2024. február 11. - Romániai Erdészek Szövetsége (ASFOR) irányítóbizottságának küldöttsége Ciprian Dumitru Musc elnök vezetésével február 8-án a Victoria-palotában az erdészeti ágazat teljesítményének javításáról tárgyalt.
Ciprian Dumitru Musca az ASFOR honlapján közzétett sajtóközleményben ismertette a kormánynál folytatott párbeszéd részleteit.
A sajtóközleményt és az egyesület által javasolt 10 intézkedést közöljük:
“A párbeszéd, a konstruktív hozzáállás, a kitartás és a racionális kommunikáció, amely valós érveken alapul, mindenféle rejtett szándék nélkül, azok az eszközök, amelyeket az ASFOR az erdészeti szakma jogos érdekeinek előmozdítására használ.
Mindig is törődtünk ezekkel a dolgokkal, és a közpolitikákban tükröződő eredmények megerősítik, hogy jó úton járunk. Igaz, a döntéshozók reakciójának sebessége nem túl gyors – néha nagyon lassú is lehet -, de az építkezést fontosabbnak tartjuk, mint a rombolást, a botrányt vagy a szidalmazást.
A “kályhakedvezmény” túljutott a nyilvános vita első szakaszán.
Az ASFOR képviselői 2024. február 8-án, szerdán két, a romániai erdészeti ágazat jelene és jövője szempontjából fontos hivatalos találkozón vettek részt.
Először is részt vettünk a “Rabla pentru sobe” program nyilvános vitáján. Egy olyan program, amelyet az ASFOR kezdeményezett, támogatott és népszerűsített, és amely mostanra a jogalkotási folyamat utolsó szakaszába ért.
Ez a program korszerű, hatékony, környezetbarát és nagy hatásfokú fafűtési rendszerek magánszemélyek általi megvásárlását finanszírozza. Ez kevesebb tűzifa fogyasztást, kényelmesebb fűtést jelent a vidéki területeken és tisztább környezetet.
10 releváns intézkedés a romániai erdészeti ágazat javára
Ugyanezen a napon az ASFOR igazgatótanácsának tagjait a román kormányban fogadta Marcel Ciolacu miniszterelnök csapata: Mihaela Frasineanu és Daniel Botanoiu, a román miniszterelnöki kancellária államtanácsosai.
Széleskörű és konstruktív megbeszélést folytattunk, és ebből az alkalomból a miniszterelnöknek átadtuk a “Zöld Románia 10 lépésben” (Romania verde in 10 pasi) elnevezésű víziós programból származó 10 releváns és alkalmazható intézkedés listáját:
1. A fakitermelésben használt gépek (erdészeti gépek/traktorok, tarlóhántók, csúszómászók, kötélpályák, erdei vasparipák) nyilvántartásba vétele, kizárólag a városházán történő nyilvántartásba vételük előírásával, a CIV és ITP kötelezettség nélkül, tonnatartalomtól függetlenül, az erre vonatkozó rendelkezések alkalmazása alóli mentességgel a 2024-es évre, a román szenátusban megvitatás alatt álló törvénytervezet megfelelő módosításával (2024. január 18-i 3. számú RENDELET);
2. A meghatározott erdészeti műveletek során felhasznált nem közúti üzemanyagokra (dízel és benzin) kivetett úthasználati díjak és jövedéki adók behajtásának feltételeinek megteremtése (21 millió euró becsült költségvetési kiadás);
3. Tekintettel arra, hogy a faanyag súlya nagymértékben változik, és hogy a rakodás helyén - az erdőben - nincs lehetőség a mérlegelésre, javasoljuk, hogy a faanyag és fatermékek közúton történő szállítására 10%-os mérlegelési tűréshatár legyen megengedett;
4. Az AFM rendelkezésére álló környezetvédelmi alapból finanszírozni a tisztításhoz és ritkításhoz (az erdő fennmaradásának biztosítása szempontjából legfontosabb munkálatok) szükséges speciális erdészeti gépek beszerzését;
5. A középületekre vonatkozó azon kötelezettség bevezetése, hogy a felhasznált anyagok legalább 20%-a fából készüljön;
6. A fakitermelési és fakitermelési tevékenységek szétválasztása az állami tulajdonú erdőkben, valamint az állami tulajdonú erdőkben a fakitermelési, fakiválogatási és szállítási tevékenységeket elsősorban magán gazdasági szereplőkkel kell végeztetni, és amennyiben lehetséges, ezeket a szolgáltatásokat 2-4 éves időtartamra szóló szerződéssel, területi alapon kell megszervezni. A fakitermelés gazdasági tevékenység, és a történelem során az állam sokkal lassabban alkalmazkodott a versenypiac igényeihez. Az év elején egyetlen árverésen kell kitermelni az összes faanyagot, és a fűrészárura vonatkozóan hónapokra és mennyiségekre vonatkozó ütemtervet kell közzétenni;
7. A faanyag elszállítása az állami tulajdonban lévő közbirtokossági területekről csak videómegfigyelt tárolókból történjen (a vágott faanyagra való átállás valódi állománygazdálkodási problémát okozott az erdei rakódókon, és értékes faanyagok leértékeléséhez vezetett), és ahol ez nem lehetséges, ott a kitermelés kisebb egységekben történjen, és a faanyagot akkor mérjék, amikor elhagyja az erdő talaját;
8. A szerződést felmondó gazdasági szereplők esetében a 6 hónapos pályázati tilalom büntetésnek eltörlése, de egy olyan büntetés bevezetése, amely a visszatartott biztosíték százalékos arányának fokozatos növeléséből áll, az elmúlt 12 hónapban történt felmondások számától függően. A tisztességes, kiegyensúlyozott és átlátható piac biztosítása érdekében a pályázati biztosíték ideiglenes visszatartásának rendszerét kell bevezetni;
9. Munkacsoport felállítása a biogazdaságról szóló törvény kidolgozására, a körforgásos gazdaság elveit alkalmazva, azzal a céllal, hogy a korlátozó, kényszerítő és gyakran környezeti eredményt nem hozó környezetvédelmi kötelezettségeket olyan működő eszközökké alakítsák át, amelyek lehetővé teszik a faforrások fenntartható kiaknázását és az éghajlatváltozás hatásainak leküzdését (pozitív példák: rugalmas erdők, építőiparban felhasznált faanyag, az erdőterületek jobb kezeléséhez való hozzáférhetőségének növelése; negatív példák: az erdészeti tervek végrehajtásának akadályozása nehézkes és egyenlőtlen környezetvédelmi értékelési eljárásokkal; az erdészeti tervek teljes egészében történő közzététele a Hivatalos Közlönyben, amelyek a nagyközönség számára irreleváns műszaki adatokat tartalmaznak, és amelyeket a közelmúltig a minisztérium honlapján is közzé lehetne tenni);
10. Az erdőkkel szembeni jogsértés elkerülése érdekében javasoljuk, hogy az Országos Erdőállomány-nyilvántartás (NFI) kerüljön át a román kormány Fenntartható Fejlődésért Felelős Főosztályához. Ez biztosítaná a finanszírozást, a program pártatlanságát, és a tárca számára a szükséges információkat az elemzések és jelentések elkészítéséhez, hogy közpolitikákat javasolhasson ezen a területen.
