EUTR, mely több millió erdészeti és faipari vállalkozást érint (FATÁJ)

Csillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktív
 
2012. november 17. - Az EUTR és annak 27 tagországi nemzeti jogharmonizációja izgalmas kérdés, hiszen több millió fával és fatermékkel foglalkozó vállalkozást érint az EU-ban, de mint EU-ba szállítót azon kívül is 2013. március 3-tól. EUTR = European Timber Regulation = Európai Faanyag Rendelet, melyet 201-ben kihirdettek és 2013. március 3-tól hatályos és alkalmazni kell. A rendelet célja, hogy ne juthasson illegálisan kitermelt fa vagy abból készült fatermék az EU piacára. Ezért az EUTR
- tiltja az illegális fa és abból készült termék EU piacán forgalomba hozatalát;
- előírja hogy a fa és fatermékek EU piacán első forgalomba bocsátásakor a piaci szereplők "megfelelő gondossággal" járjanak el;
- a fatermékek nyomon követhetősége érdekében a piaci szereplők kötelesek beszállítóikról és vevőikről nyilvántartást vezetni.
A "megfelelő gondosság" lényege, hogy a piaci szereplőknek kockázatkezelési eljárással kell csökkenteniük az illegális fa és fatermék piacra jutását. E rendszer alapelemei:
- a tájékoztatás,
- a kockázatértékelés és
- a kockázatcsökkentés.
Az EUTR rendelet alkalmazása az EU több millió erdőgazdálkodóját, faipari és fakereskedelmi vállalkozását érinti már most a felkészülési szakaszban és különösen 2013. március 3-át követően az alkalmazás során. Ezért a FAGOSZ az idén őszi 43. FAKONFERENCIA nyitótémájának választotta ezt.
"A fa és fatermékek 2013 márciusától érvényes forgalomba hozatali feltételei az EU faanyag rendelete alapján" című előadást Tóth-Zsiga Attila, a VM Erdészeti, Halászati és Vadászati Főosztály főmunkatársa tartotta meg. Ismertette a rendelet születéséhez vezető utat, a rendelet lényegét, a kapcsolódó hazai jogszabályokat.
A rendelet az erdei fára, de az ipari fatermékek döntő többségére is kiterjed. A vámtarifa szerinti alábbi áruosztályokat érinti (itt a hosszú, teljes helyett csak leegyszerűsített megnevezésükkel):
4401 Tűzifa, mindenféle faeselék, brikett, pellet
4403 Hengeresfa (a VTSZ gömbfa kifejezése szakszerűtlen)
4406 Talpfa
4407 Fűrészáru
4408 Furnér
4409 Egyrétegű parketta, lambéria, hajópadló, stb.
4410 Forgácslap
4411 Farostlemez
4412 Rétegeltlemez, asztalos bútorlap, stb.
4413 Tömörített fa (tömb, lap, szalag, ...)
4414 Kép és tükör fakerete
4415 Fa csomagolóanyag (raklap, láda, kábeldob, ...)
4416 Kádáripari termékek (hordó, dézsa, kád, ..., a donga is)
4418 Ács- és épületasztalos-ipari termékek (ablak, ajtó) összeállított panelek, készparketta, zsindely
47. és 48. árucsoportok szerinti papírpép (cellulóz,...), papír. Kivéve a bambuszból készült, a használtpapír és a papírhulladék, valamint a papírból készült termékek (pl. nyomtatott termékek)
9403 30, 9403 40, 9403 50, 9403 60 és a 9403 90 30 szerinti Fabútor
9406 00 20 Előre gyártott épületek
A rendelet 4. cikk (3) pontja szerint
- minden piaci szereplőnek magának "kellő gondosság" elvén alapuló rendszert kell működtetnie,
- kivéve, ha a 8. cikkben említett ellenőrző szervezet által működtetett ilyen rendszert vesz igénybe.
A vállalkozások (a piaci szereplők) tehát a rendelet alapján kidolgozhatják saját rendszerüket saját erejükből vagy szaktanácsadói segédlettel, illetve igénybe erre szakosodott ellenőrző szervezetet. A FAGOSZ titkárság Európai Faipari Szövetségnél érdeklődésére arról tájékoztattak, hogy várhatóan az egész EU-ban 10-nél kevesebb ilyen, az EU Bizottsága által elismert ellenőrző szervezet lesz. (Angolul: Monitoring Organisation, így ezek rövidítése: MO.) A két nagy, eddig csak erdőtanúsítással foglalkozó világszervezet a PEFC és az FSC. Várhatóan mindkettő hamarosan elismert EUTR MO-vá is válik, valamint néhány további szervezet is eléri ezt.
 
