2010. július 21. - Közintézmények és magánemberek is csatlakozhatnak a takarékossági akcióhoz Tíz hónap alatt tíz százalékkal csökkenthetik a szén-dioxidkibocsátásukat azok, akik csatlakoznak a zöldek nemzetközi kampányához. A 10:10 kampány magyarországi fejezetét számos civil szervezet és Olajos Péter helyettes államtitkár részvételével a múlt pénteken nyitották meg a budapesti Gödör Klubban.
Gyere ki a gázból, gyere ki a gáz árából, gyere ki a Gazprom hálójából, gyertek ki Gázából! - süvöltötte az éterbe a múlt pénteken Kardos-Horváth János, a Kaukázus zenekar frontembere a szabadelvűek által megálmodott Nemzeti Színház alapozógödrében. Mint ismert, ez a hely ma a belvárosi fiatalok egyik kultikus találkozóhelye, sörterasz és köny-nyűzenei klub is egyben. Kardos-Horváth János új formációja, a Kenedi Social Club szövegei bizakodásra adnak okot a Gödör Klub látogatóival kapcsolatban, hiszen ezek az alkotások gúnyolják Gyurcsányt és a globalizáció egyéb haszonélvezőit, miközben a szív bennük gyűrűzött madár, és az ember azért imádkozik, hogy ne legyen bálna a következő életében a ceteket legyilkoló japánok között. Az együttes egyébként abból az alkalomból lépett fel a fővárosban, hogy pénteken hivatalosan is elindult a környezetvédők úgynevezett 10:10 kampánya Magyarországon. Ezzel hazánk az egyik legsikeresebb nemzetközi klímavédelmi kampányhoz csatlakozik.
A kampány célja, hogy 2010-ben a résztvevők tíz százalékkal csökkentsék az általuk kibocsátott szén-dioxid mennyiségét. Ezzel nemcsak egyénileg spórolhatunk energiát és pénzt, hanem a szakemberek szerint évente ekkora kibocsátás-csökkentéssel kerülhető el egy esetleges klímakatasztrófa is.
A 10:10 kampányban magánszemélyek, családok, vállalatok, iskolák és egyéb szervezetek is részt vehetnek, akik elkötelezik magukat amellett, hogy tíz hónap alatt négy kulcsterületen tíz százalékkal csökkentik a karbonlábnyom mértékét jelentősen befolyásoló szén-dioxid-kibocsátásukat. Ez a négy terület a hálózati villamosenergia-ellátás, a helyszíni fosszilis tüzelőanyag-használat, az üzemanyag-fogyasztás és a légi közlekedés. A klímavédelmi kampány 2009-ben Angliából indult útjára, azóta több mint 37 ország csatlakozott hozzá - több mint 83 ezer magánszemély, 2500 vállalat, 2500 oktatási intézmény és 2000 egyéb szervezet. Magyarországon a kampány lebonyolítását a Klímairoda Hálózat végzi a hazai brit nagykövetség patronálásával. Hazánk az első tizenkét csatlakozó ország között van. A kampánynyitón többek között részt vett a Magyar Természetvédők Szövetsége, a Tudatos Vásárlók Egyesülete, a Védegylet, a brit nagykövetség képviselői és Olajos Péter, a Nemzetgazdasági Minisztérium klímavédelmi és energiapolitikai államtitkára is. A kampányhoz a www.1010global.org/hu honlapon lehet csatlakozni, illetve a weblapra feliratkozó érdeklődők itt kaphatnak információkat és gyakorlati segítséget a céljuk eléréséhez. HARASZTI GYULA