Hangsúlyozzuk, hogy Románia az egyetlen európai ország, ahol az erdészeti ágazat tevékenységét egy titkosszolgálat által kifejlesztett informatikai rendszeren keresztül irányítják, ami számos problémához vezet a gazdasági szereplők saját információikhoz való hozzáférésével vagy a gazdasági magánélet részét képező információk kezelésével kapcsolatban, illetve az informatikai alkalmazások fejlesztésének átláthatóságának hiányához.
Azt is hangsúlyoztuk, hogy az erdészeti ágazat támogatja és ösztönzi a hatékony kommunikációt annak érdekében, hogy az e gazdasági tevékenységben részt vevők valós igényeihez igazodó politikákat támogassuk, és elkerüljük azokat a helyzeteket, amikor a jogszabályok elfogadása bürokratikus szűk keresztmetszetekhez vezet, amelyek nem jelentenek hozzáadott értéket (például az erdészeti tervek Hivatalos Lapban való közzététele – kb. 500 oldal/másolat).
A fa természetes, nemzeti erőforrás, amelynek a romániai üzleti környezet és a helyi közösségek fejlődésének alapját kell képeznie, Románia jelene és jövője érdekében.
Köszönöm az ASFOR igazgatótanácsában ülő kollégáimnak a párbeszédben való részvételüket és közreműködésüket:
IUGAN Octavian, ASFOR alelnök, Bistrita Nasaud kirendeltség elnöke;
MANEA Adriana, ASFOR alelnök, a Valcea-i kirendeltség elnöke;
PANITI Izabella, a brassói kirendeltség elnöke;
ARION Constantin, a Suceavai Fiók elnöke,
GHEORGHE Emil, az Ipari Bizottság elnöke;
STOICA Constantin, a Prahova-i Kirendeltség elnöke;
MOGOS Viorel, az Arad, Timis, Caras-Severin fiók elnöke;
BĂDESCU Novac, a bukaresti kirendeltség elnöke;
TUDOR Ion, a buzaui kirendeltség elnöke;
NADRAG Constantin, a Hunedoara-i kirendeltség elnöke;
DOGARIU Vasile, a neamati kirendeltség elnöke;
FARCAS Ioan, a Gazdasági Bizottság elnöke;
BOGHEAN Petru, az ASFOR főtitkára;
PETRUSE Remus, az ASFOR igazgatótanácsának titkára;
MARGINEANU Viorel, a Képzési Bizottság elnöke;
SBIERA Ioan, tiszteletbeli elnök" - olvasható a Ciprian Dumitru MUSCA, az ASFOR elnöke által aláírt sajtóközleményben.
ASFOR javaslatok a kormány előtt (ASFOR/Fatáj)
2024. február 11. - Romániai Erdészek Szövetsége (ASFOR) irányítóbizottságának küldöttsége Ciprian Dumitru Musc elnök vezetésével február 8-án a Victoria-palotában az erdészeti ágazat teljesítményének javításáról tárgyalt.
Ciprian Dumitru Musca az ASFOR honlapján közzétett sajtóközleményben ismertette a kormánynál folytatott párbeszéd részleteit.
A sajtóközleményt és az egyesület által javasolt 10 intézkedést közöljük:
“A párbeszéd, a konstruktív hozzáállás, a kitartás és a racionális kommunikáció, amely valós érveken alapul, mindenféle rejtett szándék nélkül, azok az eszközök, amelyeket az ASFOR az erdészeti szakma jogos érdekeinek előmozdítására használ.
Mindig is törődtünk ezekkel a dolgokkal, és a közpolitikákban tükröződő eredmények megerősítik, hogy jó úton járunk. Igaz, a döntéshozók reakciójának sebessége nem túl gyors – néha nagyon lassú is lehet -, de az építkezést fontosabbnak tartjuk, mint a rombolást, a botrányt vagy a szidalmazást.
A “kályhakedvezmény” túljutott a nyilvános vita első szakaszán.
Az ASFOR képviselői 2024. február 8-án, szerdán két, a romániai erdészeti ágazat jelene és jövője szempontjából fontos hivatalos találkozón vettek részt.
Először is részt vettünk a “Rabla pentru sobe” program nyilvános vitáján. Egy olyan program, amelyet az ASFOR kezdeményezett, támogatott és népszerűsített, és amely mostanra a jogalkotási folyamat utolsó szakaszába ért.
Ez a program korszerű, hatékony, környezetbarát és nagy hatásfokú fafűtési rendszerek magánszemélyek általi megvásárlását finanszírozza. Ez kevesebb tűzifa fogyasztást, kényelmesebb fűtést jelent a vidéki területeken és tisztább környezetet.
10 releváns intézkedés a romániai erdészeti ágazat javára
Ugyanezen a napon az ASFOR igazgatótanácsának tagjait a román kormányban fogadta Marcel Ciolacu miniszterelnök csapata: Mihaela Frasineanu és Daniel Botanoiu, a román miniszterelnöki kancellária államtanácsosai.
Széleskörű és konstruktív megbeszélést folytattunk, és ebből az alkalomból a miniszterelnöknek átadtuk a “Zöld Románia 10 lépésben” (Romania verde in 10 pasi) elnevezésű víziós programból származó 10 releváns és alkalmazható intézkedés listáját:
1. A fakitermelésben használt gépek (erdészeti gépek/traktorok, tarlóhántók, csúszómászók, kötélpályák, erdei vasparipák) nyilvántartásba vétele, kizárólag a városházán történő nyilvántartásba vételük előírásával, a CIV és ITP kötelezettség nélkül, tonnatartalomtól függetlenül, az erre vonatkozó rendelkezések alkalmazása alóli mentességgel a 2024-es évre, a román szenátusban megvitatás alatt álló törvénytervezet megfelelő módosításával (2024. január 18-i 3. számú RENDELET);
2. A meghatározott erdészeti műveletek során felhasznált nem közúti üzemanyagokra (dízel és benzin) kivetett úthasználati díjak és jövedéki adók behajtásának feltételeinek megteremtése (21 millió euró becsült költségvetési kiadás);
3. Tekintettel arra, hogy a faanyag súlya nagymértékben változik, és hogy a rakodás helyén - az erdőben - nincs lehetőség a mérlegelésre, javasoljuk, hogy a faanyag és fatermékek közúton történő szállítására 10%-os mérlegelési tűréshatár legyen megengedett;
4. Az AFM rendelkezésére álló környezetvédelmi alapból finanszírozni a tisztításhoz és ritkításhoz (az erdő fennmaradásának biztosítása szempontjából legfontosabb munkálatok) szükséges speciális erdészeti gépek beszerzését;
5. A középületekre vonatkozó azon kötelezettség bevezetése, hogy a felhasznált anyagok legalább 20%-a fából készüljön;
6. A fakitermelési és fakitermelési tevékenységek szétválasztása az állami tulajdonú erdőkben, valamint az állami tulajdonú erdőkben a fakitermelési, fakiválogatási és szállítási tevékenységeket elsősorban magán gazdasági szereplőkkel kell végeztetni, és amennyiben lehetséges, ezeket a szolgáltatásokat 2-4 éves időtartamra szóló szerződéssel, területi alapon kell megszervezni. A fakitermelés gazdasági tevékenység, és a történelem során az állam sokkal lassabban alkalmazkodott a versenypiac igényeihez. Az év elején egyetlen árverésen kell kitermelni az összes faanyagot, és a fűrészárura vonatkozóan hónapokra és mennyiségekre vonatkozó ütemtervet kell közzétenni;
