Ha minden jól alakul, a beruházásra fél éven belül megköthető a támogatási szerződés, ezzel újra egységessé válhat az 1975-ben szétszabdalt hálózat. A helyiek sóvárogva várnak az első vonatra. A munka előreláthatólag egymilliárd forintba kerül. Az érintett nemzeti park támogatja a beruházást.
A Börzsöny legszebb tájain futó keskeny nyomtávú vasút 1975-ben még Szobról indulva Nagyirtáspusztán át érte el Nagybörzsönyt, ám abban az évben egy baleset miatt Márianosztra és Nagyirtáspuszta között leállították a forgalmat. A vonalra soha nem adtak ki felbontási engedélyt, a síneket mégis elhordta a lakosság, a töltéseket pedig benőtte az erdő. A hálózat felső, Nagybörzsöny és Nagyirtáspuszta közötti részén hosszú szünet után 2002-ben indult újra a forgalom. Az alsó, Szobtól Márianosztráig kanyargó pályán 1999-ben álltak le a vonatok. Hétéves szünet után csaknem hatszázmillió forintból 2008-ra felújították a szakaszt. A két működő vonal összekötése régóta napirenden volt, ám többek között a Büntetés-végrehajtási Intézet (BV) ellenállása miatt nem sikerült elmozdulni a holtpontról. A BV-nek ugyanis Márianosztrán, a kiszemelt pálya mellett van a lőtere. Tavaly év végén sikerült megegyezni a BV-vel és a közlekedési-főfelügyelettel: e szerint a felújítani szándékozott pályán a vonatok csak hétvégén és ünnepnapokon közlekedhetnek, mivel a BV ilyenkor nem tart lövészetet. A ökoturisztikai jelentőségű Márianosztra-Nagyirtáspuszta vonal helyreállítása az előzetes becslések szerint mintegy egymilliárd forintba kerülne.
„A Duna-Ipoly Nemzeti Park határozottan, támogatja a beruházást" - mondta lapunknak Füri András, a nemzeti park igazgatója. Már alá is írták a partnerségi megállapodást. Az újjászülető kisvasút üzemelése alatt szerzett tapasztalatok referenciaként szolgálnak majd, így hosszú távon akár az is elképzelhető, hogy a Börzsöny bizonyos részeiről kitiltják az autóforgalmat, és ezeket a területeket csak a kisvasúttal lehet majd megközelíteni. „A munkanélküliséggel sújtott, döntően turizmusból élő vidéknek nagyon fontos, hogy sokan látogassanak ide, ugyanakkor a természetvédelem érdekei sem sérülhetnek" - mondta Füri András. LAZIN MIKLÓS ANDRÁS
2008. július 31. - A kiemelt fejlesztési projektek közé került a Szob-Nagybörzsöny kisvasút felújításának második üteme.