Cikkünk első részében bemutatjuk, miként lesznek kiégett pártemberekből állami milliomosok. Kiderül például: a gázművek politikaviselt vezére akár kétszer annyit is kereshet, mint a köztársaság miniszterelnöke.
„A túl sok vezető persze érthető, mert a politikai érdemjavak osztogatásánál is -csak vezető állások jöhetnek szóba. Egy biztos, a jelenlegi szervezetben semmilyen intézményes fék sincs, amely gátolná az apparátus növekedését. Ilyen fékeket pedig létre kell hozni." Lapunkban már többször idéztük a néhai államreform-bizottság tagjaként is ismert jogászprofesszor, Sárközy Tamás eme gondolatát. Ám hiába a jó tanács: a köztulajdonban lévő cégek vezető testületeiben mára egymást érik az egykori frontpolitikusok - akik érdemeik elismeréseként (vagy éppen az eddigi hallgatásuk jutalmául) a parlamenti képviselői alapbérhez mérhető, esetleg azt meg is haladó tiszteletdíjat kapnak az őket foglalkoztató társaságoktól. A káder-utógondozásra, -megtartásra való hajlam persze nem kizárólag az egypárti MSZP-kormány, illetve a szociálliberális elődkoalíció sajátja. Történelmi okok miatt azonban - a rendszerváltozás óta a leghosz-szabb ideig a szocialisták birtokolták a hatalmat, és 2006-ban sem kerültek ellenzékbe - nekik adatott meg, hogy éljenek (Sárközy értékelése szerint: visszaéljenek) a lehetőségeikkel.
Táblázatunkban hetven állami „kitartott" nevét szerepeltetjük, olyanokét, akik 1990 után miniszterként, országgyűlési képviselőként, politikai államtitkárként és/vagy budapesti főpolgármester-helyettesként működtek, de nem tudtak vagy akartak bennmaradni a nagypolitikai arénában (többségük önkormányzati választáson sem indult). Jövő heti lapszámunkban pedig olyan alapembereket veszünk sorra - szám szerint harmincat -, akik bár sohasem képviselősködtek, mégis nélkülözhetetlen tagjai voltak az MSZP-SZDSZ-adminisztrációnak, és ma is állami „járadékokból” élnek. (Listáinkban nem térünk ki azokra az esetekre, amikor aktív politikusok kerülnek nemzetközi „parkolópályára", tehát sem Kovács László uniós biztosi, sem Magyar Bálint európai innovációs és technológiai intézetbeli megbízatását nem említjük.)
Összeállításunknak egyetlen célja van: rámutatni, hogy a politika jócskán tudna magán spórolni - ha akarna. Az állami/önkormányzati céges tisztségek számának megfelezéséhez ráadásul törvényt sem kellene módosítani, a kivitelezés tehát jóval egyszerűbb, mint a parlamenti képviselői létszámcsökkentés vagy a bürokráciakarcsúsítás.
Noha az állami/fővárosi tulajdonú vállalatok alapító okiratai általában 3-7 főben határozzák meg az igazgatósági tagok számát, a felügyelőbizottsági keretet pedig 3-15 főben rögzítik, e testületek létszáma - részben a politikai „érdemjavak" osztogatása miatt - inkább a maximálishoz közelít, mintsem a minimálishoz. Lapunk gyűjtése szerint a nevesebb közcégek igazgatósági tagjai 200 és 460 ezer, elnökei pedig 250 és 700 ezer forint között keresnek (a felügyelőbizottságokban 120 és 360 ezer forint között szóródik a tagsági, illetve az elnöki tiszteletdíj mértéke). Összevetésképpen: egy országgyűlési képviselő pótlékok nélküli alapbére232 ezer forint - ám míg a parlamenti munka elvileg egész embert kíván, az igazgatósági vagy a felügyelőbizottsági megbízatás nem jelent mindennapos leterheltséget.
