A terepmotorosok és quadosok által okozott természeti károk megelőzésének és a társadalmi feszültség csökkentésének alapvető követelménye a rendszámhasználatának kötelezővé tétele. A jövőben nem lesz azonosíthatatlan kétkerekű, és kibővítik a rendszámot kapó quadok körét is. Idén január 1-től rendszámkötelessé válik a négykerekű motorkerékpárnak definiált, azaz 50 köbcenti feletti quad. 2009 május elsejétől lép életbe a négykerekű segédmotoros kerékpár, vagyis az 50 köbcenti alatti quadok rendszámkötelezettsége.
A négykerekű gépek azonban - a közúti közlekedésre való megfelelésének figyelembevételével – csak sebességkorlátozással közlekedhetnek majd közúton. A közlekedési tárcának kell meghatározni, milyen feltételekkel és korlátozásokkal vehetnek részt a közúti forgalomban – mondta el Herczeg Zoltán, a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium vezető tanácsosa.
A magánút is közútnak minősül mindaddig, amíg nem jelzik vagy nem zárják le. Mivel a földhivatalnál is be kell jelenteni, a tulajdonviszonyok tisztázhatók, visszakereshetők. Több kezdeményezés van arra, hogy legyenek olyan, önkormányzati, állami kezelésű utakat, amelyeket zavartalanul használhatnak a motorosok. Ha lesznek kijelölt utvonalak, és a motorosok betartják a szabályokat, elejét lehet venni az akár bűncselekmény kategóriájába tartozó eseteknek.
Önkorlátozás
Előrelépés a szabályozásban, hogy a védett természeti területen való engedély nélküli közlekedés szankcionálására is bevezetik az objektív felelősség elvét: ha az elkövető kiléte nem állapítható meg, a jármű tulajdonosa is számon kérhető lesz. A bírság összege visszatartó erővel bír: 100 ezer forintra büntetik azt, aki védett vagy fokozottan védett természeti területen letér az engedélyezett közlekedési útról. A bírság 150 ezer forint, ha engedély nélkül hajt be valaki védett természeti területre, és 300 ezer forint a büntetés, ha ezt fokozottan védett területen teszi. Mindennek azonban előfeltétele a rendszám.
A két- és négykerekű gépekkel elkövetett természetkárosítások számának csökkentése, megszüntetése a célja az Enduró Terepmotorosok Baráti Egyesületének is. Ennek érdekében az egyesület az illetékes hatóságokkal, tulajdonosokkal egyeztetve útvonalakat jelöl ki, amelyeket a természetvédelmi területeket elkerülve jelölnek ki. A tagoknak alapkövetelmény az enduró FIM gumi és a hangtompító dob használata, valamint a motorra fel kell ragasztani az egyesületi azonosító számot.
Egyre erősebb a gyűlölet
A nyáron történt gyilkossági kísérlet, a hétvégi haláleset, az egyre gyakoribb és erősebb ellenségeskedés ellenére hivatalos részről semmilyen kezdeményezés nem történt a kultúrált quadozás körülményeinek megteremtésére – mondta el a FigyelőNetnek az évek óta quadozó Nagyfefa. A tragédiák és bűncselekmények ugyanis nem a párbeszédet indítják el, hanem a gyűlöletet erősítik.
A négykerekű motorosok attól félnek, ha a problémát továbbra is megpróbálják a szőnyeg alá söpörni, olyan indulatok szabadulnak el, és olyan mély lesz a szakadék, amit nem lehet majd helyrehozni. Szerintük a gond a szabályozás hiányával kezdődik, hogy a quadokat nem engedik rendszámozni. A szabályok szigorításával bezárult az a korábbi lehetőség, hogy a quadok mezőgazdasági rendszámot kaphattak. A dokumentum névre szólt, így a tulajdonos azonosítható volt.
Szabályozás
Sok quad korlátozás nélkül, autópályán is használható motorkerékpárként kapott rendszámot 2004-ig. Ezeket a gépeket mostanában viszik újra műszaki vizsgára, ahol korlátozzák a használatukat: ezután már csak földútra mehetnek. Az érdekvédő szerint a probléma nem a korlátozással, hanem a kivitelezéssel van. Szükség van a szabályozásra, de ez nem csak abból áll, hogy felemelik a bírságok összegét – fogalmazott Nagyfefa.
Nyilván sokakat zavar a zúgó motorhang, amit meg lehet érteni, viszont az erdőn át vezető közúton a kresz szabályai érvényesek. Azt szeretnék elérni, ha kijelölt utakon, rendszámozott gépekkel, halkított kipufogóval, megfelelő kerekekkel lehetne közlekedni. A motorosok készen állnak a párbeszédre, de mindenekelőtt rendszámot kérnek: a regisztrálás után szigorú ellenőrzéssel könnyebben és hatékonyabban lehetne rendet tenni.
Tilosban járnak a rendőrök is?
Elképzelhetetlen, hogy miért okoz egy erdei útban nagyobb kárt egy négyszáz kilós, vastag gumikkal felszerelt négykerekű, mint a többtonnás, fatörzseket szállító teherautók, vagy az erdészet terepjárói – fogalmazott Nagyfefa. Probléma azokkal van, akik az együttélés alapvető szabályait is felrúgják. A quadosok önkéntes segítségüket is felajánlják: szívesen vállalkoznának egy-egy erdei munkára, nehéz terepen végzett mentési feladatokra, árvízvédelmi feladatokra.
Nehéz terepen sok nyugati országban használnak quadot ezekre a feladatokra. Járőrszolgálatot is vállalnának, akárcsak a domonyvölgyi quados rendőrök, akiknek járműve a mai szabályozás szerint illegális – tette hozzá.