Nem jelent lényegi újdonságot az sem, hogy a támogatások teljesen függetlenednek a termeléstől, hiszen ez a közösségi agrárpolitika (KAP) reformja miatt már 2007-ben megkezdődött, és a még két részből álló támogatás nemzeti részében maradt meg a termeléshez kötött rész. Az SAPS-hányadot viszont úgy állapítják meg, hogy adott gazdálkodó mekkora területtel jelentkezett be a kifizető ügynökséghez. Nem jelent változást az sem, hogy a keresztmegfeleltetés (cross compliance) fokozatosan hatályba lép 2009-től.
Az agrárközgazdászok szerint lényeges különbség a két rendszer között, hogy az SPS-tá-mogatás szerzett jogon alapul. Az agrárüzemek számára az áttérés évében megállapított és kiosztott vagyoni értékű jogosultságok „aktiválásával" (földhasználattal) hívható le. Mivel a jogosultságok száma korlátozott, azok birtoklása alapvetően befolyásolja a gazdálkodók vagyoni helyzetét, tevékenységük jövedelmezőségét.
Az egyes nemzetek támogatási rendszereiben lehetnek eltérések. Magyarországon az SPS-támogatási jogosultságok két összetevőből állnak majd. Az egyik a regionális komponens, amely minden, az áttérés évében bejelentkező, a jogosultsági kritériumoknak megfelelő, jogosult földterülettel rendelkező földhasználót megillet.
A másik a kiegészítő komponens, amivel az üzemek között különbséget lehet tenni. A differenciálás, a termeléstől függetlenített nemzeti támogatási jogosultságok, valamint a cukorrépa-, továbbá zöldség- és gyümölcstermelőknek fizetett kompenzációk alapján történik. A kiegészítő komponens gyakorlatilag ezek folytonossága lesz, vagyis a nemzeti kiegészítő támogatások átalakulnak brüsszeli forrásból finanszírozott támogatássá, az SPS-támogatás részévé válnak. Nálunk a bázis jogosultságok a 2006-os nemzeti kiegészítő támogatási jogosultságokból származnának. Az SAPS-támogatással összevetve
ez értelemszerűen az uniós forrásokon belüli átcsoportosítást jelent az állattenyésztés (a szarvasmarha- és juhtartók, az esetek egy részében már csak volt állattartók) javára. Példánk az FVM-modell számításait figyelembe véve, egy működő gazdaság támogatási mérlegét tartalmazza. (Cz. P.)
A fenti egy (2006-ban) állatokat tartó gazdaság példája. Az SPS-támogatás lehívásához ma és a jövőben egyetlen bikát sem kell hizlalnia, és egyetlen csepp tejet sem kell termelnie. Egy ugyanekkora földterülettel rendelkező, de 2006-ban állatokat nem tartó gazdaság 2010-ben 46 444 euró SPS-támogatásra lenne jogosult, szemben az 50 220 euró SAPS-támogatással (nemzeti támogatások nélkül). Ha ez utóbbi üzem 2010-től 50 bikát hizlalna és/vagy ezer tonna tejet termelne, akkor is csak 46 444 euró SPS-támogatást vehetne fel.
2006-os állapot:
300 hektár normatív támogatást élvező növényre (GOFR) SAPS- és nemzeti kiegészítő támogatás jár, 50 hektár gyepterületre SAPS-támogatás, -1000 tonna tejkvótára (2007. március 31.) nemzeti kiegészítő támogatás, - 50 egyed támogatásra jogosult hízott bikára nemzeti kiegészítő támogatás.
• 2010-es állapot:
220 hektár szántóterület (80 hektár bérelt terület 2007-2009 között visszakerült a bérbeadóhoz) 50 hektár gyepterület.
AZ SAPS-TÁMOGATÁS KISZÁMÍTÁSA:
Jogosult terület (ha) x fajlagos támogatás (euró/ha): 270 x 186 = 50 220 euró (nemzeti támogatás nélkül) EU-forrásból finanszírozott SAPS (2010): 50 220 euró.
SPS-TÁMOGATÁSI JOGOSULTSÁG MEGÁLLAPÍTÁSA:
Jogosult terület (ha) x fajlagos támogatás (euró/hektár)
Regionális komponens (2013): 270 x 153,4 = 41 418 euró
Történelmi komponens elemei (2013):
300 x 83,1 =24 930 euró
1000 tonna tej x 49,8 euró/tonna = 49 800 euró
50 egyed hízott bika x 213,3 euró/egyed = 10 665 euró
Mindösszesen: 126 813
Egységnyi támogatási jogosultságok névértéke (2013);
126 813 euró/270 hektár = 470 euró/ha.
EU-forrásból finanszírozott SPS (2010):
126 813 euró x 0,7 = 88 769 euró.
A koppenhágai megállapodásban rögzített, évente 10 százalékkal növekvő felzárkózási tényező. 2010-ben a régi tagállamoknak járó támogatás 70 százalékát kapjuk.