2010. október 19. - „Erdészeti erőforrások a Kárpát-medencében” címmel 2010. október 8-án Erdészeti nyílt napot rendezett az Országgyűlés Mezőgazdasági bizottsága Erdészeti albizottsága az Országház Felsőházi Termében. A rendezvény egyben a XIV. ERDŐK HETE nyitó alkalma volt. Borovics Attila főigazgató után Sebestyén Róbert, az NFA nem régen kinevezett elnöke kapott szót.
Az állami erdőkre, mint nemzeti vagyonra miként tekint a Nemzeti Földalap Kezelő Szervezet?
Az előadó emlékeztetett, hogy 2010. szeptember 1-jével kezdte meg önálló működését az NFA. 1,8 millió hektár állami termőföld vagyonkezelését végzi, amelynek több mint felét az állami tulajdonú erdőterületek teszik ki.
Az elnök elmondta, hogy egyrészt a 2009. évi erdőtörvény, másrészt a természetvédelemről szóló törvény határozza meg az erdőkezelési tevékenységüket. A hasznosítási szerződésekben ki kell kötni azokat a speciális kezelési szabályokat, amelyeket alkalmazni kell az ilyen erdőterületek esetében. Felhívta a figyelmet, hogy számos, a Natura 2000 programban kijelölt terület is tartozik az NFA-hoz. Ez a besorolás számukra is kötöttségeket és betartandó szabályokat jelent.
Az erdőterület elsődleges hasznosítási formája a vagyonkezelés, miszerint állami tulajdonú erdőt csak állami tulajdonú erdőgazdasági társaság vagyonkezelhet. Ezt a feladatot képzett szakembergárda és komoly gazdasági erőt képviselő társaság végzi.
Az előadó emlékeztetett, hogy 1996. óta az erdőgazdaságok csak ideiglenes vagyonkezelési szerződés alapján látják el feladataikat. Ez több szempontból is gondot jelent. Eddig minden olyan kezdeményezés, amely ezt a helyzetet rendezni kívánta volna, valami úton-módon elsikkadt – fogalmazott az elnök.
Az erdők egy részét költségvetési szervek és más intézmények is kezelik, többek között nemzeti parkok, a honvédség, valamint oktatási intézmények.
Haszonbérleti szerződésekkel is kezelnek erdőket. Ezek lejártával e területek kezelését is rendezik. A kárpótlási folyamat során kialakult helyzetről elmondta, hogy állami erdőterületet csak cserével lehet elidegeníteni, birtokrendezési céllal. Szem előtt tartva azt, hogy a minősége nem lehet rosszabb.
Ismert, hogy a vagyontörvény változásával a Magyar Fejlesztési Bank Zrt-hez kerültek azok az erdőgazdaságok, amelyek az erdőterületeket hasznosítják. A szakmai kontrollt a VM-en belül a Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal, illetve a természetvédelmi, valamint a vízügyi felügyelőség látja el.
Az ötvenes évekhez képest az akkori 12 százalékos erdőterület 20 százalékot meghaladó területté változott. Az akkori 60 százaléknyi szántó, pedig 48 százalékra csökkent.
Az optimálisnak tekintett 25-28 százalékos erdősültséget megközelítettük, de még további lépésekre van szükség e téren.
A tulajdonosi megoszlás lényeges változásokon ment át, hisz’ a korábbi száz százalékos állami tulajdoni részarány ma már éppen csak meghaladja az 55 százalékot.
Az állami erdők több mint ötven százaléka az állami erdészeti társaságoknál van, egy kisebb része a nemzeti parkoknál, és más gazdálkodóknál.
E területek közül mintegy 500 ezer hektár esik védelem alá.
Erdőtelepítésre bevonható állami területek viszonylag korlátozottan állnak rendelkezésre. Az állami erdőkezelők csak a telepítéshez kapnak támogatást, míg a magánszektorban a telepítés után is vehető igénybe támogatás.
Az összes faanyagtermelés meghatározó részét, közel hetven százalékát, az állami erdészeti társaságok adják.
A középtávú birtokpolitikai stratégiát a birtokpolitikai tanács állítja össze a kormány számára. Z.Z.