2010. augusztus 5. - KIFELÉ TARTANAK A GÖDÖRBŐL A HAZAI BÚT0RGYÁRTÓK? A hazai bútorgyártók szinte kivétel nélkül a szériatermékeknél érzékeltek az utóbbi két évben brutális visszaesést. Mint Juhos Balázs, a Juhosbútor tulajdonosa lapunk érdeklődésére elmondta: képtelenség árban versenyezni az olcsó bolgár, lengyel, román, sőt kínai tömegcikkekkel. Éppen ezért náluk 40-50 százalékkal esett vissza ezeknek a bútoroknak az értékesítése. Az egyedi készítést ugyanakkor továbbra is szinte változatlanul keresik a vevők. Erre szerinte magyarázatot adhat az új lakások értékesítésének visszaesése, aki ugyanis régi otthonában marad (még ha felújítja is), inkább kiegészítő jelleggel, de konkrét méretre vonatkozó elképzeléssel vesz bútort. Nem hajt tehát teljes cserét végre.
A Szigedi Bútorháznál - tudtuk meg Horváth István üzletvezetőtől - a méretre rendelt termékeknek köszönhető, hogy a tavalyi minimális visszaesést követően az idén nem változott a forgalom. Készletezést amúgy is egyre kevésbé engedhetnek meg maguknak a gyártók. Horváth szerint ebben a teljesítményben szerepet játszott az is, hogy stabil és megbízható beszállítói körrel rendelkeznek. Akik belátják: az áremelési lehetőségek a mostani piaci helyzetben igencsak korlátozottak. A boldogulást segíti a szakember szerint az is, hogy egyre kevesebben foglalkoznak egyedi bútorkészítéssel. Persze tudatos váltásra is szükség volt, egyre fontosabbá vált a rendelésre készített termékek előtérbe helyezése. Az értékesítést mindenesetre nagyban tudja segíteni, hogy az utóbbi években mind tömegesebbé vált az internet használata.
Juhos üzleti szempontból a világhálót áldásnak, de átoknak is tartja. Mint elmondta: akadnak már olyan szakosodott oldalak, ahol a megrendelők az egyedi termékeknél is képesek ár-összehasonlítást végezni. Az egyre élesedő versenyt mutatja, hogy az érdeklődőknek két napon belül 5-10 gyártó is ajánlatot küld. Ilyen körülmények között áremelésről álmodni sem lehet. Más azonban a helyzet a kereskedőknél, a gyártótól átvett bútorra ők 40-100 százalékot tesznek. Persze sok üzlet így is megszűnt, ami ismét csak az előállítók helyzetét nehezíti (sokan a neten való tájékozódás után is szeretnék közvetlenül is megtekinteni a szóba jöhető bútort).
A helyzet azonban most mintha kezdene megváltozni. Az egyik, jellemzően fenyő ülőgarnitúrát készítő vállalkozásnál elmondták: partnerük ősszel nyit egy nagyobb alapterületű bútorboltot a fővárosban. Juhos már két-három hónapja úgy érzékeli, hogy egyre jobban keresik termékeiket az ügyfelek. Horváth is azt reméli, lassan emelkedő pályára állhat minden.
- Egyes vélemények szerint a bútoroknál is érvényesülnek szezonális hatások. Például dohányzóasztalt és egyéb kisbútort állítólag tavasszal, míg szekrényeket, ülőgarnitúrákat jellemezőén augusztustól novemberig keresnek a vevők. Ezekben az időszakokban a megrendelések húsz százalék feletti mértékben emelkednek. A piac azonban az elmúlt két évben ilyen szempontból is határozottan hektikusabbá vált.