Van-e esély forgalomcsökkentésre a Pilisben? (24 Óra)

Csillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktív
 

2007. február 19.

Hegyen át dübörgő forgalom Zöldvédelem
A Dunakanyar, a régió, a főváros tüdeje, szoktuk mondani a Pilis erdeiről. Mostanában sokaknak feltűnt, hogy a személyforgalom mellett böhöm nagy teherautók is megjelentek a Dobogókői úton. Elképzelhető-e, hogy kamionátjáróvá fejlődik a Pilis-nyereg?

Esztergom/Pomáz A két város között egy gyönyörű hegyi úton lehet autózni; manapság egyre többen választják ezt a Budapestre kocsival utazók, hiszen a 10-es út szinte állandóan telített, a 11-es pedig Szentendrétől kezd járhatatlanná válni napközben. A gyors "bejutást" megtaláló személykocsikat lassan-lassan kisebb és nagyobb teherautók is követik.
Éppen ezért egyre többen aggódnak a környezetért, a levegőért; sokan teljesen kitiltanák a teherforgalmat a dobogókői útról. Amatőr forgalomszámlálásra állunk ki egy dolgos hétköznap az esztergomi ipari park egyik bejáratához. Itt, a Dobogókői út és a Suzuki út sarkán azt figyelhetjük meg, a város felől érkező járművek többsége a park felé, azon át a kesztölci út irányába tart. Óriási a forgalom ezen a részen: az autógyárból induló vagy oda érkező, alkatrészt és kocsikat szállító trélerek között kisteherautók, személykocsik. Óránként mintegy harminc kamion dübörög erre, egyelőre mind a Kesztölc felé vezető 117-esen, illetve onnan a 10-esen haladnak.
A személykocsik száma nagyjából negyven, közülük tíz ment Dobogókő felé, a kisteherautók többsége szintén a lapályosabb szakaszon halad, harmincból öt vág neki a hegynek. Ami feltűnik: meglehetősen sok a szlovák rendszámú kocsi, s bizony közöttük akad kamion is, amelyik Dobogókő felé tart, majd a Pilis-nyergen át Pilisszentkereszt-Pomáz-Budapest irányába. Ezt az útmérnökségen a következővel magyarázzák: - Sokkal nagyobb rutinjuk van a hegyi vezetéshez, mint nekünk, hiszen odaát javarészt ilyen utakon vagy még ilyenebbeken kell járniuk. Más kérdés, hogy ott általában jobbak, szélesebbek az utak.
De itt egyelőre semmi nem tiltja a mozgásukat. A helyi mérnökség vezetője, Bukovics János még azt is hozzáteszi, hogy neki ez szívügye, s a szentendrei kollégával együtt régen gondolkodnak a hosszkorlátozáson. Ami magával hozna súlykorlátozást is. Így a pomázi indulóponttól egészen az említett sarokig védve lenne ez az úttest és így az erdő is. Ugyanezt gondolja Pilisszentkereszti hivatalból első számú embere, Lendvai József. Szerinte a Mária Valéria híd újjáépülése óta figyelhető meg ez a tendencia, nagyon nem örülnek neki. Úgy gondolja, egyet értve sokakkal, hogy miként Csobánkánál, a település és Pilisvörösvár között, úgy itt is lehetne korlátozni a teherforgalmat.Két megyéről van szó, de a közutasok túl tudnak lépni a megyehatárokon. Két éve Esztergom önkormányzata is lépett: Pilisszentlászló, Pilisszentkereszt, Pilisszántó és Pomáz önkormányzatával közösen szorgalmazzák a korlátozást. Cél a járműhossz- és súlykorlátozás, aminek első lépésben tiltó táblákkal, a másodikban sűrűbb ellenőrzésekkel lehet érvényt szerezni. Fontos a helyismeret: az itt élők tudják, téli időszakban még a személygépkocsik is bajba kerülhetnek, de egy-egy nagyobb nyári eső is jelenthet gondot.

Rafael Balázs


© 2024 Forestpress. All Rights Reserved.