Ilyen esetben nem járható út, hogy egy másik kódszámú, de azonos célra szolgáló gépet vásárol meg, és annak számláját egyszerűen benyújtja a közreműködő szervezetnek.Ezt előzetesen írásban jóvá kell hagyatnia, csak azt követően nyújthatja be a számlát. A tapasztalatok szerint ezt sokan elmulasztják időben megtenni.
Ahogy az Európai Unió kasszájából származó források esetében megszokott, az Európai Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Alapból (EMVA) fedezett támogatások esetén is utófinanszírozással juthatnak hozzá az anyagi segítséghez a kedvezményezettek, azaz a gazdálkodók. Ami azt jelenti, hogy a számla benyújtását követően hívhatja csak le a támogatást a nyertes, így addig meg kell előlegeznie a projekt megvalósításához szükséges összeget - mondta Essősy Zsombor, a Magyar Pályázatkészítő Iroda Kft. ügyvezető igazgatója. Gépbeszerzés esetében például az eszköz vételárát anélkül kell kifizetnie a gazdálkodónak, hogy a remélt, illetve megítélt támogatás megérkezne a számlájára.
Amennyiben módja van rá, kifizetheti ezt saját kasszájából, vagy átmenetileg bankhitelt is felvehet a támogatás megérkezéséig.
Az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program (ÚMVP) keretében rendelkezésre álló agrártámogatások felhasználásának menete azonban nem minden tekintetben ugyanolyan, mint a más uniós forrásból származó közösségi pénzeké. Az EMVA esetében ugyanis nem a támogatási kérelmek a meghatározók a támogatások célba juttatásakor, éppen ezért nem az ezekre kidolgozott - és az operatív programok esetében iránymutatónak tekintendő - kormányrendelet az igazodási pont, hanem a szaktárca, vagyis a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium miniszteri rendelete szabályozza a metodikát. Az utófinanszírozás nem csupán azt jelenti, hogy később, a teljesítés megtörténtét követően számíthat pénzére a gazdálkodó. Ennél sokkal szigorúbb részletszabályok sorolják fel és rögzítik, mikor és miképpen kell megtörténnie az elszámolásnak - hívta fel a figyelmet az igazgató. Nem elegendő például önmagában a számlát benyújtani, hanem a banki hivatkozást is mellékelni kell. A számlaegyenlegből tehát kiolvashatónak kell lennie, hogy milyen tranzakciók történtek, és hogy egy rendezett vásárláshoz, illetve szolgáltatás igénybevételéhez kérik a közösségi forrásból származó támogatást. Rögzítve van továbbá, hagy mikor lehet benyújtani a számlákat, támogatásonként eltérő számban és időpontban. Általában évente négyszer, de mindig érdemes megnézni, hogy az adott támogatási cél esetében mi a rendelkezés.
A kifizetésre elméletileg a számlák benyújtásától számított 60 napon belül kerülhet sor. Ám sok esetben előfordul, hogy valamilyen okból csúszik a kifizetés ideje, például azért, mert hiánypótlásra szólítják fel a kedvezményezettet. Jellemző tehát, hogy két hónapnál hosszabb időre húzódik el a számlaleadás és az uniós, illetve költségvetési forrásból származó támogatások kiutalása közötti időszak, fezért nem érdemes arra számítani, hogy 60 nap múlva már más célra tudja költeni a szóban forgó összeget a gazdálkodó - tette hozzá Essősy Zsombor.
Ügyelni kell az elszámolás előkészítésekor a részletekre. Fontos, hogy az átutaláson ugyanannak a számlának a száma szerepeljen, mint amit korábban megadott a támogatás igénylője, és amiről a számlakivonatot mellékelte a gazdálkodó. Az elszámolás alapvető feltétele, hogy a teljesítési igazolás kifogástalan legyen. A dokumentumot a megrendelőnek és a szállítónak egyaránt ellenjegyeznie kell ahhoz, hogy átutalja a közreműködő szervezet a támogatást.
2008. május 21. - A sikeres elszámolásnak nemcsak formai feltételei vannak. Nem egy esetben akad példa, hogy végül tartalmilag is változik a projekt. Például egy gépbeszerzés esetében könnyen előfordulhat, hogy időközben már nem árulják azt az eszközt, amire kért és kapott támogatást a kérelmező.