Miként táblázatunkból kiderül, a volt politikusok körében az állami erdő- és vadgazdaságok díszpozíciói a legnépszerűbbek, ami arra utal, hogy többen vadászszenvedélyüknek engedve fogadtak el egy-egy tiszteletdíjas állást. Érthetetlen viszont, hogy olyan egykori miniszterek is vállalták a kitartotti létet, akik nyilvánvalóan nincsenek rászorulva a függelmi viszony fenntartására (például Bárándy Péter vagy Rácz Jenő). Ami még különösebb, hogy miközben az MSZP-SZDSZ koalíció papíron szétszakadt, az állami vállalati testületekben - kevés kivétellel - „bennragadtak" a liberális delegáltak (hiába alakult át például nemrég a Magyar Posta vezérkara, Csepeli György volt informatikai államtitkár maradhatott igazgatósági tag a társaságnál).
Léteznek persze olyan posztok, amelyeket jellegüknél fogva nem lehet megszüntetni vagy elfelezni (nagyköveti, vezérigazgatói státusok), az ezekkel járó fizetések azonban - a szabadpiacon szokásoshoz képest is - aránytalanul magasnak tűnnek. Pláne, hogy a kiválasztottak általában nem vettek részt szakmai előzsűrizésen, pályázaton, sőt, vállalatvezetői múlttal sem büszkélkedhetnek. A vezérigazgatói bérek után érdeklődvén a leghevesebb reakciót Bakonyi Tiborból, a - többségi önkormányzati tulajdonú - Fővárosi Gázművek első emberéből váltottuk ki. Amikor azt tudakoltuk, helytálló-e az az értesülésünk, mely szerint éves jövedelme - a prémiumok függvényében - 30 és 46 millió forint közé „esik", a volt képviselő leszögezte: „ezen adatok jogosulatlan nyilvánosságra hozatala személyhez fűződő jogokat sértene", így publikálásuk esetén „kénytelenek leszünk a vonatkozó jogszabályok szerinti polgári és büntetőjogi jellegű intézkedéseket megtenni".
A lapunk által megkérdezett adatvédelmi szakértők szerint viszont a Főgáz önkormányzati közfeladatot lát el, így a vezető juttatása „közérdekből nyilvános adat". Ha tehát jól zárja az évet a gázművek, Bakonyi bő kétszer annyit keres majd, mint a havi 1,5 milliós miniszter
elnöki, illetve 232 ezer forintos képviselői bérre jogosult kormányfő (és háromszor annyit, mint egy államtitkár).
Cikkünk következő részéből és az újabb 30 nevet tartalmazó táblázatból kiderül, hogy milyen bérviszonyok uralkodnak az állami szféra más cégeiben, illetve összességében mennyit lehetne spórolni e társaságok testületeinek „politikamentesítésével", vagy bikkfanyelven: létszám-racionalizálásával. Bódis András
Egykori frontpolitikusok állami/fővárosi cégekben, egyéb közfunkciókban
Jelmagyarázat: képv. = országgyűlési képviselő (MSZP), államtitk. - politikai államtitkár (MSZP), min. = miniszter (MSZP által delegált) fph. = budapesti főpolgármester-helyettes (MSZP), ig. = a vállalat igazgatóságának tagja, fb. = a vállalat felügyelőbizottságának tagja
TISZTSÉGHALMOZÓK
Bakonyi Tibor, tanár, szaküzemgazdász, fph.(2002-2006), képv. (1994-2007) Fővárosi Gázművek Zrt., lg., vezérigazgató (2007-), j Főgáz Gázkereskedelmi Kft., fb. (2OO7-), Főgáz Földgázelosztási Kft., fb. (2OO7-)
Karl Imre, mérnök-közgazdász, volt KISZ-munkatárs, képv. (1994-2002)
Magyar Villamos Művek Zrt., vezérigazgató-helyettes (2OO5-), MVM Trade Zrt., fb. (2006-), Paksi Atomerőmű I Zrt., fb. (2007-), Sefag Erdészeti Zrt., ig. (2002-)
