Sörétes és golyós lőfegyverből vizsgáznak Somogyzsitfán (Népszava)

Csillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktív
 


Széchenyi Zsigmond Szakközépiskola és Szakiskola

A somogyzsitfai erdészeti iskolából kikerülő diákok jó eséllyel keresnek állást a munkaerőpiacon, az intézmény vezetői ügyelnek arra, hogy keresett szakmákat oktassanak.

Bár a Széchenyi Zsig­mond Szakközépiskola és Szakiskolába járó tanulók többsége jobban szeret dolgozni, mint tankönyvekből magolni, az oktatási törvény előírja, hogy előbb az alapozó éveken kell túllenni. Az in­tézményhez vadaspark is tartozik, melyben a Magyarországon őshonos vadászható vadfajok mindegyike megtalálható. Az álla­tokat pedig a vadász, vadtenyésztő tanulók gondozzák

Kultúránk az erdő irtásával kez­dődött, de csak az erdő fennmaradásával tartható meg", ez a somogyzsitfai Széchenyi Zsigmond Szakközépiskola és Szakiskola mottója.

Az intézményt 1963-ban alapí­tották, elsősorban azért, hogy er­dészeti szakembereket képezze­nek. Fenntartója Marcali Város Önkormányzata, tanulólétszáma 713 f ő, melyből a nappali tagozatosok 591-en, a levelező tagoza­tosok 122-en vannak.

Az intézmény Somogy megye északnyugati részén, Marcalitól 12 km-re, Somogyzsitfa-Szőcsénypusztán található. Az intézmeny épületei 17,4 hektáros kas­télyparkban vannak, az épületek egy részét műemlékké nyilvání­tották. Az oktatást tizennyolc tan­terem, két informatikái szaktanterem, egy természettudományi szakterem, tizennégy tanműhely, 1786 hektár tanerdő, 4500 hektár
oktatási-kutatási célú, különleges rendeltetésű vadászterület, 1080 négyzetméter fűlhető üveg- és fó­liaház, 34 hektár dísznövény- és szántóföldi gyakorlókert, 2,8 hektár vadaspark segíti. A vadaspark szabadon látogatható, melyben megtalálható a Magyarorszá­gon őshonos vadászható vadfajok mindegyike. Az állatokat a va­dász-, vadtenyésztő tanulók gon­dozzák. A diákokat arra készítik
fel, hogy óvják, gyarapítsák kör­nyezeti és természeti értékeiket. Az intézmény képzési profilja
többsíkú: A szakközépiskolában erdész-, vadgazdálkodási és. fa­feldolgozó technikusokat képeznek. A képzési idő négy plusz két év.

A tanulók ugyanis a 4. év végén érettségi vizsgát tesznek, majd ezt követően kezdődik a szakmai képzés.

A szakképzésre jellemző, hogy, a változó munkaerő-piaci igenyekhez alkalmazkodva bővült az intézmény profilja. A szakképzés tárgyi és személyi feltételei­nek megteremtése után 1992-ben mezőgazdasági. és patkolókovács, bognár, 1993,-ban kádár, 1995-ben dísznövénykertész,

1996-ban épület- és bútoraszta­los, asztalos, 2000-ben vadász, vadtenyésztő, 2001-ben ács-áll­ványozó szakmai képzéseket indított az intézmény.

Az intézmény vezetése - a ne­velőtestülettel együttműködve - törekszik a folyamatosan változó munkaerő-piaci igényekhez tör­ténő alkalmazkodásra. Részt vet­tek a „Piacorientált Szakképzés Fiataloknak" világbanki programban, a COMENIUS 2000 is­kolai minőségfejlesztő program­ban, jelenleg pedig a Szakiskolai Fejlesztési Program részesei. A tananyagfejlesztés, területén szo­rosan együttműködnek a dunán­túli erdő- és vadgazdálkodókkal, faipari üzemekkel, asztalosipari vállalkozásokkal.

Tagjai számos országos szerve­zetnek, többek között az Orszá­gos Erdészeti Egyesületnek, a Magyar Agrárkamarának, a Vadászkamarának, a Kertészképző Iskolák Szövetségének és a Tan­gazdaságok Országos Szövetsé­gének. Az utóbbi évtizedben már hagyománnyá vált, hogy a szlo­vák, horvát, román partneriskolák tanulói az intézményben nyaral­nak - közel van a Balaton, míg a zsomogyzsitfai diákok osztályonként télen viszonozzák a látogatást, amikor a hegyekben síelni lehet.