7. A faanyag elszállítása az állami tulajdonban lévő közbirtokossági területekről csak videómegfigyelt tárolókból történjen (a vágott faanyagra való átállás valódi állománygazdálkodási problémát okozott az erdei rakódókon, és értékes faanyagok leértékeléséhez vezetett), és ahol ez nem lehetséges, ott a kitermelés kisebb egységekben történjen, és a faanyagot akkor mérjék, amikor elhagyja az erdő talaját;
8. A szerződést felmondó gazdasági szereplők esetében a 6 hónapos pályázati tilalom büntetésnek eltörlése, de egy olyan büntetés bevezetése, amely a visszatartott biztosíték százalékos arányának fokozatos növeléséből áll, az elmúlt 12 hónapban történt felmondások számától függően. A tisztességes, kiegyensúlyozott és átlátható piac biztosítása érdekében a pályázati biztosíték ideiglenes visszatartásának rendszerét kell bevezetni;
9. Munkacsoport felállítása a biogazdaságról szóló törvény kidolgozására, a körforgásos gazdaság elveit alkalmazva, azzal a céllal, hogy a korlátozó, kényszerítő és gyakran környezeti eredményt nem hozó környezetvédelmi kötelezettségeket olyan működő eszközökké alakítsák át, amelyek lehetővé teszik a faforrások fenntartható kiaknázását és az éghajlatváltozás hatásainak leküzdését (pozitív példák: rugalmas erdők, építőiparban felhasznált faanyag, az erdőterületek jobb kezeléséhez való hozzáférhetőségének növelése; negatív példák: az erdészeti tervek végrehajtásának akadályozása nehézkes és egyenlőtlen környezetvédelmi értékelési eljárásokkal; az erdészeti tervek teljes egészében történő közzététele a Hivatalos Közlönyben, amelyek a nagyközönség számára irreleváns műszaki adatokat tartalmaznak, és amelyeket a közelmúltig a minisztérium honlapján is közzé lehetne tenni);
10. Az erdőkkel szembeni jogsértés elkerülése érdekében javasoljuk, hogy az Országos Erdőállomány-nyilvántartás (NFI) kerüljön át a román kormány Fenntartható Fejlődésért Felelős Főosztályához. Ez biztosítaná a finanszírozást, a program pártatlanságát, és a tárca számára a szükséges információkat az elemzések és jelentések elkészítéséhez, hogy közpolitikákat javasolhasson ezen a területen.
Hangsúlyozzuk, hogy Románia az egyetlen európai ország, ahol az erdészeti ágazat tevékenységét egy titkosszolgálat által kifejlesztett informatikai rendszeren keresztül irányítják, ami számos problémához vezet a gazdasági szereplők saját információikhoz való hozzáférésével vagy a gazdasági magánélet részét képező információk kezelésével kapcsolatban, illetve az informatikai alkalmazások fejlesztésének átláthatóságának hiányához.
Azt is hangsúlyoztuk, hogy az erdészeti ágazat támogatja és ösztönzi a hatékony kommunikációt annak érdekében, hogy az e gazdasági tevékenységben részt vevők valós igényeihez igazodó politikákat támogassuk, és elkerüljük azokat a helyzeteket, amikor a jogszabályok elfogadása bürokratikus szűk keresztmetszetekhez vezet, amelyek nem jelentenek hozzáadott értéket (például az erdészeti tervek Hivatalos Lapban való közzététele – kb. 500 oldal/másolat).
A fa természetes, nemzeti erőforrás, amelynek a romániai üzleti környezet és a helyi közösségek fejlődésének alapját kell képeznie, Románia jelene és jövője érdekében.
Köszönöm az ASFOR igazgatótanácsában ülő kollégáimnak a párbeszédben való részvételüket és közreműködésüket:
IUGAN Octavian, ASFOR alelnök, Bistrita Nasaud kirendeltség elnöke;
MANEA Adriana, ASFOR alelnök, a Valcea-i kirendeltség elnöke;
PANITI Izabella, a brassói kirendeltség elnöke;
ARION Constantin, a Suceavai Fiók elnöke,
GHEORGHE Emil, az Ipari Bizottság elnöke;
STOICA Constantin, a Prahova-i Kirendeltség elnöke;
MOGOS Viorel, az Arad, Timis, Caras-Severin fiók elnöke;
BĂDESCU Novac, a bukaresti kirendeltség elnöke;
TUDOR Ion, a buzaui kirendeltség elnöke;
NADRAG Constantin, a Hunedoara-i kirendeltség elnöke;
DOGARIU Vasile, a neamati kirendeltség elnöke;
FARCAS Ioan, a Gazdasági Bizottság elnöke;
BOGHEAN Petru, az ASFOR főtitkára;
PETRUSE Remus, az ASFOR igazgatótanácsának titkára;
MARGINEANU Viorel, a Képzési Bizottság elnöke;
SBIERA Ioan, tiszteletbeli elnök" - olvasható a Ciprian Dumitru MUSCA, az ASFOR elnöke által aláírt sajtóközleményben.
ASFOR javaslatok a kormány előtt (ASFOR/Fatáj)
2024. február 11. - Romániai Erdészek Szövetsége (ASFOR) irányítóbizottságának küldöttsége Ciprian Dumitru Musc elnök vezetésével február 8-án a Victoria-palotában az erdészeti ágazat teljesítményének javításáról tárgyalt.
Ciprian Dumitru Musca az ASFOR honlapján közzétett sajtóközleményben ismertette a kormánynál folytatott párbeszéd részleteit.
A sajtóközleményt és az egyesület által javasolt 10 intézkedést közöljük:
“A párbeszéd, a konstruktív hozzáállás, a kitartás és a racionális kommunikáció, amely valós érveken alapul, mindenféle rejtett szándék nélkül, azok az eszközök, amelyeket az ASFOR az erdészeti szakma jogos érdekeinek előmozdítására használ.
Mindig is törődtünk ezekkel a dolgokkal, és a közpolitikákban tükröződő eredmények megerősítik, hogy jó úton járunk. Igaz, a döntéshozók reakciójának sebessége nem túl gyors – néha nagyon lassú is lehet -, de az építkezést fontosabbnak tartjuk, mint a rombolást, a botrányt vagy a szidalmazást.
A “kályhakedvezmény” túljutott a nyilvános vita első szakaszán.
Az ASFOR képviselői 2024. február 8-án, szerdán két, a romániai erdészeti ágazat jelene és jövője szempontjából fontos hivatalos találkozón vettek részt.
Először is részt vettünk a “Rabla pentru sobe” program nyilvános vitáján. Egy olyan program, amelyet az ASFOR kezdeményezett, támogatott és népszerűsített, és amely mostanra a jogalkotási folyamat utolsó szakaszába ért.
Ez a program korszerű, hatékony, környezetbarát és nagy hatásfokú fafűtési rendszerek magánszemélyek általi megvásárlását finanszírozza. Ez kevesebb tűzifa fogyasztást, kényelmesebb fűtést jelent a vidéki területeken és tisztább környezetet.
10 releváns intézkedés a romániai erdészeti ágazat javára
Ugyanezen a napon az ASFOR igazgatótanácsának tagjait a román kormányban fogadta Marcel Ciolacu miniszterelnök csapata: Mihaela Frasineanu és Daniel Botanoiu, a román miniszterelnöki kancellária államtanácsosai.
