Szigorodó munkaszabályok (Világgazdaság)

Csillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktív
 
2007. augusztus 24.
2013-ig maradnak a főosztályvezetők, indok nélkül kirúghatók az új köztisztviselők
KÖZTISZTVISELŐK. Az újonnan belépők még szigorúbb szabályokkal találkoznak

TÖRVÉNY. A tárcák, a Miniszterelnöki Hivatal vezetőit és a kormányhivatal irányítóját szeptember elsejétől már csak pályázat útján lehet kinevezni. A meghirdetett állásokra jelentkezők anyagát, az önéletrajzokat és a motivációs leveleket elektronikusan tárolja majd a Kormányzati Személyügyért Felelős Államtitkárság. Az elektronikus nyilvántartásban egyébként az összes jogviszonyban álló köztisztviselő adata elérhető lesz, vagyis a szolgáltatóközpont az állásba helyezéshez, a felmentéshez vagy a szerződésmódosításhoz használhatja azokat. A köztisztviselői törvény azonban nem csak ebben az egy pontban módosult. Például az államigazgatásban dolgozó főosztályvezetők eddigi határozatlan idejű megbízatása határozott idejűre változott. Augusztus közepéig a főosztályvezetőknek hat évre kellett meghosszabbítani a megbízatását, vagy pedig pályázatot kellett kiírni a pozíció betöltésére.
A vezetői kinevezés a hat éven túl is meghosszabbítható lesz, ám vissza is vonható. így a főosztályvezetők kinevezése átível a kormányzati ciklusokon, a mostani közel 300 ilyen poszton lévő hivatalnok 2013-ig maradhat. Egy új kormány megalakulásakor például a kinevezés visszavonását indokolni kell majd. Ez lehet átszervezés, létszámcsökkentés, a feladatkör megszűnése vagy probléma a vezető magatartásával, sőt a nem hatékony munkavégzés is. A lényeg, ha bíróságra kerül a felmentés, a munkaadónak kell bizonyítania, miért nem hagyta beosztásában a vezetőt. Akkor is megszüntethető a közszolgálati jogviszony, ha az átszervezés következtében a munkakör nem válik feleslegessé, de a köztisztviselő nem járul hozzá a munkavégzés helyének módosításához. Ekkor a munkaadó „szólhat" a köztisztviselő számára elérhető, a képzettségének és a besorolásának megfelelő másik betöltetlen munkakörről, ha van ilyen. A köztisztviselőknek nem árt majd tisztában lenniük a jogaikkal, ez ugyanis csak akkor kérhető számon a foglalkoztatón, ha az üres álláshelyről való tájékoztatást maga a dolgozó kérte írásban. Ha a köztisztviselő az állásfelajánlás iránti kérelmét nem terjeszti elő határidőre, akkor úgy kell tekinteni, mintha nem kérné azt, így a munkáltató mentesül az állásfelajánlási kötelezettség alól. Ha a köztisztviselő a felajánlott munkakört elfogadja, akkor a felmentését vissza kell vonni, és a kinevezését megfelelően módosítani kell. Ha a hivatali szervezetben nincs ilyen munkakör, vagy ha az ilyen munkakörbe való áthelyezéshez a köztisztviselő nem járul hozzá, a köztisztviselő közszolgálati jogviszonya a közölt felmentéssel megszűnik.
A közigazgatásba újonnan belépők még szigorúbb munkaügyi szabályokkal találkoznak majd.
Őket ugyanis már érinti a próbaidő intézményének kötelező bevezetése is. A köztisztviselői törvény szigorúbb lesz a munka törvénykönyvénél is. A leendő köztisztviselőknek minimum három, maximum hat hónapig indoklás nélkül lehet búcsút mondani. Igaz, az újdonsült közszolga is ugyanígy távozhat, ha csalódik munkaadójában. KI

Míg szeptember elsejétől a minisztériumok, a MeH vezetőinek és a kormányhivatal vezetőjének üres álláshelyét kötelező pályáztatni, jövő ősztől ez lesz érvényes ugyanezen hivatalok összes köztisztviselőjére. Sőt, 2009. márciustól a központi államigazgatási szervek területi szerveinek és a közigazgatási hivataloknak a vezetőit is pályázat útján választják ki.


© 2024 Forestpress. All Rights Reserved.