A Széchenyibe járó tanulók többsége jobban szeret dolgozni, mint tankönyvekből magolni, csakhogy a jelenlegi jogszabá­lyok nem teszik lehetővé, hogy a szakmai munkát 14 évesen kezd­jük eí velük. Ekkor még csak az alapozásra van lehetőség, így le­het, hogy a dísznövénykertészek 2 plusz 2,5 év alatt sajátítják el a szakmát. A tanulók a 9-10. osz­tályban heti 6 órában szakmai

előképzésben vesznek részt. Az alapozó képzés befejezése után-a tanulók gyakorlati képzése a. 11. évfolyamon kezdődik, az elméleti és gyakorlati képzés aránya 40-60 százalékos.

A tanulók elsajátítják a lágy- és fásszárú dísznövények, díszfák, díszcserjék szabadföldi üveg- és fóliaházas szaporítási, nevelési munkáit, díszkertek, parkok építését, gondozását, a különböző kertészeti gépek - fűnyíró, sövénynyíró, rotációs kapa, permetezőgép, kistraktor- használatát. A képzés jelentős részét képezi ' a különböző virágkötészeti technikák elsajátítása. A tanulók megtanulják a növé­nyek előkészítését, tartósítását, a vágott virág- és száraz virág-kötészeti technikákat is. Rendszeresen részt vesznek A szakma kiváló tanulója országos versenyeken és kötészeti bemutatókon. A gyakorlati képzés színvonalának fejlesztése érdeké­ben minden tanévben 2+1 hetes gyakorlaton vannak a Szombat­helyi Kertészeti Szövetkezetnél.

A végzett tanulók nagy eséllyel helyezkedhetnek el a kertészetek­ben, faiskolákban, önkormányza­toknál, virágüzletekben, a vál­lalkozói ismeretek tantárgy okta­tásával felkészítik őket önálló vállalkozások indítására, működtetésére. A vadászok, vadtenyésztők szintén 2+2,5 évig tanulnak. Az elméleti, gyakorlati képzés az intézményben történik, amelyhez kiváló lehetőséget biztosít az in­tézményi vadaspark, az oktatási-­kutatási célú vadászterület A ta­nulóknak tanulmányaik során meg kell ismerni a természeti és -környezetvédelmi, a vadászati, fegyvertartási jogszabályokban foglaltakat

A gyakorlati képzésben megtanulják a zárt téri apró- és nagy­vadtenyésztést, a lőtt vad kezelé­sét - zsigerelés, nyúzás, darabolás -, a különböző trófeák bírála­tát, kikészítését, vadgazdálkodási berendezések — lesek, etetők, só­zok, cserkelő utak - építését, ap­ró- és nagyvadak vadászati mód­jait, vadföldek művelését, a vadak etetését, takarmányozását, vadvédelmi berendezések építé­sét. A tanulóknak vizsgát kell tenni motorfűrész-kezelésből, traktorvezetésből, sörétes- és go­lyóslőfegyver-ismeretből. A diá­kokat arra készítik fel, hogy óv­ják, gyarapítsák környezeti és természeti értékeiket.

A végzett tanulók elhelyezke­dési esélyei jók, hisz a vadászati törvény értelmében minden vad­gazdálkodónak 3000 hektáron­ként legalább egy hivatásos va­dászt kell alkalmazni. A Dunán­túlon pedig csupán két iskolában oktatnak vadászatot. A szakma elsajátításához orvosi alkalmas­ság, jó fizikai állóképesség, ide­gen nyelv ismerete, a természet és környezet szeretete feltétlenül szükséges.