Széleskörű és konstruktív megbeszélést folytattunk, és ebből az alkalomból a miniszterelnöknek átadtuk a “Zöld Románia 10 lépésben” (Romania verde in 10 pasi) elnevezésű víziós programból származó 10 releváns és alkalmazható intézkedés listáját:
1. A fakitermelésben használt gépek (erdészeti gépek/traktorok, tarlóhántók, csúszómászók, kötélpályák, erdei vasparipák) nyilvántartásba vétele, kizárólag a városházán történő nyilvántartásba vételük előírásával, a CIV és ITP kötelezettség nélkül, tonnatartalomtól függetlenül, az erre vonatkozó rendelkezések alkalmazása alóli mentességgel a 2024-es évre, a román szenátusban megvitatás alatt álló törvénytervezet megfelelő módosításával (2024. január 18-i 3. számú RENDELET);
2. A meghatározott erdészeti műveletek során felhasznált nem közúti üzemanyagokra (dízel és benzin) kivetett úthasználati díjak és jövedéki adók behajtásának feltételeinek megteremtése (21 millió euró becsült költségvetési kiadás);
3. Tekintettel arra, hogy a faanyag súlya nagymértékben változik, és hogy a rakodás helyén - az erdőben - nincs lehetőség a mérlegelésre, javasoljuk, hogy a faanyag és fatermékek közúton történő szállítására 10%-os mérlegelési tűréshatár legyen megengedett;
4. Az AFM rendelkezésére álló környezetvédelmi alapból finanszírozni a tisztításhoz és ritkításhoz (az erdő fennmaradásának biztosítása szempontjából legfontosabb munkálatok) szükséges speciális erdészeti gépek beszerzését;
5. A középületekre vonatkozó azon kötelezettség bevezetése, hogy a felhasznált anyagok legalább 20%-a fából készüljön;
6. A fakitermelési és fakitermelési tevékenységek szétválasztása az állami tulajdonú erdőkben, valamint az állami tulajdonú erdőkben a fakitermelési, fakiválogatási és szállítási tevékenységeket elsősorban magán gazdasági szereplőkkel kell végeztetni, és amennyiben lehetséges, ezeket a szolgáltatásokat 2-4 éves időtartamra szóló szerződéssel, területi alapon kell megszervezni. A fakitermelés gazdasági tevékenység, és a történelem során az állam sokkal lassabban alkalmazkodott a versenypiac igényeihez. Az év elején egyetlen árverésen kell kitermelni az összes faanyagot, és a fűrészárura vonatkozóan hónapokra és mennyiségekre vonatkozó ütemtervet kell közzétenni;
7. A faanyag elszállítása az állami tulajdonban lévő közbirtokossági területekről csak videómegfigyelt tárolókból történjen (a vágott faanyagra való átállás valódi állománygazdálkodási problémát okozott az erdei rakódókon, és értékes faanyagok leértékeléséhez vezetett), és ahol ez nem lehetséges, ott a kitermelés kisebb egységekben történjen, és a faanyagot akkor mérjék, amikor elhagyja az erdő talaját;
8. A szerződést felmondó gazdasági szereplők esetében a 6 hónapos pályázati tilalom büntetésnek eltörlése, de egy olyan büntetés bevezetése, amely a visszatartott biztosíték százalékos arányának fokozatos növeléséből áll, az elmúlt 12 hónapban történt felmondások számától függően. A tisztességes, kiegyensúlyozott és átlátható piac biztosítása érdekében a pályázati biztosíték ideiglenes visszatartásának rendszerét kell bevezetni;
9. Munkacsoport felállítása a biogazdaságról szóló törvény kidolgozására, a körforgásos gazdaság elveit alkalmazva, azzal a céllal, hogy a korlátozó, kényszerítő és gyakran környezeti eredményt nem hozó környezetvédelmi kötelezettségeket olyan működő eszközökké alakítsák át, amelyek lehetővé teszik a faforrások fenntartható kiaknázását és az éghajlatváltozás hatásainak leküzdését (pozitív példák: rugalmas erdők, építőiparban felhasznált faanyag, az erdőterületek jobb kezeléséhez való hozzáférhetőségének növelése; negatív példák: az erdészeti tervek végrehajtásának akadályozása nehézkes és egyenlőtlen környezetvédelmi értékelési eljárásokkal; az erdészeti tervek teljes egészében történő közzététele a Hivatalos Közlönyben, amelyek a nagyközönség számára irreleváns műszaki adatokat tartalmaznak, és amelyeket a közelmúltig a minisztérium honlapján is közzé lehetne tenni);
10. Az erdőkkel szembeni jogsértés elkerülése érdekében javasoljuk, hogy az Országos Erdőállomány-nyilvántartás (NFI) kerüljön át a román kormány Fenntartható Fejlődésért Felelős Főosztályához. Ez biztosítaná a finanszírozást, a program pártatlanságát, és a tárca számára a szükséges információkat az elemzések és jelentések elkészítéséhez, hogy közpolitikákat javasolhasson ezen a területen.
Hangsúlyozzuk, hogy Románia az egyetlen európai ország, ahol az erdészeti ágazat tevékenységét egy titkosszolgálat által kifejlesztett informatikai rendszeren keresztül irányítják, ami számos problémához vezet a gazdasági szereplők saját információikhoz való hozzáférésével vagy a gazdasági magánélet részét képező információk kezelésével kapcsolatban, illetve az informatikai alkalmazások fejlesztésének átláthatóságának hiányához.
Azt is hangsúlyoztuk, hogy az erdészeti ágazat támogatja és ösztönzi a hatékony kommunikációt annak érdekében, hogy az e gazdasági tevékenységben részt vevők valós igényeihez igazodó politikákat támogassuk, és elkerüljük azokat a helyzeteket, amikor a jogszabályok elfogadása bürokratikus szűk keresztmetszetekhez vezet, amelyek nem jelentenek hozzáadott értéket (például az erdészeti tervek Hivatalos Lapban való közzététele – kb. 500 oldal/másolat).
A fa természetes, nemzeti erőforrás, amelynek a romániai üzleti környezet és a helyi közösségek fejlődésének alapját kell képeznie, Románia jelene és jövője érdekében.
Köszönöm az ASFOR igazgatótanácsában ülő kollégáimnak a párbeszédben való részvételüket és közreműködésüket:
IUGAN Octavian, ASFOR alelnök, Bistrita Nasaud kirendeltség elnöke;
MANEA Adriana, ASFOR alelnök, a Valcea-i kirendeltség elnöke;
PANITI Izabella, a brassói kirendeltség elnöke;
ARION Constantin, a Suceavai Fiók elnöke,
GHEORGHE Emil, az Ipari Bizottság elnöke;
STOICA Constantin, a Prahova-i Kirendeltség elnöke;
MOGOS Viorel, az Arad, Timis, Caras-Severin fiók elnöke;
BĂDESCU Novac, a bukaresti kirendeltség elnöke;
TUDOR Ion, a buzaui kirendeltség elnöke;
NADRAG Constantin, a Hunedoara-i kirendeltség elnöke;
DOGARIU Vasile, a neamati kirendeltség elnöke;
FARCAS Ioan, a Gazdasági Bizottság elnöke;
BOGHEAN Petru, az ASFOR főtitkára;
PETRUSE Remus, az ASFOR igazgatótanácsának titkára;
MARGINEANU Viorel, a Képzési Bizottság elnöke;
SBIERA Ioan, tiszteletbeli elnök" - olvasható a Ciprian Dumitru MUSCA, az ASFOR elnöke által aláírt sajtóközleményben.
