 százalékos kihasználtsággal működő Bátai Fazekasház és Vendégház, mert nem tudta vállalni az 55 százalékos önerőt, a Magyar Vidéki Turizmus Napjaiból már nem akart hiányozni. Már csak azért sem - avatta be a HVG-t a részletekbe Móhr Jánosné, a fenntartó Fazekas Alapítvány kuratóriumának elnöke -, mert a hét végi eseménysorozat szinte ingyenreklámot jelent. „Éves működési kiadásaink mintegy 20 százalékát hirdetésekre költjük, leginkább a világhálón" -tette hozzá Móhrné, a Magyar Vidéki Turizmus Napjai reklámkiadásait azonban a Leader Központ állja.
Húsz szolgáltató csatlakozásáról számolt be a HVG-nek az „Irány Tokaj-Hegyalja!" akciócsoport pályázatkezelője, Borzné Lovász Borbála. A vendéglátói lelkesedés nem maradt eredménytelen: az erdőbényei Magita Hotel apartmanházát a 30 százalékos kedvezmény hírére rögvest lefoglalták, de az akcióban részt nem vevő hotel négyötödét is kibérelték már - ismertette a foglaltsági adatokat Kovács Szilvia szállodavezető. „Reklámra különösebben nincs szükség, a bor vonzereje adott, inkább a téli és nyári holtszezont kellene feltámasztani valahogy" - tette hozzá Koskovics Éva, az egy hónappal a rendezvény előtt már vendégekre talált mádi Kiskucsor vendégház tulajdonosa.
Mindazonáltal a hét végi rendezvény további lökést adhat az amúgy is fellendülő belföldi turizmusnak. „Megtört a jég 2007-ben Magyarországon is a belföldi vendégek javára billenhet a mérleg" -mondta a HVG-nek Róna Iván, a Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgatója. Tény, hogy a január-júliusi időszakban a kereskedelmi szálláshelyeken a belföldi turisták több napot töltöttek el, mint a külföldiek. E tekintetben csaknem utolértük Európát: 2005-ben az EU-25-ök átlagában 54,6 százalék volt a hazai vendégek aránya.
NAGY-SZLUTSÁN ESZTER