2021. április 15. - A Soproni Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kara bemutatta azt a zöld stratégiát, amit az egyetemi modellváltás keretében készítettek el.
A kar dékánja és a program kidolgozói a Tanulmányi Erdőgazdaság Zrt. és az Erdészeti Tudományos Intézet vezetőivel is egyeztették az elképzeléseket.
– A Benedek-kar képzésein célunk a fenntartható gondolkodás kiterjesztése – mondta dr. habil. Varga László, a Soproni Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Karának dékánja. – Arra törekszünk, hogy a nevelés és oktatás eszköztárával a fenntarthatóság, a környezeti nevelés, az erdő- és környezetpedagógia területén környezetét megbecsülni képes embereket neveljünk. Az attitűdök az óvodáskorban alakulnak ki, amit ilyenkor megtanul a gyermek, az egy életen át kitart. Ezért fontos korán elkezdeni a szemléletformálást. A 2017-es tantervi reform részeként már a fenntarthatóság jegyében dolgoztuk át pedagógiai programunkat, középpontba állítva a „zöld egyetem, zöld óvoda, erdei óvoda” koncepciót. Ez a modellváltás keretében készített stratégiai tervünkben is központi helyet foglal el – tette hozzá a dékán, jelezve, hogy ezért is kezdeményezett kapcsolatépítő és zöld útkereső együttműködési, szakmai beszélgetést a Tanulmányi Erdőgazdaság Zrt. és az Erdészeti Tudományos Intézet vezetőivel. Dr. Sándor Gyula vezérigazgató és Dr. Borovics Attila főigazgató a kar erdő- és környezetpedagógia szakembereivel találkozott szerdán.
A fenntarthatóságra és a környezet megbecsülésére, megóvására való nevelés napjaink egyik fontos feladata. Az erdei óvodai programok elsődlegesen az élménypedagógia módszereire épülnek: érzékelés, tapasztalás, aktív cselekvés, problémamegoldás. A Soproni Egyetem gyakorló óvodája már évek óta zöld óvoda, ebben az évben pályázik az Örökös Zöld Óvoda címre.
A Benedek-kar közel tíz éve ápol kiváló szakmai kapcsolatot a Tanulmányi Erdőgazdaság Zrt-vel. A pedagógusok és az erdészek közötti szoros szakmai együttműködés eredményei jól láthatók az ismeret- és szemléletformálás területein. Ugyanakkor sok hazai óvodában a vadgazdálkodás és vadon élő állataink témaköre sajnálatosan ritkán jelenik meg. Ennek elsődleges oka, hogy az óvodapedagógusok nagy része nem rendelkezik megfelelő, hiteles ismerettel. E terület új kutatási témája a Benedek Elek Pedagógiai Karnak, a fejlesztések a pedagógusok és a gyerekek ismereteinek, tudásának bővítését szolgálják. Hangsúlyozták, hogy az élmény- és kompetencia alapú témafeldolgozásaihoz infrastrukturális fejlesztésekre is szükség van. Olyan közösségi és látogatóterek létrehozására, melyeket bejárva tevékenységeken keresztül ismerkedhetnek meg a családok, a gyerekek a fenntartható fejlődési célok életkoruk szerinti tartalmával, környezetbarát technológiákkal.