ASFOR javaslatok a kormány előtt (ASFOR/Fatáj)
2024. február 11. - Romániai Erdészek Szövetsége (ASFOR) irányítóbizottságának küldöttsége Ciprian Dumitru Musc elnök vezetésével február 8-án a Victoria-palotában az erdészeti ágazat teljesítményének javításáról tárgyalt.
Ciprian Dumitru Musca az ASFOR honlapján közzétett sajtóközleményben ismertette a kormánynál folytatott párbeszéd részleteit.
A sajtóközleményt és az egyesület által javasolt 10 intézkedést közöljük:
“A párbeszéd, a konstruktív hozzáállás, a kitartás és a racionális kommunikáció, amely valós érveken alapul, mindenféle rejtett szándék nélkül, azok az eszközök, amelyeket az ASFOR az erdészeti szakma jogos érdekeinek előmozdítására használ.
Mindig is törődtünk ezekkel a dolgokkal, és a közpolitikákban tükröződő eredmények megerősítik, hogy jó úton járunk. Igaz, a döntéshozók reakciójának sebessége nem túl gyors – néha nagyon lassú is lehet -, de az építkezést fontosabbnak tartjuk, mint a rombolást, a botrányt vagy a szidalmazást.
A “kályhakedvezmény” túljutott a nyilvános vita első szakaszán.
Az ASFOR képviselői 2024. február 8-án, szerdán két, a romániai erdészeti ágazat jelene és jövője szempontjából fontos hivatalos találkozón vettek részt.
Először is részt vettünk a “Rabla pentru sobe” program nyilvános vitáján. Egy olyan program, amelyet az ASFOR kezdeményezett, támogatott és népszerűsített, és amely mostanra a jogalkotási folyamat utolsó szakaszába ért.
Ez a program korszerű, hatékony, környezetbarát és nagy hatásfokú fafűtési rendszerek magánszemélyek általi megvásárlását finanszírozza. Ez kevesebb tűzifa fogyasztást, kényelmesebb fűtést jelent a vidéki területeken és tisztább környezetet.
10 releváns intézkedés a romániai erdészeti ágazat javára
Ugyanezen a napon az ASFOR igazgatótanácsának tagjait a román kormányban fogadta Marcel Ciolacu miniszterelnök csapata: Mihaela Frasineanu és Daniel Botanoiu, a román miniszterelnöki kancellária államtanácsosai.
Széleskörű és konstruktív megbeszélést folytattunk, és ebből az alkalomból a miniszterelnöknek átadtuk a “Zöld Románia 10 lépésben” (Romania verde in 10 pasi) elnevezésű víziós programból származó 10 releváns és alkalmazható intézkedés listáját:
1. A fakitermelésben használt gépek (erdészeti gépek/traktorok, tarlóhántók, csúszómászók, kötélpályák, erdei vasparipák) nyilvántartásba vétele, kizárólag a városházán történő nyilvántartásba vételük előírásával, a CIV és ITP kötelezettség nélkül, tonnatartalomtól függetlenül, az erre vonatkozó rendelkezések alkalmazása alóli mentességgel a 2024-es évre, a román szenátusban megvitatás alatt álló törvénytervezet megfelelő módosításával (2024. január 18-i 3. számú RENDELET);
2. A meghatározott erdészeti műveletek során felhasznált nem közúti üzemanyagokra (dízel és benzin) kivetett úthasználati díjak és jövedéki adók behajtásának feltételeinek megteremtése (21 millió euró becsült költségvetési kiadás);
3. Tekintettel arra, hogy a faanyag súlya nagymértékben változik, és hogy a rakodás helyén - az erdőben - nincs lehetőség a mérlegelésre, javasoljuk, hogy a faanyag és fatermékek közúton történő szállítására 10%-os mérlegelési tűréshatár legyen megengedett;
4. Az AFM rendelkezésére álló környezetvédelmi alapból finanszírozni a tisztításhoz és ritkításhoz (az erdő fennmaradásának biztosítása szempontjából legfontosabb munkálatok) szükséges speciális erdészeti gépek beszerzését;
5. A középületekre vonatkozó azon kötelezettség bevezetése, hogy a felhasznált anyagok legalább 20%-a fából készüljön;
6. A fakitermelési és fakitermelési tevékenységek szétválasztása az állami tulajdonú erdőkben, valamint az állami tulajdonú erdőkben a fakitermelési, fakiválogatási és szállítási tevékenységeket elsősorban magán gazdasági szereplőkkel kell végeztetni, és amennyiben lehetséges, ezeket a szolgáltatásokat 2-4 éves időtartamra szóló szerződéssel, területi alapon kell megszervezni. A fakitermelés gazdasági tevékenység, és a történelem során az állam sokkal lassabban alkalmazkodott a versenypiac igényeihez. Az év elején egyetlen árverésen kell kitermelni az összes faanyagot, és a fűrészárura vonatkozóan hónapokra és mennyiségekre vonatkozó ütemtervet kell közzétenni;
7. A faanyag elszállítása az állami tulajdonban lévő közbirtokossági területekről csak videómegfigyelt tárolókból történjen (a vágott faanyagra való átállás valódi állománygazdálkodási problémát okozott az erdei rakódókon, és értékes faanyagok leértékeléséhez vezetett), és ahol ez nem lehetséges, ott a kitermelés kisebb egységekben történjen, és a faanyagot akkor mérjék, amikor elhagyja az erdő talaját;
8. A szerződést felmondó gazdasági szereplők esetében a 6 hónapos pályázati tilalom büntetésnek eltörlése, de egy olyan büntetés bevezetése, amely a visszatartott biztosíték százalékos arányának fokozatos növeléséből áll, az elmúlt 12 hónapban történt felmondások számától függően. A tisztességes, kiegyensúlyozott és átlátható piac biztosítása érdekében a pályázati biztosíték ideiglenes visszatartásának rendszerét kell bevezetni;
9. Munkacsoport felállítása a biogazdaságról szóló törvény kidolgozására, a körforgásos gazdaság elveit alkalmazva, azzal a céllal, hogy a korlátozó, kényszerítő és gyakran környezeti eredményt nem hozó környezetvédelmi kötelezettségeket olyan működő eszközökké alakítsák át, amelyek lehetővé teszik a faforrások fenntartható kiaknázását és az éghajlatváltozás hatásainak leküzdését (pozitív példák: rugalmas erdők, építőiparban felhasznált faanyag, az erdőterületek jobb kezeléséhez való hozzáférhetőségének növelése; negatív példák: az erdészeti tervek végrehajtásának akadályozása nehézkes és egyenlőtlen környezetvédelmi értékelési eljárásokkal; az erdészeti tervek teljes egészében történő közzététele a Hivatalos Közlönyben, amelyek a nagyközönség számára irreleváns műszaki adatokat tartalmaznak, és amelyeket a közelmúltig a minisztérium honlapján is közzé lehetne tenni);
10. Az erdőkkel szembeni jogsértés elkerülése érdekében javasoljuk, hogy az Országos Erdőállomány-nyilvántartás (NFI) kerüljön át a román kormány Fenntartható Fejlődésért Felelős Főosztályához. Ez biztosítaná a finanszírozást, a program pártatlanságát, és a tárca számára a szükséges információkat az elemzések és jelentések elkészítéséhez, hogy közpolitikákat javasolhasson ezen a területen.
