Gazdaságos oktatási központ (Heves Megyei Hírlap)

Csillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktív
 

Nemzetközi tendencia, hogy az agrárium területén a mezőgazdaság és az erdészet integrált oktatása alapozza meg a későbbi szakszerű munkát.

Gyöngyös, Mátrafüred - Hazánkban elsőként két - a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium fenntartásában lévő - mátrai iskola "összevonásával" próbálják ki a módszert.
- Mezőgazdaságunk állapotát jól jellemzi az összehasonlítás az azonos méretű Dániával és Hollandiával. Az ottani gazdálkodási forma sikerét elsősorban a szakirányú oktatás folyamatos minőségi átalakításának köszönheti. A mezőgazdasági képzés mindkét államban olyan önálló rendszer, amely jelentősen eltér minden más szakképzési területtől - mondta dr. Wallendums Árpád, az FVM Oktatási, Kutatási és Fejlesztési Főosztályának szakmai főtanácsadója, aki a mátrafüredi Vadas Jenő Erdészeti és Vadgazdálkodási Szakképző Iskola és a gyöngyösi Almásy Pál Mezőgazdasági Szakképző Iskola integrációját irányító miniszteri biztos.
- Miben különbözik a hazai és a külföldi mezőgazdasági oktatás?
- A dániai iskolákban sokkal több a gyakorlati képzés, mint itthon, Hollandiában az illetékes minisztériumhoz tartozó önálló agrárintézmények jöttek létre. Az oktatásnak alkalmazkodni kell a biológiai ritmushoz és az időjárási viszonyokhoz is. A megfelelő képzés érdekében más formát kell kapnia a mezőgazdasági oktatásunknak. Az uniós csatlakozás is változtatások sorát vonja maga után.
- Milyen szerkezeti, működési átalakulás várható a két intézményben?
- Mindenképpen megnő az iskola mérete. Ez világtendencia, a változó gazdálkodáshoz igazodik. Olyan bázisiskola jön létre, ahol korszerű gépek és eszközök állnak majd rendelkezésre a diákok gyakorlati oktatásához. Fejleszteni leginkább egy nagyobb intézményben lehet, ahol nagyobb a kihasználtság is. A sikeres EU-s és a hazai pályázatoknak is feltétele a megfelelő, gyakran ezernél is nagyobb intézményi létszám. E változások nem jelentenek többletkiadást.
- Melyek lesznek az újdonságok az oktatásban?
- Fontos, hogy ne csak az iskolán belüli, hanem az iskolák közötti átjárhatóságot is biztosítani tudjuk. A régi szakok megmaradnak, ám a térségben igényelt szakirányok, például a dísznövénykertészet, a környezetvédelem, ökorendészet, szőlő- és gyümölcstermesztő, valamint borász szak is indul. Észak-magyarországi regionális oktatási központként nagy hangsúlyt fektetünk a felnőttképzésre, szakmai bemutatók, termelési szaktanácsadások megszervezésére. A megyében a mátrai iskolákkal együtt még a pétervásárai oktatási intézmény áll az FVM fenntartásában. Ezek információs bázist jelentenek, amelyek segítik az említett, illetve más mezőgazdasági iskolák közötti, továbbá a főiskolákkal és egyetemekkel való együttműködést.
- Hogyan megy végbe az integráció előkészítése?
- Létrejött egy integrációs bizottság, melynek az igazgatók, az iskolákból egy-egy pedagógus és jómagam vagyunk a tagjai. Megvizsgáljuk az integrációhoz szükséges lehetőségeket, és felmérjük a tárgyi igényeket. Leginkább arra törekszünk, hogy a meglévő erőforrásokat minél gazdaságosabban és szakszerűbben kihasználhassuk.

Juhász Marianna

<<Vissza


© 2024 Forestpress. All Rights Reserved.