2014. november 23. - Naponta 15 millió forintnyi büntetést kellene kifizetnie a Budapest Közlekedési Központnak, amiért a 157-es busz – nagyjából 200 napja – egy természetvédelmi területen át közlekedik, hatósági engedély nélkül, írja a Blikk.
A Budaliget-Solymár-Kerekhegy közötti, körülbelül másfél kilométeres útszakasz Natura 2000 típusú természetvédelem alattt álló magánút, amelyen kizárólag gyalog, kerképárral, illetve az erdészeknek, favágóknak munkagépekkel lehet behajtani. A BKK 157-es jelzésű busza azonban naponta ötvenszer áthalad ezen a szakaszon, bármiféle külön engedély nélkül.
"Kikértem az ide vonatkozó tulajdoni lapot, amiből kiderült, hogy a Pilisi Parkerdőé a közforgalom elől elzártnak minősített erdészeti magánút, ami nemcsak Natura 2000 természetvédelmi, de barlangi védett terület is, ahol április eleje óta hatósági engedély nélkül jár a busz" - mondta a Blikknek dr. Szekér Gyula ügyvéd, aki a helyi lakosok tiltakozásának eleget téve nézett utána a busz útvonalának.
Egy 2007-es kormányrendelet szerint egy fokozottan védett természetvédelmi területen áthajtó jármű vezetője 300 ezer forintra bírságolható.
Az ügyvéd kiszámolta, hogy a busz naponta 25 alkalommal közlekedik oda-vissza, vagyis ötvenszer 300 000 forint, azaz 15 millió forintnyi napi szabálysértést követnek el.
A Pest Megyei Kormányhivatal Közlekedési Felügyelőség útügyi osztálya első körben engedélyezte a busznak az út használatát, ám áprilisban a felügyelőség felettes szerve, a Nemzeti Közlekedési Hatóság jogerősen megtiltotta a járműforgalmat a védett területen, mert az eredeti határozat nem vette figyelembe az erdészeti törvényt.
Az üggyel kapcsolatban elküldtük a kérdéseinket a BKK-nak is, akik szerint nem megy tilosban a busz, és Szekés Gyula leginkább a saját érdekeit képviseli. Bővebben alul olvashatják a cég válaszát a keretes részben.
BKK: Nem megy tilosban, vannak engedélyek
"Az érintett, Budaliget és Solymár között vezetett úton a 157-es autóbusz Solymár Nagyközség Önkormányzata és a Budapesti Közlekedési Központ közötti szerződés alapján közlekedik, a Solymári Önkormányzat által igényelt, a felek megállapodásán alapuló kínálattal. Az érintett útvonalon ezt megelőzően is sok éve közlekedett kisbusz, amely a solymári lakókat a 157-es busz budaligeti végállomására hordta rá. A jelenlegi buszjárat ezt a régebbi átszállásos megoldást tette a környék lakói számára komfortosabbá. Az útvonalon külön erre a célra beszerzett, a normál buszoknál kisebb, midibusz kategóriába tartozó, környezetbarát járművek közlekednek. A szolgáltatás környezetbarát és gazdaságos jellegét erősíti, hogy a járatok este és hétvégi napokon ún. telebusz-rendszerben, azaz csak tényleges, a helyszínen, illetve telefonon jelzett utasigény esetén közlekednek.
A jelenlegi megoldással Solymár Nagyközség Önkormányzatának sok éves igénye teljesült.
Dr. Szekér Gyula nem csupán megbízott ügyvédként, hanem az útvonal budapesti szakaszán ingatlannal rendelkező lakosként, azaz személyes érdekeltként küzd régóta az ellen, hogy a budapesti Zerind vezér utcában – azaz az erdei szakaszhoz kapcsolódó fővárosi, kertvárosi utcán – buszközlekedés legyen. Dr. Szekér úr erősen valószínűsíthető, önös érdeken alapuló valós sérelme, hogy budapesti ingatlanja közelében közszolgáltatási autóbusz közlekedik.
Az erdőn átvezető úton a környékbeli lakók, ide látogatók a tényleges gyakorlat szerint régóta, több mint 25 éve közlekednek gépkocsijaikkal, ezt ma sem tiltja semmilyen, az út tulajdonosa, kezelője által kitett tábla. Az út tulajdonosa a Magyar Állam, vagyonkezelője a Pilisi Parkerdő Zrt. Az utat egy 2011. évi megállapodás alapján Solymár Nagyközség Önkormányzata kezeli.
A Pest Megyei Kormányhivatal Közlekedési Főfelügyelősége 2014. június 25-én kelt Határozatában az út közforgalom számára történő megnyitását engedélyezte. Az út tehát az illetékes közlekedési hatósági engedélyt megkapta a közforgalom számára történő megnyitáshoz. A KDV Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség szakhatóságként járt el a Pest Megyei Kormányhivatal ezen határozatát megelőző eljárása során, és szakhatósági nyilatkozatában külön kiemelte a 157-es busz átközlekedésének lehetőségét. A Pest Megyei Kormányhivatal Erdészeti Igazgatósága ugyancsak részt vett szakhatóságként az eljárásban, és ő sem emelt kifogást a buszközlekedés ellen.
A 157-es busz tehát mindezen megállapodások és hatósági iratok alapján közlekedik az úton, közérdekű szolgáltatást ellátva.
Ismereteink szerint az út kezelése körül, a BKK-n kívüli eljárásrendet illetően vannak formai viták, de a BKK ismeretei szerint az út kezelője a buszközlekedéssel továbbra is egyetért, a buszközlekedés szerződésen alapul, és forgalmi jelzőtábla sem tiltja a közszolgáltatást ellátó buszok közlekedését. Ismereteink szerint az BKK-n kívüli eljárásrendi kérdés is formainak tekinthető, rendezése az érintettek elvi konszenzusa mentén folyamatban van" - írta válaszában a BKK.