Hangsúlyozzuk, hogy Románia az egyetlen európai ország, ahol az erdészeti ágazat tevékenységét egy titkosszolgálat által kifejlesztett informatikai rendszeren keresztül irányítják, ami számos problémához vezet a gazdasági szereplők saját információikhoz való hozzáférésével vagy a gazdasági magánélet részét képező információk kezelésével kapcsolatban, illetve az informatikai alkalmazások fejlesztésének átláthatóságának hiányához.
Azt is hangsúlyoztuk, hogy az erdészeti ágazat támogatja és ösztönzi a hatékony kommunikációt annak érdekében, hogy az e gazdasági tevékenységben részt vevők valós igényeihez igazodó politikákat támogassuk, és elkerüljük azokat a helyzeteket, amikor a jogszabályok elfogadása bürokratikus szűk keresztmetszetekhez vezet, amelyek nem jelentenek hozzáadott értéket (például az erdészeti tervek Hivatalos Lapban való közzététele – kb. 500 oldal/másolat).
A fa természetes, nemzeti erőforrás, amelynek a romániai üzleti környezet és a helyi közösségek fejlődésének alapját kell képeznie, Románia jelene és jövője érdekében.
Köszönöm az ASFOR igazgatótanácsában ülő kollégáimnak a párbeszédben való részvételüket és közreműködésüket:
IUGAN Octavian, ASFOR alelnök, Bistrita Nasaud kirendeltség elnöke;
MANEA Adriana, ASFOR alelnök, a Valcea-i kirendeltség elnöke;
PANITI Izabella, a brassói kirendeltség elnöke;
ARION Constantin, a Suceavai Fiók elnöke,
GHEORGHE Emil, az Ipari Bizottság elnöke;
STOICA Constantin, a Prahova-i Kirendeltség elnöke;
MOGOS Viorel, az Arad, Timis, Caras-Severin fiók elnöke;
BĂDESCU Novac, a bukaresti kirendeltség elnöke;
TUDOR Ion, a buzaui kirendeltség elnöke;
NADRAG Constantin, a Hunedoara-i kirendeltség elnöke;
DOGARIU Vasile, a neamati kirendeltség elnöke;
FARCAS Ioan, a Gazdasági Bizottság elnöke;
BOGHEAN Petru, az ASFOR főtitkára;
PETRUSE Remus, az ASFOR igazgatótanácsának titkára;
MARGINEANU Viorel, a Képzési Bizottság elnöke;
SBIERA Ioan, tiszteletbeli elnök" - olvasható a Ciprian Dumitru MUSCA, az ASFOR elnöke által aláírt sajtóközleményben.
ASFOR javaslatok a kormány előtt (ASFOR/Fatáj)
2024. február 11. - Romániai Erdészek Szövetsége (ASFOR) irányítóbizottságának küldöttsége Ciprian Dumitru Musc elnök vezetésével február 8-án a Victoria-palotában az erdészeti ágazat teljesítményének javításáról tárgyalt.
Ciprian Dumitru Musca az ASFOR honlapján közzétett sajtóközleményben ismertette a kormánynál folytatott párbeszéd részleteit.
A sajtóközleményt és az egyesület által javasolt 10 intézkedést közöljük:
“A párbeszéd, a konstruktív hozzáállás, a kitartás és a racionális kommunikáció, amely valós érveken alapul, mindenféle rejtett szándék nélkül, azok az eszközök, amelyeket az ASFOR az erdészeti szakma jogos érdekeinek előmozdítására használ.
Mindig is törődtünk ezekkel a dolgokkal, és a közpolitikákban tükröződő eredmények megerősítik, hogy jó úton járunk. Igaz, a döntéshozók reakciójának sebessége nem túl gyors – néha nagyon lassú is lehet -, de az építkezést fontosabbnak tartjuk, mint a rombolást, a botrányt vagy a szidalmazást.
A “kályhakedvezmény” túljutott a nyilvános vita első szakaszán.
Az ASFOR képviselői 2024. február 8-án, szerdán két, a romániai erdészeti ágazat jelene és jövője szempontjából fontos hivatalos találkozón vettek részt.
Először is részt vettünk a “Rabla pentru sobe” program nyilvános vitáján. Egy olyan program, amelyet az ASFOR kezdeményezett, támogatott és népszerűsített, és amely mostanra a jogalkotási folyamat utolsó szakaszába ért.
Ez a program korszerű, hatékony, környezetbarát és nagy hatásfokú fafűtési rendszerek magánszemélyek általi megvásárlását finanszírozza. Ez kevesebb tűzifa fogyasztást, kényelmesebb fűtést jelent a vidéki területeken és tisztább környezetet.
10 releváns intézkedés a romániai erdészeti ágazat javára
Ugyanezen a napon az ASFOR igazgatótanácsának tagjait a román kormányban fogadta Marcel Ciolacu miniszterelnök csapata: Mihaela Frasineanu és Daniel Botanoiu, a román miniszterelnöki kancellária államtanácsosai.
Széleskörű és konstruktív megbeszélést folytattunk, és ebből az alkalomból a miniszterelnöknek átadtuk a “Zöld Románia 10 lépésben” (Romania verde in 10 pasi) elnevezésű víziós programból származó 10 releváns és alkalmazható intézkedés listáját:
1. A fakitermelésben használt gépek (erdészeti gépek/traktorok, tarlóhántók, csúszómászók, kötélpályák, erdei vasparipák) nyilvántartásba vétele, kizárólag a városházán történő nyilvántartásba vételük előírásával, a CIV és ITP kötelezettség nélkül, tonnatartalomtól függetlenül, az erre vonatkozó rendelkezések alkalmazása alóli mentességgel a 2024-es évre, a román szenátusban megvitatás alatt álló törvénytervezet megfelelő módosításával (2024. január 18-i 3. számú RENDELET);
2. A meghatározott erdészeti műveletek során felhasznált nem közúti üzemanyagokra (dízel és benzin) kivetett úthasználati díjak és jövedéki adók behajtásának feltételeinek megteremtése (21 millió euró becsült költségvetési kiadás);
3. Tekintettel arra, hogy a faanyag súlya nagymértékben változik, és hogy a rakodás helyén - az erdőben - nincs lehetőség a mérlegelésre, javasoljuk, hogy a faanyag és fatermékek közúton történő szállítására 10%-os mérlegelési tűréshatár legyen megengedett;
4. Az AFM rendelkezésére álló környezetvédelmi alapból finanszírozni a tisztításhoz és ritkításhoz (az erdő fennmaradásának biztosítása szempontjából legfontosabb munkálatok) szükséges speciális erdészeti gépek beszerzését;
5. A középületekre vonatkozó azon kötelezettség bevezetése, hogy a felhasznált anyagok legalább 20%-a fából készüljön;
6. A fakitermelési és fakitermelési tevékenységek szétválasztása az állami tulajdonú erdőkben, valamint az állami tulajdonú erdőkben a fakitermelési, fakiválogatási és szállítási tevékenységeket elsősorban magán gazdasági szereplőkkel kell végeztetni, és amennyiben lehetséges, ezeket a szolgáltatásokat 2-4 éves időtartamra szóló szerződéssel, területi alapon kell megszervezni. A fakitermelés gazdasági tevékenység, és a történelem során az állam sokkal lassabban alkalmazkodott a versenypiac igényeihez. Az év elején egyetlen árverésen kell kitermelni az összes faanyagot, és a fűrészárura vonatkozóan hónapokra és mennyiségekre vonatkozó ütemtervet kell közzétenni;
