Országszerte újakra cseréli használt autóit a Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal (MGSZH), az összesen 838, Suzuki és Ford márkájú járművek átvételét már megkezdték a megyei szakigazgatóságok - tudta meg lapunk. Az új autókat bérli a hivatal. A tartós bérletre és flottaüzemeltetésre kiírt közbeszerzési eljárást a francia banki és pénzügyi szolgáltató BNP Paribas magyarországi fióktelepe, a cégcsoporthoz tartozó Arval Magyarország Járműparkkezelő Kft., valamint a Ford-márkaképviseletként működő, új és használt autók értékesítésével, javításával foglalkozó Solymár-Szalay Kft. közös ajánlattal nyerte meg. Hat évre nettó 4,99 milliárd forint összegű szerződést kötöttek a cégekkel, amelyeknek vállalniuk kellett az MGSZH 1144 használt autójának felvásárlását is, így azt beszámították az ajánlott bérleti-üzemeltetési díjba. A beszerzési folyamat csaknem egy évig elhúzódott, mivel az első kiírást módosították, majd az eljárás eredménytelenül zárult. A második kiíráson hárman tettek ajánlatot, a nyertes konzorciumon kívül az MKB-Euroleasing csoport és az AED-Automotive Magyarország Kft. - tájékoztatta a Napit Harka Zoltán, az MGSZH sajtófőnöke. Az első pályázat még 945 új jármű bérletére, illetve 1238 használt autó felvásárlására és beszámítására' szólt, azonban a válság miatt a hivatal módosította beszerzési igényét. „Azért változtattunk, mert úgy gondoltuk, a jelenlegi gazdasági helyzetben a vezetői személygépkocsik cseréje nem indokolt, inkább a vidéki és területi munkavégzéshez kell a járműállományt biztosítani. Ezért a vezetőknél nem cserélünk járműveket, ők továbbra is a régi autókat -használják" - hangsúlyozta a sajtófőnök. A második pályázatból így kikerültek a felső közép- és középkategóriás autók, és csökkent a beszerezni kívánt platós terepjárók száma is, így 398 alsó-közép és 145 alsó kategóriájú személygépjármű, 153 személyszállító könnyű terepjáró, 134 áruszállító (platós) terepjáró és 8, hat-nyolc személyes mikrobusz szállítására és üzemeltetésére vártak ajánlatokat.
A meglévő, több mint tízéves átlagéletkorú járműpark fenntartása nagyon költséges volt; és a megfelelő színvonalú szakmai munka ellátásához sem jelentett teljes körű, illetve elfogadható hátteret - magyarázta a beszerzés szükségességét Harka. Számításaik szerint a régi gépkocsipark szinten tartása, karbantartása és üzemeltetése éves szinten több mint 700 millió forintot emésztett volna fel a következő években, ami minimális javulást sem hozott volna. Így most nagyságrendileg ugyanezen összegért kevesebb gépkocsival, várhatóan kevesebb futásteljesítménnyel teljesen új autók állnak rendelkezésre - tette hozzá a sajtófőnök. DOMOKOS ERIKA
NYOLCMILLIÁRDRÓL JUTOTTAK ÖTRE
A közbeszerzési eljáráson a legjobb ajánlatot elektronikus árlejtés alkalmazásával választották ki, amelyen a pályázók (egy online rendszerben) lefelé módosíthatták ajánlataikat. Hasznosnak bizonyult az árlejtés, mert ezen technikával tudtuk biztosítani azt az éles versenyben született végeredményt, amely a korábbi 7, illetve 8 milliárd forintról 5 milliárd alá vitte le az árajánlatokat - mondta Harka Zoltán, hozzátéve, hogy más bírálati szempontban is egymást túllicitálva versenyeztek az ajánlattevők.
A hat évre szóló, nettó ötmilliárd forintos érték azt jelenti, hogy egy járműre átlagosan havonta nettó 83 ezer forint, azaz bruttó 103,5 ezer forint költség jut. Összehasonlításul: egy, a lapunk által megkérdezett hazai multicég az új Opel Astráiért - az euróárfolyam függvényében - havi közel nettó százezer forintot fizet, míg az Opel Insigniákat ennél néhány tízezerrel bérli drágábban. A képet ugyanakkor árnyalja, hogy az MGSZH-éhoz képest tizedakkora flottáról van szó - vagyis szűkebb az alku lehetősége -, és nincs szó arról sem, hogy egy régebbi autóparkot beszámítottak volna.