Megyei körkép - A mindenkori tulajdonos felel az út menti fák állapotáért, ám a közútkezelőnek van jogosultsága a veszélyesnek nyilvánítottak kivágására - tudtuk meg a Magyar Közút Kht. Zala Megyei Igazgatóságán.
Tragikus baleset történt a közelmúltban megyénkben Nagykanizsa és Szepetnek között, egy út menti fa rádőlt egy éppen arra haladó személygépkocsira, melynek vezetője belehalt sérüléseibe. Az eset óta módszeresen figyeltük az úttesthez közelebb ültetett fákat, és szomorúan kellett megállapítanunk, hogy számos helyen - elsősorban az erdők szélén - található olyan fa, amely laikus szemmel nézve biztonságosnak egyáltalán nem nevezhető. Egy részük megdőlt az út felé, akad olyan is, amelyik már kifordult a földből, s csak a mellette álló fa koronája vagy az út mentén futó légvezeték tartja, de több esetben láttunk az úttest fölé benyúló minimum karvastagságú száraz ágakat is.
Ezen tapasztalatok birtokában kerestük fel a Magyar Közút Kht. Zala Megyei Területi Igazgatóságát.
- A Magyar Közút Kht. csak a területén található fákért felel - magyarázta Halász Tibor, az igazgatóság helyettes vezetője. - A fák állapotát az útellenőr, az adott üzemmérnökség vezetője és a környezetvédelmi mérnökünk folyamatosan vizsgálja, ha úgy ítéljük meg, akkor az éves fakivágási tervünk alapján döntünk gallyazásukról vagy akár az eltávolításukról. Éppen az idei év első negyedében volt egy komolyabb akciónk, amikor összesen 925 darab fa került kivágásra.
Halász Tibor azt is hozzátette: a közelmútban bekövetkezett tragédiát okozó fa 16 méternyi távolságban volt az úttesttől, vagyis már nem a közútkezelő fennhatósága alá tartozott, így a balesetért a felelősség - ha az megállapítható - elsősorban az erdő tulajdonosát terheli.
- Az 1988. évi I. törvény lehetőséget biztosít arra, hogy az úttesttől 10 méteres távolságon belül található, általunk veszélyesnek ítélt fa kivágására felszólítsuk a tulajdonost, illetve amennyiben azt nem teszi meg, úgy magunk intézkedjünk - magyarázta tovább Halász Tibor. - Jelenleg azonban sem pénzügyi, sem személyi helyzetünk nem teszi lehetővé, hogy a megye összes útján mi végezzük el ezeket a feladatokat.
A közútkezelőnél készülőben van egy utasítás, amely éppen az út menti fák állapotvizsgálatára vonatkozik. Ezen tervezet szerint műszeres vizsgálattal fogják megállapítani az út szélén található fák állapotát, s ha a vizsgálat olyan eredményt hoz, úgy kivágásukra is sor kerül. Halász Tibor azt is elmondta, a tavaszi átfogó akciót követően is történt fakivágás és gallyazás, az Egervár és Gősfa közötti úton öt jegenyenyár, Pölöske és Alsónemesapáti között ugyancsak öt platán, a pölöskei szörpüzemhez közeli területen hét hársfa, Pacsa körzetében négy vadgesztenye eltávolítására került sor, s mindez csak a zalaegerszegi üzemmérnökség területére értendő, de dolgoztak a keszthelyi és a nagykanizsai üzemmérnökség területén is, ezzel 2,1 millió forintot fordítottak a balesetvédelmi munkákra. A kivágott fákat lehetőség szerint értékesítik is.
- Nem emlékszem arra, hogy nálunk valamikor is lett volna precedens veszélyes fa miatt intézkedésre - adja meg a választ kérdésünkre a Nemzeti Közlekedési Hatóság Nyugat-Dunántúli Regionális Igazgatóságnál Köcse László főosztályvezető, majd azt is rögtön hozzáteszi, hogy a veszélyes fák ügye útkezelői hatáskör. A főosztályvezető ugyanakkor hasznosnak is tartja az út menti fákat, hiszen adott esetben - például kemény téli időszakokban - a fasor akár vezetheti is a szélsőséges időjárási körülmények miatt nehezebben tájékozódó autóst. A nyugat- és észak-európai országokban ezt más módon oldják meg, ott magas karókkal jelölik az út szélét.
A tapasztalatok azt mutatják, hogy a megdőlt, elszáradt fák többsége az erdőterületek szélén található. A Zala megyei erdők jelentős hányada a Zalaerdő Zrt. kezelésében van, így náluk is érdeklődtünk. Itt azt a választ kaptuk, hogy mindenképpen ketté kell választani az elszáradás miatt kidőlt fák esetét attól, ha a felázott talaj és az erős szél együttes hatása miatt következik be mindez.
Utóbbi eset nyilván előre nem prognosztizálható, így azt megelőzni sem lehet. Az elszáradt fák esetében nyilván más a helyzet, de az sem olyan egyszerű, mint a laikus gondolná. A jelenlegi törvények értelmében minden egyes fa kivágásához a korábban Állami Erdészeti Szolgálat néven ismert szakhatóság engedélye szükséges. Az erdészetnél azt szerették volna elérni, hogy az úttesttől kétszeres fahosszon belül ne legyen száradék, ám erre a szolgálat jóváhagyását nem kapták meg, csak abban az esetben járultak volna hozzá a száraz fék kitermeléséhez, ha a teljes erdőterületen, s nemcsak az út menti sávban történik meg.
Erre nyilván nincs kapacitásuk, nem is beszélve arról, hogy minden évben kezdhetnék elölről a munkát.
A Zala Megyei Szakigazgatási Hivatal Erdészeti Igazgatóságának osztályvezetője, dr. Páll Miklós elképzelhetetlennek tartja, hogy száraz fa kivágására ne adták volna meg az engedélyt. Mint mondja, valóban igaz, hogy minden egyes fa kitermeléséhez az ő jóváhagyásuk szükséges - akár állami, akár közbirtokossági, akár magántulajdonú erdőről van szó -, ám indokolt esetben azt mindig meg is adják. Márpedig egy elszáradt vagy az út felé megdőlt fa kivágása mindenkor indokolt. Az osztályvezető azt is hozzátette, adtak ki engedélyt már olyan esetben is, amikor az erdő szélén álló terebélyes fa egy későbbiekben felépített lakóházat veszélyeztetett. Ez a konkrét eset Pákán történt.
- Nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy a fák száradása nem egyik napról a másikra következik be - folytatta dr. Páll Miklós. - Rendszeres állapotvizsgálattal tehát meg lehet előzni a balesetveszélyes helyzetek kialakulását.
A Közút a törvény szerint felszólítja a tulajdonost a veszélyesnek ítélt fák kivágására. Gyuricza Ferenc