7. A faanyag elszállítása az állami tulajdonban lévő közbirtokossági területekről csak videómegfigyelt tárolókból történjen (a vágott faanyagra való átállás valódi állománygazdálkodási problémát okozott az erdei rakódókon, és értékes faanyagok leértékeléséhez vezetett), és ahol ez nem lehetséges, ott a kitermelés kisebb egységekben történjen, és a faanyagot akkor mérjék, amikor elhagyja az erdő talaját;
8. A szerződést felmondó gazdasági szereplők esetében a 6 hónapos pályázati tilalom büntetésnek eltörlése, de egy olyan büntetés bevezetése, amely a visszatartott biztosíték százalékos arányának fokozatos növeléséből áll, az elmúlt 12 hónapban történt felmondások számától függően. A tisztességes, kiegyensúlyozott és átlátható piac biztosítása érdekében a pályázati biztosíték ideiglenes visszatartásának rendszerét kell bevezetni;
9. Munkacsoport felállítása a biogazdaságról szóló törvény kidolgozására, a körforgásos gazdaság elveit alkalmazva, azzal a céllal, hogy a korlátozó, kényszerítő és gyakran környezeti eredményt nem hozó környezetvédelmi kötelezettségeket olyan működő eszközökké alakítsák át, amelyek lehetővé teszik a faforrások fenntartható kiaknázását és az éghajlatváltozás hatásainak leküzdését (pozitív példák: rugalmas erdők, építőiparban felhasznált faanyag, az erdőterületek jobb kezeléséhez való hozzáférhetőségének növelése; negatív példák: az erdészeti tervek végrehajtásának akadályozása nehézkes és egyenlőtlen környezetvédelmi értékelési eljárásokkal; az erdészeti tervek teljes egészében történő közzététele a Hivatalos Közlönyben, amelyek a nagyközönség számára irreleváns műszaki adatokat tartalmaznak, és amelyeket a közelmúltig a minisztérium honlapján is közzé lehetne tenni);
10. Az erdőkkel szembeni jogsértés elkerülése érdekében javasoljuk, hogy az Országos Erdőállomány-nyilvántartás (NFI) kerüljön át a román kormány Fenntartható Fejlődésért Felelős Főosztályához. Ez biztosítaná a finanszírozást, a program pártatlanságát, és a tárca számára a szükséges információkat az elemzések és jelentések elkészítéséhez, hogy közpolitikákat javasolhasson ezen a területen.
Hangsúlyozzuk, hogy Románia az egyetlen európai ország, ahol az erdészeti ágazat tevékenységét egy titkosszolgálat által kifejlesztett informatikai rendszeren keresztül irányítják, ami számos problémához vezet a gazdasági szereplők saját információikhoz való hozzáférésével vagy a gazdasági magánélet részét képező információk kezelésével kapcsolatban, illetve az informatikai alkalmazások fejlesztésének átláthatóságának hiányához.
Azt is hangsúlyoztuk, hogy az erdészeti ágazat támogatja és ösztönzi a hatékony kommunikációt annak érdekében, hogy az e gazdasági tevékenységben részt vevők valós igényeihez igazodó politikákat támogassuk, és elkerüljük azokat a helyzeteket, amikor a jogszabályok elfogadása bürokratikus szűk keresztmetszetekhez vezet, amelyek nem jelentenek hozzáadott értéket (például az erdészeti tervek Hivatalos Lapban való közzététele – kb. 500 oldal/másolat).
A fa természetes, nemzeti erőforrás, amelynek a romániai üzleti környezet és a helyi közösségek fejlődésének alapját kell képeznie, Románia jelene és jövője érdekében.
Köszönöm az ASFOR igazgatótanácsában ülő kollégáimnak a párbeszédben való részvételüket és közreműködésüket:
IUGAN Octavian, ASFOR alelnök, Bistrita Nasaud kirendeltség elnöke;
MANEA Adriana, ASFOR alelnök, a Valcea-i kirendeltség elnöke;
PANITI Izabella, a brassói kirendeltség elnöke;
ARION Constantin, a Suceavai Fiók elnöke,
GHEORGHE Emil, az Ipari Bizottság elnöke;
STOICA Constantin, a Prahova-i Kirendeltség elnöke;
MOGOS Viorel, az Arad, Timis, Caras-Severin fiók elnöke;
BĂDESCU Novac, a bukaresti kirendeltség elnöke;
TUDOR Ion, a buzaui kirendeltség elnöke;
NADRAG Constantin, a Hunedoara-i kirendeltség elnöke;
DOGARIU Vasile, a neamati kirendeltség elnöke;
FARCAS Ioan, a Gazdasági Bizottság elnöke;
BOGHEAN Petru, az ASFOR főtitkára;
PETRUSE Remus, az ASFOR igazgatótanácsának titkára;
MARGINEANU Viorel, a Képzési Bizottság elnöke;
SBIERA Ioan, tiszteletbeli elnök" - olvasható a Ciprian Dumitru MUSCA, az ASFOR elnöke által aláírt sajtóközleményben.
ASFOR javaslatok a kormány előtt (ASFOR/Fatáj)
2024. február 11. - Romániai Erdészek Szövetsége (ASFOR) irányítóbizottságának küldöttsége Ciprian Dumitru Musc elnök vezetésével február 8-án a Victoria-palotában az erdészeti ágazat teljesítményének javításáról tárgyalt.
Ciprian Dumitru Musca az ASFOR honlapján közzétett sajtóközleményben ismertette a kormánynál folytatott párbeszéd részleteit.
A sajtóközleményt és az egyesület által javasolt 10 intézkedést közöljük:
“A párbeszéd, a konstruktív hozzáállás, a kitartás és a racionális kommunikáció, amely valós érveken alapul, mindenféle rejtett szándék nélkül, azok az eszközök, amelyeket az ASFOR az erdészeti szakma jogos érdekeinek előmozdítására használ.
Mindig is törődtünk ezekkel a dolgokkal, és a közpolitikákban tükröződő eredmények megerősítik, hogy jó úton járunk. Igaz, a döntéshozók reakciójának sebessége nem túl gyors – néha nagyon lassú is lehet -, de az építkezést fontosabbnak tartjuk, mint a rombolást, a botrányt vagy a szidalmazást.
A “kályhakedvezmény” túljutott a nyilvános vita első szakaszán.
Az ASFOR képviselői 2024. február 8-án, szerdán két, a romániai erdészeti ágazat jelene és jövője szempontjából fontos hivatalos találkozón vettek részt.
Először is részt vettünk a “Rabla pentru sobe” program nyilvános vitáján. Egy olyan program, amelyet az ASFOR kezdeményezett, támogatott és népszerűsített, és amely mostanra a jogalkotási folyamat utolsó szakaszába ért.
Ez a program korszerű, hatékony, környezetbarát és nagy hatásfokú fafűtési rendszerek magánszemélyek általi megvásárlását finanszírozza. Ez kevesebb tűzifa fogyasztást, kényelmesebb fűtést jelent a vidéki területeken és tisztább környezetet.
10 releváns intézkedés a romániai erdészeti ágazat javára
Ugyanezen a napon az ASFOR igazgatótanácsának tagjait a román kormányban fogadta Marcel Ciolacu miniszterelnök csapata: Mihaela Frasineanu és Daniel Botanoiu, a román miniszterelnöki kancellária államtanácsosai.
