2010. július 12. - Egyablakos ügyintézést vezetnek be, ez meggyorsítja és leegyszerűsíti az eljárást
KORMÁNYSZÓVIVŐI. Szeptember elsejétől a közigazgatási hivatalok újra
megyei szintre kerülnek, ellátják az önkormányzatok törvényességi
felügyeletét, de emellett jelentősen kibővül a feladat- és hatáskörük -
jelentette be a tegnapi kormányszóvivői tájékoztatón Szabó Erika, a
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium területi államigazgatásért
felelős államtitkára.
Jelenleg mintegy 30 dekoncentrált szerv működik az országban, ezek a
különböző minisztériumok irányítása alatt az állami, kormányzati
feladatokat látják el. Ősztől működési integráció alakul ki közöttük a
köz igazgatási hivatalokon keresztül. Január elsejétől pedig még
szorosabb lesz a kapcsolat, hiszen a, közigazgatási hivatalok közvetlen
irányítást gyakorolnak ezen intézmények fölött, s ettől az időponttól
kezdve nevezhetjük őket kormányhivataloknak. Ez nem egyszerűen hivatali
átstrukturálást jelent - fogalmazott az államtitkár -, hanem komoly s
pozitív következményei lesznek az ügyfelekre, állampolgárokra nézve.
Többek között egyablakos ügyintézést vezetnek be, ez jelentősen
meggyorsítja és leegyszerűsíti a hivatali eljárást.
Szabó Erika szerint ugyanis vissza kell állítani a közigazgatás rangját.
Az EU Barométer vizsgálata szerint a magyarok bizalma a területi és a
helyi hatóságokban alacsonyabb, mint az uniós átlag. Ugyanakkor a
magyarok több mint harmada úgy érzi, az életét leginkább ezek a
hatóságok képesek segíteni vagy hátráltatni.
DEKONCENTRÁLT SZERVEZETEK
A rendszerváltozás előtt a tanácsrendszer keretében egységes területi
közigazgatás működött. 1990-től azonban létrejött a központi szervektől
függő, a kormány feladatait ellátó dekoncentrált területi
államigazgatás, illetve a helyi közügyeket intéző területi és települési
önkormányzati igazgatás. A megyei tanácsrendszer feladatainak kisebb
része az önkormányzatokhoz került, a nagyobb hányada azonban a döntően
megyei, kisebb részben regionális illetékességű dekoncentrált szervekhez
került, ennek révén ez utóbbiak jelentősen megerősödtek.
A megyei szintű államigazgatási rendszer azonban az elmúlt években
átalakult, regionális hivatalok jöttek helyette létre. Ám ezzel az akkor
ellenzékben lévő Fidesz nem értett egyet, ők továbbra is a megyéket
preferálták, mondván, a megyéknek ezeréves hagyományuk van
Magyarországon, másfelől az állampolgároknak is célszerűbb, ha nem a
távolabbi regionális, ha nem a közelebbi megyeszékhelyre kell utazniuk
az ügyeik elintézése végett. így a Fidesz kormányra kerülése után
várható volt a megyei kormányhivatalok megalapítása. A dekoncentált
szervek közé tartoznak többek között a földhivatalok, a munkaügyi
központok, a népegészségügyi és tisztiorvosi szolgálatok, az
adóhatóságok, a katasztrófavédelmi, továbbá vízügyi igazgatóságok, a
műszaki biztonsági felügyeletek, a kulturális örökségvédelmi irodák, a
környezetvédelmi felügyelőségek, erdészeti szolgálatok, nemzeti parkok.
SZÉCHENYI-PROGRAM FELTURBÓZVA
A kis- és középvállalkozások újfajta támogatásokhoz juthatnak -hangzott
el ez is a kormányszóvivői tájékoztatón. Augusztus elsejétől a
Széchenyi-forgóeszközhitel-programban a cégek - a hitelportfoliójuk
racionalizálása, piacaik megtartása és bővítése érdekében - 25 millió
forintot kaphatnak hároméves futamidőre. A szeptember elsején induló
Széchenyi beruházási hitelprogram keretében tízéves futamidővel
legfeljebb 50 millió forintot vehetnek fel. Ugyanilyen limitösszeggel és
futamidővel Széchenyi-önerőhitel-program kezdődik a jövő évtől, hogy a
vállalkozások nagyobb arányban vehessenek részt a pályázatokon és
valósíthassanak meg sikeres projekteket.
„Az ötlet jó, nem úgy, mint a mamutminisztériumoké"
Kajdi József ügyvéd, közigazgatási szakértő jónak tartja az ötletet,
szakmailag nem talál kifogásolnivalót a kormányhivatalok létrejöttében.
Sőt, ésszerűbb, hatékonyabb, olcsóbb lehet ez a rendszer, mint a
mostani, amelyben túl sok a szervezet - állítja. Persze a puding próbája
az, ha megeszik, a gyakorlati működést pedig nagyban befolyásolja, hogy
az új szisztéma megvalósításához szükséges jogi szabályozás milyen
színvonalú. A jelenlegi kormány előszeretettel adja ki a tervezet
készítésének munkáját külső ügyvédi irodáknak, s ezek nem mindig vannak a
helyzet magaslatán - jelentette ki. Ugyanakkor Kajdi szerint a
mamutminisztériumok koncepciója nagyon elhibázott, számos visszajelzés
van arra, hogy nem vált be ez a rendszer.