A vadászok szerint figyelmesebb vezetéssel a vadbalesetek elkerülhetők
Megyei körkép- Visszatérő rémálmom: autózom, s bár észlelem a vadat, nem tudom elkerülni az ütközést. Vasban évről évre egyre több autós számára ez nem álom, hanem a valóság.
A vadbalesetet ritkán lehet apró horpadással megúszni, ráadásul az út és az erdő is „veszélyes üzem", tehát ha a sofőrnek nincs casco biztosítása, senki sem fogja kárát megtéríteni. Ami akár több millió forint is lehet: az év legpechesebb új autótulajdonosa az a vasi vezető, aki nemrégiben a márkakereskedésből boldogan tartott hazafelé a gyakorlatilag 0 kilométeres, középkategóriás japán autójával, amikor az ikervári úton találkozott egy szarvassal. A vadkarambol miatt a mintegy 5 milliót érő autóból másodpercek múlva csak javíthatatlan roncs maradt.
A Sárvár és Ikervár közötti szakaszon sokszor történik vadbaleset, tudom meg Kovács Csabától, a Sárvári Rendőrkapitányság közlekedési osztályának vezetőjétől. A kapitányság területén is található néhány olyan hely, ahol hónapról hónapra menetrendszerűen megjelennek a helyszínelők.
- A 84-es úton Káld térségében, a 88-os úton a váti erdő mellett, illetve a 86-oson Szeleste határában rengeteg vadbalesetet regisztrálunk. Érdekes, hogy a 86-os úton hatalmas a forgalom, de ez sem riasztja el a vadat. Például néhány hete a szelestei dombtetőn szarvast gázolt egy autós. A szerencsétlen vad az árokba csapódott, a két hátsó lábát nem tudta mozgatni. Az életösztöne viszont azt diktálta, hogy térjen vissza a biztonságos erdőbe, ezért két első lábát használva megpróbált visszaevickélni a másik oldalra. Mindeközben az úton állt a forgalom. Mivel nem lehetett sokáig várni a hivatásos vadász érkezésére (az illető éppen egy távolabbi erdőben járt), egy rendőr a szolgálati fegyverével - az ilyenkor szükséges biztonsági intézkedések megtétele után - lelőtte a sérült szarvast.
Az Õrség és közvetlen környéke szintén olyan helye a megyének, ahol sokszor előfordul vadbaleset.
A Körmendi Rendőrkapitányság megbízott közlekedési osztályvezetője, Németh Ferenc pontos adatokkal szolgál.
- Az idén eddig tizenhét olyan bejelentés érkezett, hogy a jármű vaddal ütközött, egy esetben pedig egy nagy testű kutya elütése következtében tört össze az autó. A balesetek döntő többségében személygépkocsi tulajdonosa a károsult. A hátrahagyott tetemekből arra következtetünk, hogy néhányszor kamion üti el az őzet vagy a szarvast. Ha nincs nagy kár a tehergépkocsiban, a sofőr nem jelenti a balesetet. A kapitányság területén három útszakasz minősíthető különösen veszélyesnek. A 74-es út Õriszentpéter és Pankasz között, illetve az Õriszentpéter és a Kondorfa közötti rész, valamint a 86-os úton a kisrádóci szakasz. Ott a sűrű erdőt és a nagy rétet, vagyis a búvóhelyet és a táplálkozási helyet választja ketté a főút. Még egy fontos statisztikai adat: a pórul járt vezetőknek csak egynegyede volt külföldi, a többiek honfitársaink.
A vadászok szerint nagyon sok a vadbaleset figyelmes vezetéssel és vadriasztó felszerelésével megelőzhető. Bogács László, a megyei vadászati felügyelőség vezetője:
- A kereskedelemben kapható, az autókra szerelhető vadriasztó hatásos. Kivéve akkor, ha a vad mondjuk, az őt üldöző kóbor kutyafalka elől menekülve ugrik ki az autó elé. Nagyon fontos az is, hogy a vezetők - elsősorban a vadveszélyre figyelmeztető tábláknál - az út szélét is figyeljék. A vad, mielőtt átmegy az úton, általában megáll. Sötétben a szeme megcsillan, ez messziről látható. Szintén érdemes lassítani akkor, ha átment előttünk egy szarvas. Ne sóhajtsunk fél, mert nem biztos, hogy megúsztuk az ütközést: a vezértehenet követő - sokszor harminc-negyven szarvasból álló - rudli bármikor feltűnhet.
Szlovéniában két éve a vadászok 43 ezer őzet lőttek ki, miközben hatezret autók ütöttek el. A szomszédos országban, ahol vegyi-biológiai védekezést alkalmaznak, ott 70-80 százalékkal csökkent a vadbalesetek száma.
Bogács László ezzel kapcsolatban megjegyzi: a néhány országban terjedőfélben lévő, úgynevezett szagkerítések (bizonyos szakaszokon hiúz, farkas, medve, ember koncentrált szagait terítik szét az út menti növényzeten) sem jelentik a biztonságos megoldást, mert ez a módszer csak plusz tíz fok felett hatásos, másrészt nem tartós, hiszen csak néhány hétig tartó védelmet nyújt. Arról nem is beszélve, hogy a vad bizonyos idő után megszokja a szagot, vagyis nem hagyja magát becsapni.
SZARVAS LÁSZLÓ