Széleskörű és konstruktív megbeszélést folytattunk, és ebből az alkalomból a miniszterelnöknek átadtuk a “Zöld Románia 10 lépésben” (Romania verde in 10 pasi) elnevezésű víziós programból származó 10 releváns és alkalmazható intézkedés listáját:
1. A fakitermelésben használt gépek (erdészeti gépek/traktorok, tarlóhántók, csúszómászók, kötélpályák, erdei vasparipák) nyilvántartásba vétele, kizárólag a városházán történő nyilvántartásba vételük előírásával, a CIV és ITP kötelezettség nélkül, tonnatartalomtól függetlenül, az erre vonatkozó rendelkezések alkalmazása alóli mentességgel a 2024-es évre, a román szenátusban megvitatás alatt álló törvénytervezet megfelelő módosításával (2024. január 18-i 3. számú RENDELET);
2. A meghatározott erdészeti műveletek során felhasznált nem közúti üzemanyagokra (dízel és benzin) kivetett úthasználati díjak és jövedéki adók behajtásának feltételeinek megteremtése (21 millió euró becsült költségvetési kiadás);
3. Tekintettel arra, hogy a faanyag súlya nagymértékben változik, és hogy a rakodás helyén - az erdőben - nincs lehetőség a mérlegelésre, javasoljuk, hogy a faanyag és fatermékek közúton történő szállítására 10%-os mérlegelési tűréshatár legyen megengedett;
4. Az AFM rendelkezésére álló környezetvédelmi alapból finanszírozni a tisztításhoz és ritkításhoz (az erdő fennmaradásának biztosítása szempontjából legfontosabb munkálatok) szükséges speciális erdészeti gépek beszerzését;
5. A középületekre vonatkozó azon kötelezettség bevezetése, hogy a felhasznált anyagok legalább 20%-a fából készüljön;
6. A fakitermelési és fakitermelési tevékenységek szétválasztása az állami tulajdonú erdőkben, valamint az állami tulajdonú erdőkben a fakitermelési, fakiválogatási és szállítási tevékenységeket elsősorban magán gazdasági szereplőkkel kell végeztetni, és amennyiben lehetséges, ezeket a szolgáltatásokat 2-4 éves időtartamra szóló szerződéssel, területi alapon kell megszervezni. A fakitermelés gazdasági tevékenység, és a történelem során az állam sokkal lassabban alkalmazkodott a versenypiac igényeihez. Az év elején egyetlen árverésen kell kitermelni az összes faanyagot, és a fűrészárura vonatkozóan hónapokra és mennyiségekre vonatkozó ütemtervet kell közzétenni;
7. A faanyag elszállítása az állami tulajdonban lévő közbirtokossági területekről csak videómegfigyelt tárolókból történjen (a vágott faanyagra való átállás valódi állománygazdálkodási problémát okozott az erdei rakódókon, és értékes faanyagok leértékeléséhez vezetett), és ahol ez nem lehetséges, ott a kitermelés kisebb egységekben történjen, és a faanyagot akkor mérjék, amikor elhagyja az erdő talaját;
8. A szerződést felmondó gazdasági szereplők esetében a 6 hónapos pályázati tilalom büntetésnek eltörlése, de egy olyan büntetés bevezetése, amely a visszatartott biztosíték százalékos arányának fokozatos növeléséből áll, az elmúlt 12 hónapban történt felmondások számától függően. A tisztességes, kiegyensúlyozott és átlátható piac biztosítása érdekében a pályázati biztosíték ideiglenes visszatartásának rendszerét kell bevezetni;
9. Munkacsoport felállítása a biogazdaságról szóló törvény kidolgozására, a körforgásos gazdaság elveit alkalmazva, azzal a céllal, hogy a korlátozó, kényszerítő és gyakran környezeti eredményt nem hozó környezetvédelmi kötelezettségeket olyan működő eszközökké alakítsák át, amelyek lehetővé teszik a faforrások fenntartható kiaknázását és az éghajlatváltozás hatásainak leküzdését (pozitív példák: rugalmas erdők, építőiparban felhasznált faanyag, az erdőterületek jobb kezeléséhez való hozzáférhetőségének növelése; negatív példák: az erdészeti tervek végrehajtásának akadályozása nehézkes és egyenlőtlen környezetvédelmi értékelési eljárásokkal; az erdészeti tervek teljes egészében történő közzététele a Hivatalos Közlönyben, amelyek a nagyközönség számára irreleváns műszaki adatokat tartalmaznak, és amelyeket a közelmúltig a minisztérium honlapján is közzé lehetne tenni);
10. Az erdőkkel szembeni jogsértés elkerülése érdekében javasoljuk, hogy az Országos Erdőállomány-nyilvántartás (NFI) kerüljön át a román kormány Fenntartható Fejlődésért Felelős Főosztályához. Ez biztosítaná a finanszírozást, a program pártatlanságát, és a tárca számára a szükséges információkat az elemzések és jelentések elkészítéséhez, hogy közpolitikákat javasolhasson ezen a területen.
Hangsúlyozzuk, hogy Románia az egyetlen európai ország, ahol az erdészeti ágazat tevékenységét egy titkosszolgálat által kifejlesztett informatikai rendszeren keresztül irányítják, ami számos problémához vezet a gazdasági szereplők saját információikhoz való hozzáférésével vagy a gazdasági magánélet részét képező információk kezelésével kapcsolatban, illetve az informatikai alkalmazások fejlesztésének átláthatóságának hiányához.
Azt is hangsúlyoztuk, hogy az erdészeti ágazat támogatja és ösztönzi a hatékony kommunikációt annak érdekében, hogy az e gazdasági tevékenységben részt vevők valós igényeihez igazodó politikákat támogassuk, és elkerüljük azokat a helyzeteket, amikor a jogszabályok elfogadása bürokratikus szűk keresztmetszetekhez vezet, amelyek nem jelentenek hozzáadott értéket (például az erdészeti tervek Hivatalos Lapban való közzététele – kb. 500 oldal/másolat).
A fa természetes, nemzeti erőforrás, amelynek a romániai üzleti környezet és a helyi közösségek fejlődésének alapját kell képeznie, Románia jelene és jövője érdekében.
Köszönöm az ASFOR igazgatótanácsában ülő kollégáimnak a párbeszédben való részvételüket és közreműködésüket:
IUGAN Octavian, ASFOR alelnök, Bistrita Nasaud kirendeltség elnöke;
MANEA Adriana, ASFOR alelnök, a Valcea-i kirendeltség elnöke;
PANITI Izabella, a brassói kirendeltség elnöke;
ARION Constantin, a Suceavai Fiók elnöke,
GHEORGHE Emil, az Ipari Bizottság elnöke;
STOICA Constantin, a Prahova-i Kirendeltség elnöke;
MOGOS Viorel, az Arad, Timis, Caras-Severin fiók elnöke;
BĂDESCU Novac, a bukaresti kirendeltség elnöke;
TUDOR Ion, a buzaui kirendeltség elnöke;
NADRAG Constantin, a Hunedoara-i kirendeltség elnöke;
DOGARIU Vasile, a neamati kirendeltség elnöke;
FARCAS Ioan, a Gazdasági Bizottság elnöke;
BOGHEAN Petru, az ASFOR főtitkára;
PETRUSE Remus, az ASFOR igazgatótanácsának titkára;
MARGINEANU Viorel, a Képzési Bizottság elnöke;
SBIERA Ioan, tiszteletbeli elnök" - olvasható a Ciprian Dumitru MUSCA, az ASFOR elnöke által aláírt sajtóközleményben.