Nagy Sándor, közgazdász, MEH-államtitk. (2002-2006), képv. (1985-1990, 1994-2006) Regionális Fejlesztési Holding Zrt., ig.-elnök (2006-), Északkelet-magyaro. Regionális Fejlesztési Zrt., ig. (20O7-)
Pál László, villamosmérnök, ipari min. (1994-1995), képv. (1990-1997)
Magyar Villamos Művek Zrt., ig. (2008-), Budapesti Közlekedési Zrt., ig. (2000-)
Tokár István, közgazdász, képv. (1994-2002) Jászkun Volán Zrt., ig. (2O07-), Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Tanács (az FVM képviselője), társelnök (2006-)
ERDŐ- ÉS VADGAZDASÁGOK POTENTÁTJAI
Bárándy Péter, ügyvéd, igazságügyi min. (2002-2004) Pilisi Parkerdő Zrt., fb. (2006-)
Brusszel László, ügyvéd, képv. (1994-1998) Kefag Kiskunsági Erdészeti és Faipari Zrt., ig. (20O2-)
Francz Rezső, agrárközgazdász, képv. (1994-2002) Sefag Erdészeti és Faipari Zrt., ig, (2002-)
Házas József, orvos, képv. (1994-2002)Zalaerdő Erdészeti Zrt., fb. (2OO2-)
Leszkovszki Tibor, gépészmérnök, képv. (1994-1995) Bakonyerdő Erdészeti és Faipari Zrt., lg. (2002-)
Lusztig Péter, ügyvéd, képv. (1994-1998), belügy-igazságügyminiszteri tanácsadó Mecseki Erdészeti Zrt., ig. (2002-), BMSK Beruházási, Műszaki Fejlesztési, Sportüzemeltetési Zrt., fb. (2003-)
Molnár János, agrármérnök, képv. (1994-2002) Egererdő Erdészeti Zrt., ig. (2OO2-), Honvédelmi Minisztérium Elektronikai, Logisztikai és Vagyonkezelő Zrt., fb. (2002-)
Nacsa János, agrárgépész szakmérnök, képv.(1994-1998) Pilisi Parkerdő Zrt., ig. (2OO2-
Paszternák László, technikus, volt szakszervezeti vezető, képv. (1990-2002)Dalerd Délalföldi Erdészeti Zrt., ig. (2002-)
Pusztai Csaba, agrármérnök, képv. (1994-2002) Pilisi Parkerdő Zrt., fb. (2002-), BKSZ Kht„ fb. (2O05-)
Serfőző András, jogász, képv. (1994-2006) Ipoly Erdő Zrt., fb. (2OO6-)
Solymosi József, agrármérnök, képv: (1985-1990,1994-2002) Gemenci Erdő- és Vadgazdaság Zrt., ig. (2002-), Atomix Kereskedelmi Kft. (a Paksi Atomerőmű cége), fb. (2007-)
Szili Sándor, esztergályos, képv. (1990-2002) Honvédelmi Minisztérium Budapesti Erdőgazdaság Zrt., fb. (20O2-), Budapesti Vidám Park Zrt., ig. (2003-)
Tóth Sándor, mezőgazdasági gépészmérnök, képv. (1994-2006) Kisalföldi Erdőgazdaság Zrt., ig. (2007-)
EGYÉB TISZTELETDÍJ-JOGOSULTAK
Bajor Tibor, népművelő, tanár, képv. (1994-2002) Központi Regionális Fejlesztési Zrt., ig. (2003-), Záhony és térsége Fejlesztési Kft., fb. (2003-)
Bírta Sándor, könyvelő, képv. (1994-1998) Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht., fb. (2OO3-)
Csíge Támás, tanító, képv. (2004-2006), a Nemzeti Gyermek-és Ifjúsági Közalapítvány kurátora Talent Szervező Kft. (a közalapítvány cége), fb. (2007-)
Dávid Gyula, ügyvéd, képv. (2002-2006)Mol Nyit., ig. (2OO8-), a kormánynak alárendelt Magyar Energia Hivatal delegáltja
Hámori Csaba, gépészmérnök, volt KlSZ-vez., képv. (1985-1994) MÁV Tervező Intézet Kft., fb. (20O3-)
Kalmár Péter, gépészmérnök, képv. (1994-1996)KRF Közép-magyarországi Regionális Fejlesztési Zrt., ig. (1999-)
Kertész István, közgazdász, képv. (1994-2002) Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt., fb. (2007-)
Kónya Lajos, közgazdász, képv. (1994-1998)Magyar Posta Zrt., fb. (2000-)
Lajtai István, közgazdász, képv. (1994-1998) Honvédelmi Minisztérium Armcom Zrt., fb. (2O02-)