VERSENY. Két regionális személyszállító vasúttársaság kapott működési engedélyt a Magyar Vasúti Hivataltól (MVH) jelentette be tegnap Antal Dániel, a hivatal elnöke. A keskeny nyomtávon üzemelő Északerdő Erdőgazdasági Zrt. és a Mecseki Erdészeti Zrt. együtt is csak 2 ezreléket (mintegy 300 ezer utas) képvisel a hazai vasúti személyszállításból, megjelenésük tehát nem piaci, hanem elvi jelentőségű.
Megkezdődött velük a hazai vasúti személyszállítás többszereplőssé válása. Az állam vagy az önkormányzatok mindkét céggel köthetnek közszolgáltatási szerződést, tarifaképzésük pedig összehasonlítási alapot ad a MÁV-éhoz és a GYSEV-éhez. Érvényessé váltak rájuk is a hazai vasutakra vonatkozó előírások, ez azért is fontos, mert e cégek - számos más keskenynyomtávú vasúttal együtt - eddig is működtek. A hivatalnál nyolc különböző, keskeny nyomtávú vasúti szolgáltatásokhoz kötődő engedélykérelem áll elbírálás alatt, továbbá öt országos érvényű teherszállítási kérelem.
„Az uniós csatlakozással megugrott a romániai határon keresztüli áruforgalom, s a mostani tendenciák alapján könnyen megkétszereződhet" – válaszolta lapunknak Antal Dániel. Azonban ehhez le kell bontani azokat a határátlépést nehezítő, jórészt adminisztratív akadályokat, amelyek az előző rendszerből maradtak meg. Ebben a hivatal igyekszik segítséget nyújtani, de a politikai akaratnak kormány közi megállapodáson kell megszületnie.
Az elmúlt év utolsó negyedében és éves szinten is kedvezően alakult a hazai áruszállítás helyzete. A területet erős szezonalitás jellemzi, az év utolsó három hónapjában szállítják a gabona és a cukorrépa meghatározó mennyiségét. De utasban is erősödött a hazai vasút. Nőtt a közúti áruszállítás is, de csökkent a vasút térvesztése. A tendencia egyébként 2004 óta ilyen. Antal Dániel kedvezőnek minősítette a piacszerkezet alakulását is. Az erre képzett, nemzetközileg használt mutató alapján egyre könnyebb belépni a hazai vasútpiacra, ahol így csökkent a nagy felhasználók kiszolgáltatottsága. A mutató utolsó negyedéves javulását konkrétan az váltotta ki, hogy - mint beszámoltunk róla - két új szereplővel bővült a piac. Még kedvezőbb, hogy az áruszállításon belül tovább nőtt az export részaránya. A hivatal egyébként megkezdte a vasúti pályahasználati díjak felülvizsgálatát. BHL