Egy váratlan akadály miatt három-négy hetet csúszik a Szob és Márianosztra között húzódó kisvasút átadása. Ha minden jól megy, a keskeny nyomközű vasútpályát jövő tavasszal folytathatják Nagyirtáspuszta felé. Így 2008 őszéré talán újra egységes lesz az 1975-ben szétszakított hálózat.
„Egy váratlan akadály, egy elfeledett olajtartály miatt az eredetileg tervezett június végi időponthoz képest csak néhány hét késéssel tudjuk átadni, a Szob és Márianosztra között közlekedő kisvasutat" - mondta érdeklődésünkre Kiss László, Márianosztra polgármestere. Az útban lévő tárolóra a helyi bánya mellett bukkantak rá az építők.
Mivel a tartály az idők folyamán elrepedt, ki kellett szedni a mélyből, s az alatta lévő szennyezett földet is ki kellett cserélni. Az ezzel járó költségek szerencsére még belefértek az 615 millió forintos keretbe.
A Börzsöny legszebb tájain futó keskeny nyomközű vasút 1975-ig Szobról indulva Nagyirtáspusztán át érte el Nagybörzsönyt, de ugyanebben az esztendőben egy
baleset miatt Márianosztra és Nagyirtáspuszta között leállították a forgalmat. Felbontási engedélyt azóta sem adtak ki a köztes szakaszra, a síneket a lakosság elhordta, a töltéseket pedig visszafoglalta az erdő.
A hálózat felső, Nagybörzsöny és Nagyirtáspuszta közötti részén hosszú szünet után 2002-ben indult el a forgalom. Az alsó szakaszon, a Szobtól Márianosztráig kanyargó pályán 1999-ben álltak le a vonatok, miután a márianosztrai kőbányát privatizálták, s az új tulajdonos nem tartott igényt a vasúti szállításra. Ennek a vasútvonalnak a „felélesztését" már akkor tervezte a két érintett önkormányzat, ám pénz hiányában csak most foghattak hozzá a munkához.
„Jó esély van most a két vasúti részhálózat újbóli összekötésére" -mondta Kiss László. A polgármester tájékoztatása szerint sikerült megegyezni a Büntetés-végrehajtás Országos Parancsnokságával és a közlekedési főfelügyelettel is. A döntés azért tolódott eddig, mert a jövőre felújítandó pálya mellett egy lőtér található, amelyet a büntetés-végrehajtás parancsnoksága használ.
Jelen állás szerint úgy tűnik, az érintett feleknek sikerül megállapodniuk abban, hogy a vonatok csak hétvégén és ünnepnapokon közlekedhetnek, ebben az időpontban viszont a büntetés-végrehajtás felfüggeszti a lövészeti gyakorlatokat,
„A Márianosztra és Nagyirtáspuszta közötti vonal helyreállítása mintegy egymilliárd forintba kerülne" - becsülte a költségeket Kiss László. A pénzre a három érintett önkormányzat (Nagybörzsöny, Márianosztra, Szob) együtt pályázik. A munka az előkészítő szakaszban van, a fedezetet az érintettek európai uniós támogatásból szeretnék előteremteni. LÁZIN MIKLÓS ANDRÁS
Pályavasút
A Szob-Márianosztra szakasz a MÁV, míg a Nagybörzsöny-Nagyirtáspuszta szakasz a nagybörzsönyi önkormányzat tulajdonában van. A vasúttársaság a közelmúltban átadta a kezelési jogot az önkormányzat felügyelete alatt működő társulásnak. Ha újra összeér az 1975-ben szétszakított hálózat, akkor az egész közös tulajdonba kerül. A jelenlegi tervek szerint a szob-márianosztrai szakaszon két-két mozdony és kocsi szállítja majd az utasokat. A jegyárakról nem sikerült információt szereznünk.