Az erdészek képzési ideje 2+2 év. A tanulók gyakorlati képzése a 11 .-évfolyamon kezdődik. Meg­tanulják, az erdőgazdálkodás alapjait, a csemetetermesztés, er­dőnevelés, ápolás teendőit, a vég­használat-korú erdők gazdasági hasznosításának teendőit. Az el­méleti és gyakorlati képzés ará­nya 40-60 százalékos. A tanulók­nak be kell gyakorolni a motor­fűrészek kezelését fakitermelési módokat speciális erdészeti gé­pek (közelítőgép, -hasítógép, ra­kodógép, aprítógép) kezelését, meg kell szerezniük a traktorve­zetői jogosítványt: A tanulók el­helyezkedési esélyei jók, mivel az erdei munka nehéz fizikai jel­lege miatt nagy a fluktuáció. Ha­sonló jellegű szakmai képzéssel az országban összesen három is­kola foglalkozik.

Az iskolában mezőgazdasági kovács szakképzés is folyik. A két plusz kétéves oktatást szük­ségessé tette, hogy a hobbi- és folyamatosan nő, így újra igény lett a mezőgazdasági és patkoló-
kovács szalmára. A szakmai kép­zés során a. tanulóknak el kell sa­játítaniuk a vas kovácsolással történő megmunkálását, a különbö­ző hegesztési eljárásokat, a mező­gazdasági gépek, munkagépek
javításának munkálatait, valamint a lópatkolással kapcsolatos mun­kafolyamatokat - patkó készíté­se, pata ápolása, patkó felhelye­zése.        

A tanulók gyakorlati képzése iskolái tanműhelyben történik. Hasonló jellegű képzéssel az or­szágban 2 iskola foglalkozik.

Az ács-állványozó öt év alatt tanulja ki munkája fortélyait. A környéken keresett szakma, me­lyet évről évre egyre több tanuló választ. A képzés célja, hogy a fa­ipari alapképzésre építve felké­szítse a tanulókat az ácsszakma speciális műveleteire: a magas- és mélyépítésben alkalmazott zsaluzási munkákra, a fedélszerkezetek készítésére, az állványozásra.

Az asztalosok öt év alatt tanul­ják ki a szakmát. A 90-es évektől visszatért az igény a természetes anyagok használata iránt, amely­hez nagyban hozzájárult a fa­anyag környezetkímélő tulajdon­sága.

A képzés során a tanulók elsa­játítják a famegmunkálási módo­kat, csapolásokat, korszerű tech­nológiákat mind a bútoripar, mind az asztalosipar területén. Megismerkednek a gyártás során használatos kézi és .gépi eszközökkel, berendezésekkel. A diá­kok jelentős részének gyakorlati képzése - tanulószerződés alapján - külső gyakorlóhelyen történik.

A szakmai isme­retek elsajátítása során a tanulók megismerik a biztonságos mun­kavégzés feltételeit, a szakmai munkavédelmi előírásokat, gaz­dasági, vállalkozási ismereteket szereznek. Á műszaki ábrázolá­sok alkalmazása közben fejlődik a térlátásuk, pontosságuk, eszté­tikai igényességük.

A tanulók gyakorlati képzése tanulószerződés, illetve együtt­működési megállapodás alapján vállalkozóknál, gazdasági szer­veteknél történik, így lehetővé válik, hogy szakmai gyakorlatuk közben a szakmájukhoz kapcso­lódó, rokonszakmák fogásait is megértsék, elsajátítsák.

Az intézmény, mint akkreditált felnőttoktatási intézmény és vizs­gaszervező hely, jelentős részt vállal a felnőttek át- és tovább­képzésében is. Az intézmény jó személyi és tárgyi feltételeire építve rendszeresen szervez mező­gazdasági szakképzéseket, töb­bek között aranykalászos, gazda, dísznövénytermelő, erdőművelő, ezüstkalászos gazda, faanyag-mi-. ;nősítő, fafeldolgozó, faiskolai szaporítóanyag-előállító, faiskola-kezelői, fakitermelési gépkeze­lő, fakitermelő, famegmunkáló, fűrészipari szerszámélező, kerti munkás, közelítőgép-kezelő, lakott területi fakitermelő, méhész,
mezőgazdaság gépkezelő - a gép megjelölésével -, motorfűrész-kezelő, parkgondozó, virágkötő
esetében felnőtt-tanfolyamokat és vizsgákat Ezekben a szakké­pesítésekben az ország hat régiójában nyerték el a vizsgaszervezés jogosultságát.   -

Muhart Judit

 


 


© 2024 Forestpress. All Rights Reserved.