2010. március. 05. - Bár gyártóját felvásárolta a John Deere, eredeti neve után sokan még ma is csak timberdzseknek hívják. A 6, illetve 8 kerekű monstrum szinte soha nem akad el a sáros erdei talajon, s ha mégis, csak egyvalami tudja kihúzni: egy másik zöld szörny. Az amerikai Timberjack szállítójármű évtizedek óta a fakitermelés fontos eszköze. Időközben a gyártócéget szőröstül-bőröstül bekebelezte a John Deere, ám a konstrukció szinte változatlan maradt: bivalyerős, csuklókormányzású erőgép, amely a legrosszabb talajviszonyok közepette is képes akár kilométeres távolságra kihordani az erdő mélyéről a fát.
- A géptípusnak két változata ismert. Az egyik az LKT-hez hasonló csörlős vonszoló, a másik az úgynevezett kihordó-szerelvény, amely rakfelülettel ellátott, s daruval is felszerelt - magyarázta Montskó Sándor, a Zalaerdő Zrt. gépüzemeltetési előadója. - Mi jobban kedveljük az utóbbit, a 3-, illetve 4 tengelyes kihordó-szerelvényeket, ezek ugyanis - mivel a faanyagot saját, rakoncás platójukon szállítják - sokkal kíméletesebbek nemcsak a talajjal, hanem az újulattal szemben is. Nagyon komoly, nagy teherbírású gépek ezek, melyek éves szinten 1500 üzemórát teljesítenek nálunk. Ehhez tudni kell, hogy 2000 óra a maximum.
A szakember elmondta: a járművek többféle motortípussal készülnek. A kistolmácsi erdőben munka közben látott példányt 175 lóerős, hathengeres, 6800 köbcentiméteres dízel erőforrás mozgatta, méghozzá meglepően könnyedén. Csuklókormányzású, ami azt jelenti, hogy a gép törzse is fordul, nem csak az első kerekek. Apropó, kormányzás: bármilyen manőver egy aprócska, körülbelül 5-6 centiméteres joystickkal hajtható végre. A pilótaülés nem fix, hanem fordul, így a kezelő egyetlen szempillantás alatt képes a jármű orrát és hátsó részét felcserélni. (Ezért felesleges a visszapillantó tükör - no meg, azért is, mert az ágak közt rövidke élete lenne...) A gyors irányváltoztatást a kabin mindkét oldalára felszerelt gáz- és fékpedál segíti. A rakodódarut szintén két joystickkal lehet irányítani, így a munka tényleg nem kerül erőfeszítésbe - hazudni nem akarunk, de azt mondhatni: szinte öröm. Rolószerűen lehúzható, zöld, műanyag árnyékoló, klíma és rádió teszi még gondtalanabbá a munkaidőt a pilóta számára.
- Ezek a gépek nagyon-nagyon ritkán süllyednek meg az erdei sárban, ha mégis előfordul ilyesmi, akkor csak egyvalamivel lehet őket kiszabadítani : egy ugyanolyan géppel - mondta kérdésünkre Montskó Sándor. - Egyébként a munkavégzésben önmagában a sár nem jelentene akadályt a szerelvénynek. Egyes esetekben nem is az esetleges fizikai korlátok miatt szoktuk leállítani a kitermelést, hanem hogy megelőzzük a talajszerkezet túlzott károsodását.
Az óriási gumikerekek kapaszkodó képességét láncokkal lehet növelni. A jármű fogyasztása egy munkaórára vetítve 10 liter körüli. A működéshez kapcsolódó adatokat fedélzeti számítógép gyűjti össze, s ezeket a pilóta kijelzőről olvashatja le. Az erdei óriás 23 kilométer per órás haladási sebességre képes. Ez közúton nem sok, de a szerelvények ritkán jelennek meg az aszfalton. Általában egy nagyobb erdőfelület kitermelésén töltik üzemidejüket, valahol a rengeteg mélyén. Horváth-Balogh Attila