Minden esetre nagy kérdés, hogy ezen ellenőrző szervezetek mikor jutnak el idáig és mikor tudják majd elkezdeni szolgáltatásaikat kínálni. Ha csak 2013. februárban (amikorra várható) jutnak idáig, akkor az EU több millió vállalkozása lesz abban a helyzetben, hogy talán már hallott az EUTR-ről és előírásairól, a saját "kellő gondosság" rendszere kidolgozásának neki sem látott, a külső ellenőrző szervezetek pedig talán addigra éppen csak elkezdik szolgáltatásaikat kínálni. Ugyanakkor jövő március 3-tól a fenti termékkör első EU piaci eladásakor ahhoz a legális forrásból származás igazolását kell tudni adni. Majd kiderül, hogy is fog ez működni.
Minden tagállamnak ki kell jelölnie egy vagy több hatáskörrel rendelkező hatóságot. (Magyarország ehhez a Vidékfejlesztési Minisztérium Erdészeti, Halászati és Vadászati Főosztályát jelentette be.) E hatóságoknak ellenőrizniük kell, hogy a piaci szereplők teljesítik-e az EUTR-ben előírt kötelezettségeiket. Rendszeresen felülvizsgált terv szerint, illetve bejelentésre kell a hatóságnak ellenőriznie. Az ellenőrzés alapján korrekciót írhatnak elő, illetve azonnali ideiglenes intézkedést hozhatnak.
Meg kell állapítani az előírok megszegése hatékony, arányos, visszatartó erejű szankcióit, ami lehet
- bírság, visszaesőknek fokozódó bírság,
- fa és fatermék lefoglalása,
- kereskedelmi engedély azonnali felfüggesztése.
A hatáskörrel rendelkező hatóságok ugyanakkor ellenőrzik, hogy az illetékességi területükön belül működő ellenőrző szervezetek (MO) ellátják-e feladataikat és teljesítik-e a velük szemben támasztott követelményeket. Az ellenőrző szervezeteket tehát az EU Bizottsága fogadja el, de a (nemzeti) hatáskörrel rendelkező hatóságok ellenőrzik saját területükön működésüket. (Így a magyar erdészeti hatóságnak Magyarországon ellenőrizniük kell a PEFC, az FSC és a többi néhány MO működését. hasonlóan a többi 26 tagország hatóságainak. Meglátjuk, hogy fog ez működni.)
Brüsszelben 2012. november 9-én tartottak nagy megbeszélést az EUTR ügyében, lehetővé téve, hogy az összes érdekelt fél (stakeholder) ezen részt vehessen. Az eseményt élőben közvetítették az interneten, amely felvétel utólag is megtekinthető. A felvétel 440:14 perc, tehát mintegy 7 óra és 20 perc. A felvétel indítása után 25:03-kor tett az elnök először kísérletet az ülés elkezdésére, majd 26:15-kor ez sikerült is neki. A felvétel alapján az ülésről később számolunk be.
Ezzel egy időben november 9-én Budapesten, a VM-ben a FAGOSZ és a MEGOSZ, mint a VM két erdészeti stratégiai szerződött partnere, valamint a javaslattételre felkért OEE részvételével a hatályos Erdőtörvény módosítás tervezetének első munkaanyaga áttekintése volt terítéken. (Nyolc és fél órát vett igénybe, szünet nélkül.) A tárgyalás során szerepeltek az EUTR hazai bevezetésével kapcsolatos elemek is, de ezekre majd az Erdőtörvény módosítás-tervezet tárcaközi egyeztetésének szakaszában térünk vissza.
Attól tartok, hogy 2013. februárra nagy kapkodás lesz ebből EU-szerte. Addig még biztosan többször is érdemes lesz foglalkoznunk e témával.
A többi EU tagország várható konkrét EUTR intékedéseiről sincs még érdemi információnk.
Erősen javaslom, hogy a külföldi tulajdonú hazai cégek kérdezzék meg anyacégeiket, tulajdonosaikat: ott, abban az országban pontosan milyen játékszabályok várhatóak a részletes végrehajtás terén, illetve hogy ez mibe fog kerülni. Hasonlóan érdemes a jelentős export volument és arányt mutató hazai cégeknek is érdeklődniük ugyanerről fontosabb vevőiknél. Pontosan milyen dokumentációt kell majd adniuk, hogy szállítmányaik megfelelőnek minősüljenek. A magasabb feldolgozottságú termékeknél (parketta, fabútor, faépület, stb) pedig különösen érdekes lehet, hogy az egyes feldolgozási lépcsők első piacrahelyezési aktusainak dokumentumai és az ezekhez kötődő költségek hogyan épülnek majd egymásra. Nagy kérdés: mekkora költségtöbbletet okoz majd az egyes szinteken mindez és a piac azt hogyan tolerálja majd.
Körülnézve, a nagy fabeszerző vagy nagy faeladó országok közül eddig csak a beszerzői oldalon és egyedül UK esetében találtam olyan honlapokat és leírást, mely alaposan és hosszabb ideje foglalkozik a témával. Ugyanakkor Németország, Franciaország, Olaszország, hogy néhány jelentős vásárlót említsek, vagy a Skandináv-országok és Ausztria mint jelentős eladó egyike esetében sem találtam ismertetést, hogyan fogják az EUTR nemzeti jogharmonizációját végrehajtani. Pedig amíg a nagyok nem terítik ki lapjaikat, feltehetően a kisebb országok sem igyekeznek végső döntéseiket meghozni, hogy az esetleg szükséges alkalmazkodás lehetősége nyitva álljon számukra. Mőcsényi Miklós
http://www.fataj.hu/2012/11/EUTR/201211EUTR_EUTR-nemzeti-jogharmonizacio.php

 

© 2024 Forestpress. All Rights Reserved.