Hiába fejeződtek be a pályaépítési munkák a Szob és Márianosztra között húzódó kisvasúton, a forgalom mégsem tudott megindulni a helyreállított szakaszon.
A késlekedés oka, hogy a beruházás járműbeszerzésre vonatkozó része még nem zárult le, így a közelmúltban tartott előmegnyitón a Szlovákiából itt „vendégszereplő" feketebalogi kisvasút apró mozdonya vontatta a Királyréti Erdei Vasút egyik, erre az alkalomra kölcsönvett személykocsiját. Ha minden jól megy, a ma még járművek nélküli vasútvonal talán tavaszra kaphat egy dízelvontatót és két személyvagont. Az ehhez szükséges pénzt pályázat útján szeretnék előteremteni az érintettek.
A hajdani Szob-Márianosztra-Kőbánya iparvasút felújítását 2006 közepén kezdték el. A munkákra 600 millió forintot fordítottak, amelynek jó részét uniós forrásból, illetve az érintett önkormányzatok költségvetéséből teremtették elő.
A Börzsöny legszebb tájain futó, 1975-ig egységes, Szobot Márianosztrán és Nagyirtáspusztán át Nagybörzsönnyel összekötő hálózat felső, Nagybörzsöny és Nagyirtáspuszta közötti részén hosszú szünet után 2002-ben indult el a forgalom. Az alsó, Szobtól Márianosztráig kanyargó pályán 1999-ben álltak le a vonatok. Utóbbi szakasz felélesztését már akkor tervezte a két érintett önkormányzat, ám pénz hiányában erre csak most kerülhetett sor. A Márianosztra és Nagyirtáspuszta közötti részen a forgalmat 1975-ben egy baleset nyomán leállították. Bontási engedélyt azóta sem adtak ki a szakaszra, ám a síneket az emberek időközben gondosan elhordták, a töltéseket pedig visszafoglalta az erdő. Jövőre ezt a szakaszt akarják helyreállítani. A költségek 1,2 milliárd forintot tesznek ki.
A munkákat uniós pénzekből és költségvetési forrásokból szeretnék fedezni. LMA