2010. május 5. - Hiányzott a növényzet, amely megtartotta volna a
köveket - Táblák jelzik az omlásveszélyt Több száz kilós szikladarabok hullottak a 11-es számú főút Duna-bogdány és Visegrád közti útszakaszára még hétfőn este: a hegyoldalba - éppen a hasonló esetek megakadályozására - épített támfal ugyanis nem bírta el a lehulló szikladarabokat. Ebben a kérdéses terület két érintettje, a Pilisi Parkerdő Zrt. és a támfalat korábban építő Magyar Közút Nonprofit Zrt. is egyetértett. Abban azonban már kevésbé, hogy a támfal mennyiben szorul javításra: míg előbbi szerint kevésbé, utóbbi szerint nagyon is. Sőt korábban -már készítettek is tervet annak rendbe hozására.
Két-háromszáz kilós szikladarabok omlottak a 11-es számú főút Dunabogdány és Visegrád közti, autósok által gyakran használt útszakaszára még hétfőn késő este: a lehullott törmelék 30-50 méter hosszan borította el a kétsávos út egyik sávját. A kőomlások megfékezésére épített támfal ugyanis nem bírta a nagyobb darabokat, az első híradások szerint megcsúszott. A tűzoltóknak több mint egy óráig tartott a törmelék eltávolítása, több nagyobb szikladarabot is el kellett szállítaniuk az úttestről. A falomlás közben senki nem sérült meg, mivel éppen senki nem járt arra. A Szentendrei Tűzoltóság szóvivője, Benke Donát azonban azt közölte ugyan az úttestet megtisztították, de az omlásveszély továbbra, is fennáll, amire a - támfalat korábban meg építő - közútkezelő is figyelmeztette a közlekedőket.
A tegnap reggeli hírek arról számoltak be, a kőomlás okát már vizsgálják a Pilisi Parkerdő Zrt. munkatársai. A szikladarabok ugyanis az út melletti erdőterületen át gurultak az útra, a zöldterületet pedig a Pilisi Parkerdő Zrt. kezeli. Az omlást megakadályozó támfalat a közút kezelője, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Pest Megyei Igazgatósága építette korábban a zöldterületre. Ezt lapunknak megerősítette Lomniczi Gergely, a Pilisi Parkerdő Zrt. szóvivője is: mint mondta, sem a tűzoltók sem a közútkezelő nem kereste meg társaságukat a törmelékek eltávolítása vagy a támfal rendbehozatala miatt. De ha ez utóbbinak egyébként szükségét látták volna, a szóvivő szerint bizonyosan egyeztetnek az erdő munkatársaival is.
- Alapvetően kőomlásveszélyes útszakaszról van szó, amilyenből számos akad a térségben - rejtette ki Lomniczi, aki példaként említette ugyancsak a 11-es főút Pilisszentlászló felé vezető szakaszát. A hely sajátosságához tartozik, hogy az út gyakorlatilag „elvágta a hegylábat", ezért is fokozottan veszélyes ez a terület, hiszen itt bármikor bekövetkezhet egy hétfőihez hasonló kőomlás - mutatott rá a szóvivő, de hozzátette: ennek ellenére nagyon ritkán fordult elő ilyesmi. Ugyanakkor egy vulkánkitörést sem lehet elkerülni - tette hozzá. A hétfői esetben Lomniczi szerint egy olyan szikladarab esett a támfalra, amelyet az nem bírt el, ezért hullhattak a darabok az útra. A szóvivő úgy látta: a közútkezelő által épített támfal „a jövőben sem igényel különösebb beavatkozást".
Más a véleménye Pécsi Norbertnek, a Magyar Közútkezelő Non-profit Zrt. szóvivőjének, aki szerint javításra szorulna a támfal. Mint azt lapunkkal közölte: társaságuk előtt is ismert a támfal állapota, és korábban már készíttettek is tervet annak felújítására. Szakembereik jelenleg is vizsgálják a támfal kőomlás utáni állapotát, és ezután határoznak; arról, milyen rövid és hosszú távú beavatkozásokat végezzenek rajta. A szóvivő ugyanakkor közölte: „a támfal nem csúszott meg, azokon a helyeken volt kőomlás, ahol nem volt növényzet, amely megtartotta volna a kisebb-nagyobb kődarabokat".
A közútkezelő munkatársai egyébként tegnap a támfalnál található, az esetleges kőomlások felfogására és összegyűjtésére szolgáló kőteret tisztították meg, hogy megakadályozzanak egy esetleges újabb kőomlást.
A társaság szerint hasonló omlás helyzet általában a téli időszak után, a tavaszi hőingadozásokat követően fordulhat elő az érintett útszakaszon - ahol egyébként eddig is figyelmeztető táblák intették óvatosságra az
autósokat. Barna L. Norbert